וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכישה שתכניס את סאפיינס לשוק המזרח אירופי

מאת ניר צליק

9.11.2010 / 9:05

לאחר שרכבה על היסטריית באג 2000 ונקלעה למשבר באמצע העשור, החליטו בסאפיינס להתמקד בתחום הביטוח ? באפריל השנה רכשה החברה את הארקייס, וסללה לעצמה את הדרך לשוק הביטוח בצפון אמריקה ? כעת, עם רכישת השליטה בחברה האם פורמולה על ידי אסקו הצ'כית, נוצרת הזדמנות עבור



>> לפני כחודש השלימה ענקית ה-it הצ'כית אסקו את רכישת חלקה של אמבלייז בקבוצת פורמולה (כ-51%) תמורת 139 מיליון דולר. כמה אנליסטים העריכו כי אחת המטרות ברכישת פורמולה היתה אחזקתה בסאפיינס, יצרנית התוכנות לענף הביטוח, לאור התמקדותה של אסקו בתחום זה באירופה והסינרגיה הרבה בין שתי החברות.



סאפיינס נסחרת בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק במחיר של 2.5 דולרים למניה, לאחר שהוסיפה 95% ב-12 החודשים האחרונים. מחיר זה משקף לחברה שווי של כ-54 מיליון דולר, כשבאחרונה גם חל שיפור ניכר בקצב צמיחתה.

עם זאת, למרות העניין שמגלה אסקו בסאפיינס, עדיין לא נוצר שיתוף פעולה משמעותי בין שתי החברות. "אנחנו עדיין לא רואים השפעה בשלב זה", אומר רוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס. "העסקה היתה מהירה יחסית והם ביצעו אותה ברמה של פורמולה - ולא של סאפיינס.



"אנחנו עדיין לא מכירים אותם מספיק. הם היו פה בפגישה אחת. אנחנו יודעים שהם קבוצה משמעותית באירופה ושהם פועלים בתחומים שמשיקים ומשלימים לנו במזרח אירופה, שם אנחנו פעילים פחות. שיתוף פעולה הוא משהו שצריך להקים. בשלב זה אנחנו רואים את זה בחיוב, אבל אין עוד אינדיקציות בעניין.



"האינפורמציה שיש לנו היא שבכל הרכישות שהם ביצעו בעולם הם לא עושים מיזוג מלא בין החברות, אלא קונים חברות ומאפשרים להן להמשיך לצמוח עצמאית. במקרה הזה, גם פורמולה וגם סאפיינס הן חברות ציבוריות, ולפי הבנתנו לא מדובר במיזוג מלא", מוסיף על-דור.



שיתוף הפעולה עם אסקו עשוי לחזק את פעילות סאפיינס במזרח אירופה, אזור המניב לחברה הכנסות מועטות יחסית. סאפיינס רשמה הכנסות של 45.9 מיליון דולר ב-2009 - לעומת הכנסות של 43.5 מיליון דולר ב-2008, של 42.4 מיליון דולר ב-2007 ושל 44.3 מיליון דולר ב-2006.



השנה רשמה החברה עלייה נוספת בהכנסותיה, שמוסברת בחלקה בגידול לא אורגני. סאפיינס רכשה באפריל את הארקייס, המתמחה בתחום הביטוח האלמנטרי בצפון אמריקה, ב-6-8 מיליון דולר. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה סאפיינס הכנסות של 37.6 מיליון דולר, כך שבקצב ההכנסות הנוכחי היא צפויה לרשום שיפור לעומת 2009.



רווחיות החברה השתפרה אף היא באחרונה. ב-2009 רשמה סאפיינס רווח נקי בלתי מתואם של 4.2 מיליון דולר, וגם השנה החברה צפויה לייצר רווח, אחרי שבינואר-ספטמבר רשמה רווח נקי בלתי מתואם של 5.5 מיליון דולר - שיפור של 57% לעומת התקופה המקבילה ב-2009.



"התמחות אסטרטגית בתחום הביטוח"



על-דור הצטרף לסאפיינס לפני כארבע שנים וחצי. לפני כ-16 שנה הוא הקים את חברת tti טלקום, שסיימה את דרכה העצמאית לפני כארבע חודשים לאחר שנמכרה לטסקו ב-58 מיליון דולר. בעבר פורסם כי הגיעו הצעות לרכוש את tti במאות מיליוני דולרים.



"כשהגעתי, החברה היתה במשבר. ב-2005 סאפיינס התרוקנה ממזומנים והגיעה להפסד של 9 מיליון דולר על הכנסות של 40 מיליון דולר. כיום אין לחברה חובות, אחרי שהגיעה להסדר אג"ח ופריסת חובות. ב-2007 היא גייסה 20 מיליון דולר במניות ועברה לרווח תפעולי. החברה נקטה כמה צעדים משמעותיים כדי לעבור לרווחיות: התמקדות בטריטוריות ספציפיות ובמוצרים מסוימים - ביטוחי חיים, פנסיה, ביטוח אלמנטרי וביטוחי משנה".



איך היא הגיעה החברה לתחום הביטוח?



"סאפיינס הוקמה כחברה עם מחולל יישומים, בדומה למג'יק, רק למחשבי מיינפריים. לחברה יש יותר מ-100 לקוחות שעדיין עושים שימוש במחולל. לטובת הכניסה לתחום הביטוח גייסה החברה 40 מיליון דולר במניות ואג"ח, כשהכסף הושקע בפיתוח, ובנוסף רכשנו מלקוחות שהשתמשו במחולל מוצרים שנבנו במיוחד בשבילם".



"בשנות ה-90 החברה התמקדה בבאג 2000, מה שהוביל להכנסות של כ-100 מיליון דולר ולשווי של כמיליארד דולר. מאוחר יותר החברה עברה להסבה של מערכות מחשוב במדינות גוש היורו מהמטבעות המקומיים ליורו. ב-2000 היא היתה על סף מיזוג עם חברת נס, שבסופו של דבר לא יצא אל הפועל בגלל אי-הסכמה על שווי החברה. לאחר שהמיזוג עם נס קרס, החברה החליטה להתמקד בתחום הביטוח. לסאפיינס יש רק לקוחות טייר 1 מה שמקטין את עלויות השיווק".



למעשה, הבעיה המרכזית של סאפיינס בתחילת שנות ה-2000 ובסוף שנות ה-90 היתה הבחירה לנצל הזדמנויות - ולא לפתח אסטרטגיה. ב-1998 ו-1999 סאפיינס רשמה הכנסות של 160 מיליון דולר על הסבות לקראת באג 2000 ומיד כשנגמר השוק החברה ניצלה הזדמנות אחרת, המעבר של מערכות מחשבים לקראת ההצטרפות לגוש היורו והמעבר למטבע אחד. רק מאוחר יותר בחרה סאפיינס להתמחות אסטרטגית בתחום הביטוח".



"חסם כניסה שעוזר לנו"



מה סאפיינס עושה כיום?



"החברה מייצרת מערכות ליבה בתחום הביטוח ומנהלת פוליסות. בתחום הביטוח יש כמה מערכות, כשמערכת הליבה היא המערכת הראשונית. מערכת נוספת היא המערכת לניהול תביעות והמערכת השלישית היא לניהול חיובים. התחום שאנחנו עוסקים בו, מערכות הליבה, הוא זה שמסייע לחברות לגבש הצעות ללקוחות. משום שחברות סוחבות הסכמים ישנים, כל מעבר של המערכות קדימה הוא מורכב - ולכן יש חסם כניסה משמעותי - שעוזר לנו".



באיזו נקודה נמצא כרגע השוק?



"השוק עדיין בתחילת הדרך. הצמיחה שלנו תבוא מחברות שעדיין לא החליפו מערכות. אנליסטים אומרים שאחת מכל שלוש חברות ביטוח בעולם יחליפו את המערכות בעתיד הקרוב".



מיהם המתחרים הגדולים שלכם?



"המתחרים הם בעיקר פתרונות מקומיים קטנים וחברות, כמו מייד ווייר ודה קריק, בתחום הביטוח האלמנטרי. בישראל יש מתחרה שנקראת קומטק ובתחום ביטוח החיים מתחרה בנו בשוק המקומי fis".



מהם הכיוונים העתידיים שלכם?



"אנחנו רוצים להגדיל את ההכנסות של החברה ואת בסיס הלקוחות, ולהעמיק בטריטוריות שבהן אנחנו כבר פועלים. החלטנו שצריך עוד מנוע צמיחה בחברה וחיפשנו מוצר מתאים. לפני כשלושה חודשים רכשנו את הארקייס, כשבעזרתה ננסה לחדור ללקוחות נוספים ולהעמיק את הפעילות בצפון אמריקה".



איפה אתה רואה הזדמנויות?



"בתחום האלמנטרי יש הזדמנות גדולה, כשהמענה שלנו בתחום הזה הוא הארקייס. חברות ישראליות מעדיפות פתרון ישראלי שבו יותר קל לבצע שינויים - ברגע שנצליח לעשות את העסקה הראשונה בתחום האלמנטרי, נחדור לעוד חברות ביטוח ישראליות".



היו עוד חברות שניסו להיכנס לתחום בישראל?



"חברות כמו אמדוקס ניסו להיכנס, אבל חזרו לענף הטלקום. יש שילוב בין המורכבות של הפתרונות והשמרנות של חברות הביטוח שמוביל לפתרונות אישיים לכל חברה - מה שמקשה על חברות אחרות לחדור לתחום זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully