וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר לשכת השמאים: "אין היצע של דירות"

שלומית צור

9.11.2010 / 17:30

כך עלה בדיון על הרפורמה בחוק התכנון והבנייה המתגבשת בימים אלו. לפי השמאים, יותר מ-8,000 דירות באזורי ביקוש מחכות להוצאת היתרים. ח"כ כבל: "אני פסימי בנוגע לרפורמה"

האם הבירוקרטיה במוסדות התכנון תקוצר לפני גיבוש כל חוקי הרפורמה לתכנון ובנייה? הדעות בנושא חלוקות. ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה היום בכנס שדרות דיון שעסק בשאלה האם להפריד בין נושא הרישוי לנושא התכנון בגיבוש הרפורמה. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), כי עמדת הממשלה הנוכחית היא שאין להפריד בין נושא הרישוי לנושא התכנון.

בוועדה נימק ראש מינהל התכנון לשעבר, שמאי אסיף, את החשיבות באישור כלל הרפורמה ולא להפריד בין הנושאים, שכן עיקר הרפורמה טמון בנושא התכנון ולא בנושא הרישוי. למרבה ההפתעה, התברר בדיון כי המשרד להגנת הסביבה אינו מחזיק באותה הדעה של הממשלה ומנסחי הרפורמה, ומצדד בהפרדת הנושאים.

גלית כהן, סמנכ"ל התכנון במשרד להגנת הסביבה, אמרה בדיון כי "הרפורמה ברישוי נותנת מענה לחסמים האמיתיים בנושא הדיור, ולכן אם אפשר לקדם קודם את נושא הרישוי, אז כדאי לקדם אותו במהרה". לדבריה, "כשנושא התכנון יגיע להבשלה, אז כדאי יהיה לקדם גם אותו". יו"ר לשכת השמאים, ארז כהן, שנכח גם הוא בדיון הסביר כי "הרפורמה התחילה מסוגיית המרפסות, שהתייחסה יותר לרישוי ופחות לתכנון. נכון שצריך רפורמה מקיפה, אבל מטרת הוועדה היא גם להביא לתוצאות תוך זמן קצר".

לדבריו, "יש בעיית מחירי דירות. אין היצע מספיק של יחידות דיור במדינת ישראל. רק באזורי ביקוש יש היום למעלה מ-8,000 יחידות דיור זמינות שמחכות להוצאת היתרים בלבד. זו בעיה קשה. אם פותרים את הבעיה הזו בטווח הקצר - וניתן לעשות את זה - נשפיע בצורה מהירה על הוצאת אלפי יחידות לשוק שמשווע להן. היישום של המהלך בתכנון ייקח שנים רבות כי רק בחוק יש 90 תיקונים לבצע. אם הוועדה רוצה לפתור את הבעיה, צריך לחלק אותה לשניים".

גם ח"כ איתן כבל צידד בעמדה וציין כי "כשאני בוחן את הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ושואל את עצמי האם היא תייעל את המערכת, אני פסימי. אני בעד רפורמה, היא חשובה, אבל לא באופן הזה. אני חושב שהפיצול בין הרישוי לתכנון הוא הדבר הנכון. אם נצליח לקדם קודם את תהליכי הרישוי, יהיה קל יותר להתמודד עם פרק התכנון אחר כך". במהלך הישיבה התעורר ויכוח בן ח"כ כבל לבין אסיף, כאשר כבל סיפר כי גם הוא בעצמו נתקל בבירוקרטיה המתישה כשביקש לבצע שינוי בביתו. "תחת פיקודך אנחנו נמצאים במשבר הנוכחי", קרא כבל לאסיף.

הכל בגלל מרפסת?

אסיף, המצדד ברפורמה, הסביר מנגד כי אין להפריד בין הנושאים. לדבריו, "הגישה הבסיסית של הממשלה היא שצריך לעשות שינוי מהותי בתחום התכנון והבנייה. חלק מהפגמים כיום בתהליכים ובחקיקה הקיימת, הם דווקא בתחום התכנון ולאו דווקא ברישוי". לדברי אסיף, "יש לעשות כאן מהלך מקיף ולכן לא להפריד את הרפורמה לנושאים שונים. נכון שהתכנון הוא נושא יותר מורכב והרישוי נוגע לכל אחד שרוצה לסגור מרפסת, אך אי אי אפשר לקדם את נושא הרישוי ולשים בצד את המטרה העיקרית של הרפורמה - שזה נושא התכנון - רק בגלל שהוא יותר מורכב". אסיף הוסיף כי "הייתי שש שנים וחצי בתפקיד ואני אומר שאי אפשר לעשות מהלך משמעותי במדינה בלי רפורמה כזאת ואסור לנו לא לנצל את ההזדמנות הזאת".

לגרסתו של אסיף נשמעו לא מעט התנגדויות. ראש אגף שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, ניר פפאי, ציין כי הדעה הרווחת בקרב הגורמים העוסקים בתכנון היא כי יש להפריד בין נושא הרישוי לנושא התכנון. "יש קואליציה רחבה ויוצאת דופן של קבלנים וארגוני סביבה גם יחד, וכולם יוצאים בקריאה להפרדה בין תחום הרישוי לתכנון", אמר פפאי. "מה שמפריע לאזרח זה הדברים הקטנים, מה שנקרא 'סגירת המרפסת', ועל זה אין לנו ויכוח, כולנו תומכים בקידום תחום הרישוי ואת תחום התכנון, לעומת זאת, לפתוח לדיון ציבורי רחב. בוא ניתן לציבור את מה שהוא צריך".

עו"ד נתן מאיר, המייצג את השלטון המקומי ופורום 15 הערים, הבהיר כי השלטון המקומי נגד ההפרדה בין נושאי התכנון והרישוי. "החוק הוא מקשה אחת. אם נקדם קודם את פרק הרישוי לא יהיה פרק תכנון, כך המציאות לימדה אותנו. אנחנו רואים בפרק התכנון שמעניק סמכויות לוועדות המקומיות, חלון הזדמנויות שנפתח לנו ואנחנו מייחלים עשרות שנים למעמד הזה. הדרך הנכונה היא להעביר את כל הרפורמה במיקשה אחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully