וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייפקס יוצאת מעסקי ההון סיכון בישראל: מוכרת החזקותיה לאזיני קפיטל

גיא גרימלנד

8.11.2010 / 19:26

אזיני מגייסת 100 מיליון דולר לרכישת 16 חברות טכנולוגיה אמריקאיות, אירופיות וישראליות מאייפקס



בעבר קרן אייפקס היתה אחת המשקיעות הגדולות בהון סיכון ובהיי-טק הישראלי. עם רשימה נוצצת של שותפים - חנוך ברקת, עמוס גורן, שכי גרליץ ופנחס בוכריס - היא היתה אחד מהגופים הפיננסיים הגדולים שהאמינו ומימנו קרנות וחברות בהון סיכון הישראלי. אך מאז שקיבלה הקרן החלטה לפני כמה שנים לצאת מעסקי ההשקעות בחברות סטארט אפ מקומיות היא כבר אינה משקיעה בתחום. היום מגיעה החותמת הסופית שמבשרת את יציאתה של אייפקס מעסקי ההון סיכון.



העיתון פיננשייל טיימס מדווח הלילה כי אייפקס פרטנרס מכרה את מרבית ההחזקות שלה בחברות טכנולוגיה בשלב מוקדם לאזיני קפיטל (azini capital), בית השקעות המומחה ברכישת החזקות לא רצויות בחברות סטארט אפ. במקביל, אזיני הודיעה כי רכשה החזקות ב-16 חברות טכנולוגיה בארה"ב, ישראל ואירופה - שהיו באחזקת אייפקס.



אזיני קפיטל נוסדה ב-2007 ומתמחה ברכישת החזקות בחברות טכנולוגיה צעירות ממשקיעים קיימים, תחום המכונה הון סיכון שניוני (secondary market). קרן שיניונית היא קרן הרוכשת החזקות של משקיעים שרוצים לצאת מהשקעות שביצעו בקרנות הון סיכון או בחברות טכנולוגיה פרטיות.



לרוב הרכישה של ההחזקות מתבצעת במחיר מופחת, בדיסקאונט. משקיעי הון סיכון מעדיפים לרוב שלא לבחור באופציה הזאת כי הדיסקאונט יכול להגיע גם ל-30%. אבל לעיתים אין ברירה. הגוף הפיננסי משנה אסטרטגיה (כמו אייפקס שבחרה להתמקד בביי-אאוט), ואז מתבצע מהלך למימוש נכסים. מבחינת חברות היי-טק שזוכות כעת להחליף בעל בית, לא תמיד מדובר בצעד חיובי. לא תמיד הגוף החדש שנכנס להשקעה סינרגטי לפעילות החברה ויכול לסייע במינוף הצלחתה.



כיום מגייסת אזיני קפיטל 100 מיליון דולר מלקסינגטון קפיטל, קבוצה אמריקאית שמשקיעה בנכסי הון סיכון שניוני. הסכום אמור לכסות את עלויות רכישת המניות מאיייפקס וגיוסים נוספים של החברות בעתיד. פיננשייל טיימס מציין שאזיני קפיטל תרכוש את החזוקת סטארהום (starhone). חברה ישראלית נוספת שאזיני קפיטל תרכוש בה את החזקות אייפקס היא פאוור פייפר (power paper).



הצעד של אייפקס קפיטל דומה לצער שנקטה קבוצת 3i הבריטית שמכרה בשנה שעברה את ההחזקות שלה בפורטפוליו של 29 חברות סטארט אפ אירופיות לקונסורציום של משקיעים, לאחר שבחרה גם כן לצאת מעסקי ההון סיכון. בפיננשייל טיימס מציינים אייפקס ו-3i היו בין המשקיעים הגדולים בקרנות הון סיכון בריטיות בעשור האחרון. האקלים הכלכלי הנוכחי והחזרים הגרועים משקעות הון סיכון אירופיות גרמו לאייפקס ו-3i לצאת מעסקי ההון סיכון.



אייפקס פרטנרס הוקמה ב-1972 בידי סר רולנלד כהן. הקרן שיתפה פעולה עם בנק לאומי ומשנת 2000 עובדת כשלוחה תחת אחריותה של קרן אייפקס אירופה. ב-2005 רכשה יחד עם קבוצת סבן וארקין את השליטה בקבוצת בזק. ב-2008 אייפקס מימשה את האופציה לרכישת 10.6% נוספים בבזק תמורת כמיליארד שקלים, וכך הושלמה הפרטת החזקות המדינה בבזק. ב-2007 רכשה אייפקס את הבעלות על תנובה לפי שווי של 1.025 מיליארד דולר. במהלך 2006, אז גם מונתה זהבית כהן למנכ"לית הקרן, אייפקס החליטה להתמקד בהשקעות גדולות ולצאת מעסקי הסטארט אפים.



לפי חברת המחקר ivc-online יש לאייפקס החזקות ב-16 חברות היי-טק ישראליות. בין היתר מדובר בקרשנדו, מוביקסל, וכמובן גם פאוור פייפר וסטארהום. עד כה היא רשמה 22 אקזיטים, ובהם - מכירת ביטבנד למוטורולה, מכירת מודםארט לאגיר סיסטמס, מכירת נייטיב נטוורקס לאלקטל לוסנט. בנוסף רשמה הקרן 11 מחיקות (חברות שנסגרו).



בחודשים האחרונים מנהלת אייפקס מו"מ לרכישת בית ההשקעות פסגות. פרקליטות המדינה קבעה כי פסגות יימכור לאייפקס בשני מיליארד שקל, תיק החקירה כנגד ייסגר - והחברה תשלם קנס בסך 150 מיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully