וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: האינפלציה תמשיך לעלות בגלל הנדל"ן

צבי זרחיה

9.11.2010 / 11:20

נגיד בנק ישראל אמר בוועדת הכספים כי האינפלציה במשק תמשיך לעלות עד סוף השנה בגלל מחירי הדיור בארץ. לדבריו, ללא הדיור האינפלציה במשק היתה מתחת ל-1%

"במשך כל תקופת המיתון העולמי מאוקטובר 2008 האינפלציה במשק היתה גבוהה, בעיקר כתוצאה של העלייה במחירי הדיור. האינפלציה הכוללת את מחירי הדיור גבוהה מהאינפלציה בלא רכיב הדיור". כך אמר הבוקר נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר בדיון שקיימה ועדת הכספים.

לדבריו, בלא הדיור היינו באינפלציה מאוד נמוכה מתחת ל-1%. הנגיד הוסיף כי האינפלציה כעת צפויה על בסיס החזאים לעלות ב-12 החודשים הבאים. האינפלציה עד סוף השנה תמשיך לעלות בגלל מחירי הדיור. עד לסוף שנת 2011 תחזור האינפלציה ליעד השנתי כ-3%.

הנגיד הוסיף כי משנת 2008 מחירי הדיור עולים בקצב מהר, וכי עד 2008 לא היתה בועה. לדבריו, העלאת מחירי הדירות עשויה להשפיע על מחיר השכירויות. "יש פער שמתפתח בין מה שקורה למחירי הדירות לבין שכר דירה, ואנו מעריכים ומוטרדים מכך שיש אפשרות ששכר הדירה יעלה".

בהתייחסו למספר התחלות הבנייה במשק, אמר כי לאחרונה יש התחלות בנייה של 10,000 יחידות דיור ברבעון. כלומר יש גידול במספר התחלות הבנייה ובגמר הבנייה, אבל זה לא מספיק, שכן מחירי הדיור ממשיכים לעלות.

הנגיד תלה חלק מעליית מחירי הדיור במחירי המשכנתאות הנמוכים בשל הריבית הנמוכה במשק: "הריבית הנמוכה על המשכנתאות גרמה לעלייה בהיקף המשכנתאות בשנה וחצי האחרונה. אנשים הלכו לבנקים וקיבלו משכנתא בריבית נמוכה. כאשר הריבית תעלה - התשלום החודשי של כל מי שלקח משכנתא בריבית משתנה יעלה.

"אנו מוטרדים מכך שאנשים שלקחו משכנתא יגלו שהם יצטרכו לשלם קרוב לכפול. אם נצטרך העלות את הריבית נעשה כן ואנשי יפסידו את היכולת שלהם לשלם את המשכנתא וזה יגרום להרבה בעיות. מסיבה זו המפקח על הבנקים פירסם באחרונה הנחיות חדשות המתייחסות למשכנתאות עם מינוף גדול עם ריבית משתנה. המפקח מנסה להוריד את השימוש במשכנתאות בריבית משתנה בתוך המערכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully