וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועה בשוק הזהב? רמות השיא מ-1980 גבוהות בכ-50% ממחירו הנוכחי

יעל פטר

9.11.2010 / 17:50

ג'ורג' סורוס טוען: אין סיבות למחיר הגבוה; העליות נובעות מכדור שלג של ביקושים



האם יש בועה בשוק הזהב? מתחילת השנה נמצא מחיר הזהב בעלייה ומחירו היום עלה ל-1,422 דולר לאונקייה ואילו החוזים על הזהב למסירה בדצמבר עלו ב-1.1% ונסחרים במחיר של 1,418 דולר לאונקייה. רמות מחירים אלו הן בעקבות החששות הנוגעות למשבר האג"ח באירופה. בתקופה הנוכחית הפך הזהב מאפיק השקעה שתפקידו המרכזי גידור והגנה מפני משברים לנכס פיננסי מבוקש ורבים פונים אליו להפקת תשואה עודפת, כך אומרים היום כלכלנים מבית ההשקעות תכלית.



מחיר השיא של הזהב שנרשם בשנת 1980, כאשר הוא מתורגם למחיר מתואם אינפלציה, הינו 2,200 דולר לאונקייה, מחיר הגבוה בכ-50% ממחיר הזהב הנוכחי. ג'ורג' סורוס, יו"ר הנהלת קרן ההון "סורוס", אמר בעבר כי אין סיבות למחירו הגבוה של הזהב: הוא אינו מספק תשואה, הביקושים לו בתעשייה מצומצמים יחסית ואחסונו עולה כסף.



לפי סורוס, הסיבה העיקרית לעליית מחיר הזהב נובעת מכדור שלג שמתגלגל מעצמו. כלומר עליות המחירים מושכות משקיעים נוספים שגורמים לעליית מחירים נוספת. אך עם זאת, קרן ההשקעות של סורוס מחזיקה בפוזיצית לונג של כ-800 מיליון דולר בזהב באמצעות קרן סל.



לפי נתוני מועצת הזהב העולמית (wgc), ב-5 השנים האחרונות כ-60% מהביקושים לזהב הגיעו משוק התכשיטים, כאשר השחקניות המכריעות בשוק זה הן הודו וסין. כ-30% מהביקושים היו ממשקיעים פיננסיים וכ-10% מתחום התעשייה והטכנולוגיה. כמות הזהב הנמצאת מעל הקרקע מוערכת בכ-165 אלף טונות. מחצית הכמות מצויה בתעשיית התכשיטים, כ-30% מצוי בידי משקיעים, בנקים מרכזיים וממשלות והיתר מוחזק על ידי קרנות סל.



הסחורה הזהובה היא בעלת רמת תנודתיות נמוכה בהשוואה לנכסי השקעה מקבילים. רמת תנודתיות זו נובעת מכך ששוק הזהב נזיל ועמוק, וישנה כמות גבוהה של מלאי מעל האדמה. בנוסף, הזהב נכרה ומופק בכל יבשת בעולם מלבד אנטרקטיקה, ולכן הוא פחות רגיש ללחצים גיאופוליטיים, בהשוואה לנפט למשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully