וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש החליט: קלון יוטל על ח"כ צחי הנגבי - ייאלץ לפרוש מתפקידיו בכנסת

הארץ

9.11.2010 / 10:34

ההחלטה ניתנה ברוב של שני שופטים מול אחד; הנגבי יורחק מהכנסת הנוכחית, אך יוכל להתמודד בבחירות הבאות



בית משפט השלום בירושלים קבע הבוקר (שלישי) כי יש קלון במעשיו של השר לשעבר ח"כ צחי הנגבי, שהורשע במתן עדות שקר בפרשת המינויים הפוליטיים. השופטים גזרו על הנגבי קנס בסך 10 אלף שקל, אך לא גזרו עליו מאסר על תנאי כפי שביקשה הפרקליטות, ואף לא עבודות לתועלת הציבור, כפי שביקש פרקליטו, עו"ד יעקב וינרוט.



החלטה זו מרחיקה את הנגבי מהכנסת הנוכחית, אך לא תחסום את דרכו מלהתמודד בבחירות לכנסת הבאה. השופטים אף הדגישו כי גזר הדין לא ימנע מחבר הכנסת להתמנות לשר בעתיד כיוון שלא נגזר עליו עונש מאסר על תנאי.



השופט יואל צור, שזיכה את הנגבי מכל האישומים, קבע בדיון כי אין להטיל עליו קלון. "אני נגד הענשת יתר", אמר השופט צור, "חלפו שמונה שנים מיום האירוע והנאשם שילם מחיר אישי. הטלת קלון היא היפוכו של כבוד האדם". צור הוסיף כי לתפיסתו, יש להטיל קלון רק במקרים חמורים כמו אונס, גניבה או שוחד וכי הנגבי כבר שילם מחיר כבד על מעשיו".



לעומתו, השופטים אריה רומנוב ועודד שחם הודיעו כי הם מקבלים את עמדת הפרקליטות ומטילים קלון על הנגבי. שניהם קבעו כי "השקר הוא שקר ובשקר יש קלון". לתפיסתם, לאמירת השקר יש משמעות המשפיעה על יוקרתה של הכנסת ועל אמון הציבור בה. לדבריהם, באמירת שקר יש פגם מוסרי ומהותי המחייב לקבוע כי יש קלון במעשה.




הנגבי ורעייתו בבית המשפט. תצלום: תומר אפלבאום



ביולי השנה הורשע הנגבי בעבירה של עדות שקר. עם זאת, הוחלט לבטל מחמת הגנה מן הצדק את האישום נגדו בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה. הנגבי זוכה ברוב דעות גם מעבירת שוחד בחירות, ומניסיון להשפיע על בעל זכות הצבעה.



בכתב אישום ראשון מסוגו, הואשם הנגבי ב-2006, כי בשנתיים שכיהן כשר לאיכות הסביבה סייע למינוים של כ-50 חברי מרכז ליכוד ובני משפחותיהם לתפקידים שונים במשרד. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להרשיע את הנגבי באופן תקדימי במרמה והפרת אמונים בשל המינויים הפוליטיים שביצע, ובנוסף להרשיעו בשוחד בחירות ובניסיון להשפיע על בעל זכות הצבעה. הבקשה הוגשה, בין השאר, בהסתמך על מודעה שפורסמה בעיתון הפנימי של הליכוד ערב הפריימריז, המתארת את הישגיו בתחום המינויים הפוליטיים, וקוראת למצביעים לבחור בו על מנת שיוכל להמשיך במינויים.



ביחס לעבירת המרמה והפרת אמונים קבע ראש ההרכב, השופט יואל צור, כי בזמן שבוצעו המינויים על ידי הנגבי, הם לא נחשבו לעבירה של מרמה והפרת אמונים. מנגד, סברו השופטים אריה רומנוב ועודד שחם, כי יש לקבל את עמדתה העקרונית של הפרקליטות כי מינויים פוליטיים, בנסיבות מתאימות, הם עבירה של מרמה והפרת אמונים. הפרקליטות כבר הודיעה כי בכוונתה להגיש ערעור על הכרעת הדין לבית המשפט המחוזי בירושלים.



לקראת שלב הטיעונים לעונש, גייס הנגבי להגנתו אישי ציבור רבים. כך, בספטמבר האחרון, הגיש הנגבי לשופטים הדנים בתיק מסמכים שונים, ובהם שבחים שחלקו לו דמויות מפתח בעולם המשפט הישראלי בעבר ובהווה, הן במסגרת תכתובות אישיות עמו, והן בפניות רשמיות לשופטים, בהן ביקשו הללו להקל עמו כדי שיוכל להמשיך בפעילותו הציבורית. עם כותבי המכתבים נמנים, נשיא המדינה לשעבר יצחק נבון, יושבי ראש הכנסת בהווה ובעבר, ראובן ריבלין, דליה איציק ואברהם בורג, הסופרים אלי עמיר ויורם קניוק ואיש האקדמיה פרופ' אוריאל פרוקצ'יה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully