וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמלוגי המדינה מהגז הישראלי - הנמוכים בעולם

אבי בר אלי

9.11.2010 / 8:08

מניתוח הדיווחים שהעבירו דלק ונובל אנרג'י לוועדת ששינסקי והצלבתם עם נתוני הממשלה עולה כי נתח המדינה במכירת הגז הטבעי שהתגלה בתחומה, יעמוד על 23.5% - הנמוך בעולם

חלקה האמיתי של מדינת ישראל בתגליות הגז הטבעי שבשטחה, כפי שחושב במהלך דיוני ועדת ששינסקי, נחשף לראשונה: ל-TheMarker נודע כי חלקה של המדינה בהכנסות של חברות הגז ממכירת הגז הטבעי למשק הוא כיום 27% בלבד - לעומת 73% שנותרים בידי החברות הפרטיות. כלומר, שיעור השתתפות נמוך יותר מזה שחישבה מחלקת המחקר של הכנסת לפני כשלושה חודשים - אז מצאה כי חלקה של המדינה הוא בשיעור גבוה יותר, של 31%-33%.

דיוני ועדת ששינסקי התבססו על הצלבת נתוני הכנסות המדינה מתגלית הגז של שותפות ים תטיס בין האגפים השונים, וכן על ניתוח עומק של דו"חות שהגישו לה בעלות השליטה בים-תטיס, החברות קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י (47%). במהלך הדיונים נמצא עוד כי הירידה המתוכננת בשיעור מס החברות - מ-25% כיום ל-18% ב-2016 - תביא לירידה נוספת בנתח המדינה מתגליות הגז, שיסתכם בכ-23.5% בלבד מתקבולי מכירת הגז של החברות הפרטיות. זאת, לעומת נתון של 28% שמצאה מחלקת המחקר של הכנסת. לפיכך, בהיעדר שינוי במשטר הפיסקלי בשנים הבאות, תיהפך ישראל ב-2016 למדינה בעלת שיעור ההשתתפות הנמוך בעולם במכירת משאבי הטבע שלה. זאת, מאחר שלפי דו"ח מחלקת המחקר של הכנסת, כיום ניצבת אירלנד במקום האחרון בנתח המדינה במשטרים פיסאליים דומים לישראל - כאשר חלקה בהכנסות ממכירת גז ונפט הוא 26%. למעשה, היות שמס החברות אמור לרדת ב-1% בכל שנה עד 2015 (וב-2% ב-2016) - תתפוס ישראל את מקומה של אירלנד כבר בעוד שנתיים. ניפוח הוצאות

לפי הערכות, הסיבה לממצא לפיו נתח המדינה מהכנסות מכירת הגז נמוך מכפי ששוער עד כה, נעוצה בהערכה כי שיעור ההוצאות השוטפות שעליו דיווחו ספקיות הגז למשק גבוה מן השיעור בפועל. בעוד ששותפות ים-תטיס טענו כי שיעור הוצאות הפיתוח והפחת שלהן היה 30% מהמחזור, סברו במחלקת המחקר של הכנסת כי נתון זה מנופח, ונקבו בנתון השכיח יותר במאגרי גז טבעי דומים בעולם - 20%. לפי הערכות, בחישובים שערכה וועדת ששינסקי נמצא כי שיעור ההוצאות הריאלי של שותפות ים-תטיס עומד על ערך נמוך עוד יותר, של 10%-15% בלבד. שיעור זה עשוי לרדת בעתיד באופן משמעותי, משום נפחם הגדול יותר של מאגרי תמר ולוויתן.

גם המס יגדל?

בנוסף, לפי הערכות מצאה הוועדה קיזוזים נוספים ונרחבים בדרך שבה פירשו חברות הגז את חבותן במס. חבות זו נהנית כבר כיום משתי הטבות מס עיקריות. הראשונה היא "ניכוי אזילה" - שתכליתו להפחית את המס שבו הספקית מחויבת ביחס לכמות הגז האוזלת בכל שנה מן המאגר. לשם כך, נבנה מנגנון המעניק הנחה במס שבו מחוייבת הספקית בשיעור של 27.5% מהמחזור - או מאפשר הטלת המס רק על 50% מההכנסה החייבת במס (הגבוה מבין השניים). משמעות ההטבה עבור שותפויות החיפושים כיום היא לפיכך מס חברות מופחת בשיעור של כ-7%.

הטבת המס השנייה מאפשרת לשותפויות הגז לקזז את ההוצאות השוטפות שלהן בפרויקטים אחרים כאילו מדובר בהפסד עסקי שוטף בפרויקט הנדון. זאת, כאשר רשות המסים מרחיבה באחרונה את תחולתה של ההרחבה, וקובעת כי זו תחול גם על עלויות תשתיות והפקה (כמו בניית צינור ימי ומתקן קליטה בחוף), ולא רק על עלויות החיפוש והקידוח.

כפי שפורסם אתמול ב-TheMarker, מחישובי ועדת ששינסקי עלה כי הפחתת החבות במס בזכות הטבות אלה הסתכמה ב-2004-2009 ב-737 מיליון שקל. התמלוגים שהעבירו החברות בשנים אלה הגיעו ל-649 מיליון שקל בלבד.

חישוב נתח המדינה בהכנסות ממכירת אוצרות הטבע שלה (government take) משקלל את סך התמלוגים שגובה המדינה מהכנסות ספקיות הגז הטבעי או הנפט, בצירוף המסים הישירים שמוטלים על ההכנסה/הרווח. מדובר במודל בינלאומי מוסכם המאפשר כיום השוואה בסיסית בין נתח מדינות שונות. החישוב במודל זה מבוסס לפיכך על המנה המתקבלת בחלוקת התמלוגים, בצירוף המיסוי הישיר האפקטיבי (ללא מע"מ ובלו) בהכנסות (המנוכות הוצאות הפקה).

לפיכך, המשמעות של הממצא אודות השיעור הנמוך יותר של נתח המדינה בהכנסות ממכירת הגז היא שוועדת ששינסקי, הבוחנת את המדיניות הפיסקלית בתחום אוצרות הטבע, תידרש כעת להמליץ על העלאה משמעותית יותר של נתח המדינה מהתגליות כדי להגיע אל הממוצע במשטרים הפיסקליים הדומים בעולם, תוך ההתאמות הנדרשות לנסיבות הכלכליות, הפוליטיות והחברתיות הייחודיות לישראל.

מהדו"ח שהגישה מחלקת המידע של הכנסת עלה כי הממוצע במדינות המערביות בהן קיים משטר פיסקלי דומה לישראל הוא כיום 53%. זאת, לאחר שבין 1998 ל-2007 עלה בהדרגתיות מ-49%. בישראל, לעומת זאת, נרשמה מגמה הפוכה. שיעור השתתפותה של המדינה בהכנסות ממכירת גז טבעי ירד מ-39% ל-32% (לכאורה) - בעיקר בשל ההפחתה המדורגת של מס החברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully