וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להסדיר את מעמד הלוביסטים בכנסת

דניאל גיגי

9.11.2010 / 7:03

הון ופוליטיקה



>> באחרונה אנו עדים להתחזקות המאבק נגד הלוביסטים, שהשתלטו על פעילות הרשות המחוקקת ופוגעים בתפקודה.

הבעייתיות בפעילות של הלוביסטים היא לא תופעה חדשה, והיא גם לא בעיה ייחודית שקיימת רק בישראל, כאשר בכל העולם נמצאו הסדרים שמצד אחד שמרו על הצדדים החיוביים של פעילות הלובי, ומצד אחר הגבילו את הפעילות, ומנעו בכך פגיעה בדמוקרטיה שנובעת מפעילות יתר של לוביסטים.



יש דרכים להגביל את הלוביסטים, ובעולם המערבי התגבשה הסכמה לגבי הדרכים להסדרת פעילותם התקינה. הסכמה זו מתבססת על ההנחה שיש ליצור איזון בין פעילות והשפעה של לוביסטים שמייצגים ערכים כלכליים צרים, לבין לוביסטים שמייצגים ערכים חברתיים-ציבוריים. כדי להשיג איזון זה, ברוב המדינות נחקקו חוקים שמגבילים הן את הפעילות הכלכלית של הלוביסטים והן את חופש התנועה שלהם. במסגרת חוקים אלה נקבע שלוביסטים יחויבו לפרסם את משכורתם והיא תהיה מפוקחת, אנשי עסקים יחויבו לפרסם את ההוצאות על פעילות לובי, וההוצאה המותרת על פעילות לובי הוגבלה.



במקביל, התקבלו גם חוקים שהגבילו את תנועת הלוביסטים, כאשר, בין השאר, נקבע שהם לא יוכלו להיכנס לוועדות הפרלמנט, מספרם ברשות המחוקקת הוגבל והם חויבו להזדהות בכל פעם שניהלו שיחה עם מחוקקים. חוקי צינון נגד לוביסטים גם הם נחקקו, כאשר נעשה ניסיון למנוע מאנשים בעלי השפעה במערכת הציבורית לעבוד עבור האינטרס של בעלי ההון. חוקים אלה קבעו כי יועצים פוליטיים, פעילים פוליטיים ועובדי ציבור למיניהם לא יוכלו לעבוד כלוביסטים, מבלי לעבור תקופת צינון משמעותית של לפחות שנה.



בישראל נקבעו רק באחרונה מגבלות על פעילות הלוביסטים, אך אלה היו מעטות מדי, ולכן לא הצליחו ליצור את האיזון הנדרש, כאשר לא נקבעו מספיק מגבלות כלכליות עליהם, וגם לא מספיק מגבלות על תנועתם.



המצב כיום מעיד על חוסר איזון, כאשר ניתן לראות שבעלי ההון הצליחו לא רק לשכור עשרות לוביסטים שעובדים בכנסת ומייצגים אותם, אלא הם גם הצליחו להעסיק את האנשים בעלי הניסיון הרב ביותר במערכת הפוליטית. התוצאה היא שבכל דיון עם חשיבות כלכלית, ניתן לראות בכנסת צבא של לוביסטים מנוסים, שרובם היו עוזרי שרים או עוזרים פרלמנטרים, שבאים לייצג את בעלי ההון. לוביסטים משפיעים אלה מייצגים את האינטרסים השונים של החברות הכלכליות, בעוד האינטרס הציבורי מיוצג רק על ידי מיעוט של אזרחים, שפועלים בדרך כלל בהתנדבות. התוצאה היא שגם במקרה הטוב, כאשר ארגונים חברתיים מצליחים לגייס כסף כדי להעסיק חברת לובי, הם עדיין נמצאים בנחיתות אל מול הלוביסטים הרבים והמנוסים של בעלי ההון.



חוסר האיזון הזה פוגע בדמוקרטיה משום שהוא מערער את תהליך קבלת ההחלטות הדמוקרטי בכנסת. לחוסר האיזון הזה יש גם השפעות שליליות על נציגי הציבור, כאשר מחקרים מראים שפעילות לוביסטית לא מאוזנת פוגעת בתחושת השליחות והאחריות של המחוקקים.



יש צורך אמיתי להסדיר את פעילות הלוביסטים באמצעות חקיקה משמעותית יותר שתגביל יותר את תנועתם ותפקח על ההוצאות על פעילות לוביסטית.



הכותב הוא בלוגר פוליטי ואיש הסברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully