וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקרת רשות השידור על ההתקשרות עם שפ"מ: "כשל ניהולי מתמשך וחריג"

מאת אופיר בר-זהר

9.11.2010 / 7:03

בלעדי לפי המבקרת, החברה המוכרת את זמן הפרסום בקול ישראל אינה מעבירה דיווחים על פעילותה; והרשות, מצדה, אינה מבצעת מעקב. אחת התוצאות: פערים של מאות מיליוני שקלים בין התחזיות להכנסות



>> "כשל ניהולי מתמשך וחריג", "פגיעה בכללי מינהל תקין", ו"מתן בפועל של הטבות" - קביעות חריפות אלה מופיעות בדו"ח פנימי של מבקרת הפנים ברשות השידור העוסק בהתנהלות הרשות מול שפ"מ, החברה המוכרת את זמן הפרסום בעבור תחנות קול ישראל. בדו"ח, שהגיע לידי themarker, מעבירה מבקרת הפנים איתנה גרגור ביקורת חריפה על שפ"מ ועל הנהלת רשות השידור.



הממצאים העיקריים של הביקורת מגלים כי שפ"מ לא עומדת בהסכם עם הרשות. בין היתר מצוין בדו"ח, כי שפ"מ אינה מעבירה לרשות את פרטי ההסכמים שלה עם מפרסמים, את תנאי התשלום ואת פרטי הבונוסים שהיא מחלקת ואף אינה מגישה לרשות דו"חות חודשיים, רבעוניים ושנתיים.

עוד מצאה המבקרת כי שפ"מ לא חידשה ערבות בנקאית בסך 10 מיליון שקל מאז 2007, למרות בקשות הרשות; לא העבירה סכום של כ-23 מיליון שקל ב-2008 בשל חשבונות פתוחים מול לקוחות והוצאות פרסום; ולא התקינה מערכת מחשוב ברשות שתאפשר בקרה כספית -כמתחייב בהסכם בין הצדדים.



עם זאת, הדו"ח מעביר ביקורת חמורה לא פחות גם על התנהלות הרשות מול שפ"מ. בין השאר קובע הדו"ח כי היא משלימה עם קבלת תשלום ללא פירוט בעבור מה הוא ניתן; וכן כי הרשות לא קבעה יעדי מכירות לשפ"מ ולכן לא ברור איך היא בוחנת את המכירות והשיווק של החברה.



כמו כן ציינה המבקרת, כי הרשות לא פתחה חשבון בנק נפרד בעבור התקבולים משפ"מ והם מופקדים לחשבון הפעילות השוטפת של הרשות, וכי הרשות מבצעת תשלום לשפ"מ ללא בחינה ואימות של הנתונים והתקבולים על ידי רואה חשבון.



הפרסומות שמוכרת שפ"מ הן אמצעי ההכנסה השני בחשיבותו של הרשות, אחרי ההכנסה מאגרה. עם זאת, המבקרת מצאה בבדיקתה שההתנהלות הלקויה של שני הצדדים הביאה לחריגה מצפי ההכנסות של הרשות מאפיק הפרסום.



הכנסות נמוכות פי ארבעה מהמחירון המוסכם



המבקרת מביאה כדוגמה את נתוני 2008, שבה הסתכמו הכנסות הרשות משידור פרסומות בקול ישראל ב-108 מיליון שקל. מתוכם שולמה לשפ"מ עמלה של כ-23 מיליון שקל (21.2% מכל המכירות, כולל מע"מ).



המבקרת בדקה את כלל הפרסומות ששודרו בחודש אחד באותה שנה ומצאה כי בתחנות קול ישראל שודרו 40 אלף פרסומות (ללא תשדירי חסות). לפי המחירון שנקבע בין הרשות לשפ"מ, שווי הפרסומות לאותו החודש אמור היה להיות 37 מיליון שקל, מה שהיה אמור להביא להכנסה שנתית של 450 מיליון שקל - יותר מפי ארבעה מהסכום שקיבלה הרשות.



המבקרת מציינת, כי שפ"מ מכרה זמן פרסום בהנחה של 40% מהמחיר הנקוב במחירון, ואולם גם הנחה בשיעור זה היתה אמורה להוביל להכנסה שנתית משוערת של 270 מיליון שקל בשנה. עם זאת, יש לציין כי שוק הפרסום ברדיו כולו ב-2008 הסתכם בפחות מ-200 מיליון שקל, כך שייתכן כי התנאים שנקבעו בהסכם בין הרשות לשפ"מ אינם ריאליים.



תביעה של 100 מיליון שקל



שפ"מ, שבבעלות אברהם פרחי, זכתה במכרזי הרשות לניהול מכירת הפרסומות בעבורה מאז 2004. באוקטובר הגישה הרשות תביעה בגובה של יותר מ-100 מיליון שקל נגד פרחי ושפ"מ, בטענה כי הרשות לא קיבלה את כלל הסכומים המגיעים לה.



הרשות טענה עוד כי שפ"מ שינתה את שמה והעבירה את פעילותה בין חברות כמה פעמים בשנים האחרונות, מה שעלול לפגוע ברשות בבואה לגבות את החוב שלטענתה מגיע לה. ההליך עדיין מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב.



משפ"מ נמסר בתגובה: "הדברים תמוהים ומופרכים לחלוטין: רשות השידור מקיימת ביקורת שוטפת ומתמדת בשפ"מ מדי חודש בחודשו בכל תקופת הפעילות. כל המסמכים, כל הנתונים וכל המחשבים פתוחים בפני הרשות בזמן אמת ובשקיפות מלאה. כל שקל שמגיע לרשות משולם במועד.



"יתרה מכך, לפי חשבוננו רשות השידור עדיין חייבת לשפ"מ יותר ממיליון שקל. הוצאות הפרסום בוצעו בעבור רשות השידור על ידי שפ"מ באישור ובסמכות. למען הסר ספק, שפ"מ מילאה תמיד אחר כל התחייבויותיה ומילאה את חובותיה לרשות בהצטיינות שזוכה להערכה רבתי בשוק הפרסום והמדיה המסחרית בישראל, כמו גם להכרה בינלאומית בתחרויות הפרסום החשובות בעולם".



מרשות השידור נמסר בתגובה: "דו"ח הביקורת מתייחס לחוזה עם חברת שפ"מ שהסתיים ב-31 בדצמבר 2009. הנהלת הרשות בוחנת לעומק את ממצאי הביקורת במטרה לתקן את כל הליקויים. במהלך 2009 פירסמה רשות השידור מכרז חדש לשיווק, מכירה והפקת פרסומות בקול ישראל. חלק ניכר מלקחי העבר הוטמעו במכרז הנ"ל.



"לעניין ההתקשרות שנסתיימה, רשות השידור הפעילה משרד רואה חשבון חיצוני שערך ביקורת על התנהלות שפ"מ לכל אורך תקופת ההתקשרות. הרשות תעמוד על זכויותיה ובכוונתה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה במטרה לגבות את יתרת החוב של שפ"מ.



"בנוסף, במהלך דיון שקיימה ועדת הביקורת של מליאת רשות השידור בנושא על פי דרישת יו"ר הרשות, הורה היו"ר למנות בתוך שבועיים גורם אחד מתוך הרשות שיהיה אחראי לקשר עם שפ"מ ויעמוד בראש צוות שיכלול את מנהלי המדיה הרלוונטיים, הייעוץ המשפטי, סמנכ"ל הכספים ומחלקת השיווק, ויציג את מסקנותיו בתוך חודש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully