וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הקצבה לאברכים תוגבל בזמן

מירב ארלוזורוב

9.11.2010 / 8:20

לפי הצעת הפשרה של מנכ"ל משד ראש הממשלה בנוגע לקצבת הבטחת ההכנסה לאברכים, גם סטודנטים עם ילדים יהיו זכאים לקצבה, ומצד שני יוכבדו הקריטריונים לקבלת הקצבה לאברכים

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, מגבש פשרה בעניין תשלום קצבת הבטחת הכנסה ייחודית לאברכים עניים. הפשרה המתגבשת היא הגדלת השיוויוניות באמצעות מתן זכות לקצבה גם לסטודנטים עם ילדים, ומצד שני הכבדת הקריטריונים לקבלת הקצבה לאברכים, והפיכתה לקצבה שהיא יותר מוטת עבודה.

במשרד ראש הממשלה מחפשים פתרון שיוויוני שיאפשר לאברכים העניים להמשיך ולהתקיים, ובמקביל ידחוף את אותם לצאת לעבוד. לשם כך נשקלים כמה שינויים בתנאי הקצבה. השינוי הראשון הוא שהקצבה תשולם לא רק לאברכים, אלא ייתכן שגם לסטודנטים בעלי ילדים. כך תיפתר בעיית האי-שוויון. עם זאת, כיום מותנית קבלת הקצבה בכך שלאברך יש שלושה ילדים לפחות ושההכנסה המשפחתית שלו אינה גבוהה מ-1,200 שקל בחודש (משמע, גם אשתו אינה עובדת). ברור כי אם תנאים אלה לא ישתנו, כמעט אף סטודנט חילוני לא יעמוד בהם, ובכך השוויונית תהיה מהפה ולחוץ.

ככל הנראה, הכוונה היא שבמקביל להמשך תשלום קצבאות הבטחת הכנסה לתלמידי כולל עניים, תהיה תמיכה גם בסטודנטים עניים באמצעות הגדלת תקציב המלגות שיינתן למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג-ות"ת). יש ניסיוון לבדוק אפשרות להעניק מלגות לסטודנטים עם ילדים, אך לא בטוח שניתן יהיה לעשות זאת, שכן לוות"ת יש אוטונומיה לקבוע את הקריטריונים לחלוקת התקציבים הניתנים לה - כך שלא בהכרח יהיה קשר בין התנאים לקבלת קצבת הבטחת הכנסה לחרדים לבין התנאים לקבלת מלגות לסטודנטים נזקקים. הקשר היחיד יהיה בהקבלה של התמיכה בתלמידים נזקקים בשתי האוכלוסיות.

השינויים האחרים נועדו להפוך את קצבת הבטחת ההכנסה מכזו המעודדת לימודים בכולל, לידת ילדים רבים ואי יציאה לעבודה (של האברך ושל אשתו) - משמע, קצבה הפועלת נגד כל המטרות שמציבה לעצמה המדינה - לקצבה שמעודדת יציאה לעבודה. לשם כך שוקל משרד ראש הממשלה להוסיף שני תנאים חשובים לתשלום הקצבה.

התנאי הראשון הוא שהקצבה תוגבל בזמן. כיום מקבלים האברכים את הקצבה בממוצע במשך 12 שנה - ומבחינתם זוהי קצבה לחיים. קיצור משך קבלת הקצבה יעביר את המסר כי לא ניתן להסתמך על קצבת הבטחת ההכנסה לאורך זמן, וכי אברך הכולל יצטרך להתכונן לאפשרות שבזמן כלשהו ייאלץ ליהפך לעצמאי ולבעל יכולת לפרנס את עצמו ואת משפחתו.

התנאי השני הוא כי הקצבה לא תותנה יותר בלימודים מלאים בכולל, והיא תשולם גם למי שעוזב את הכולל לצורכי לימודים כלליים (התנאי הזה יכלול גם את הסטודנטים), או לצורכי הכשרות מקצועיות ואף בשלבים הראשונים של יציאה לעבודה. בכך, מתכוונת המדינה לפתוח בפני אברכי הכוללים את האפשרות לרכוש השכלה וכישורים להשתלבות בשוק העבודה - מבלי שיסתכנו בהידרדרות שלהם ושל משפחתם לרעב כתוצאה מכך. ההערכה היא כי הוספת תנאי זה תקל על האברכים להסתכן בעזיבת הכולל - דבר הכרוך כיום מבחינתם באובדן של הקצבה, וכן מלגות לימודים מהכולל, שעליהן נסמכות המשפחות החרדיות למחייתן.

קצבת הבטחת הכנסה של 1,040 שקל בחודש משולמת כיום לכ-11 אלף אברכים. מדובר בכ-15% מאוכלוסיית האברכים - האברכים העניים ביותר שהכנסת משפחתם אינה עולה על 1,200 שקל בחודש. הקצבה משולמת כיום לפי חוק התקציב, ובניגוד גמור לחוק הבטחת הכנסה, האוסר מפורשות על תשלום הקצבה לסטודנטים או לאברכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully