וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס: "האוצר לא מחזיר כלום לצעירים"

שלומית צור

9.11.2010 / 22:01

שר השיכון דיבר על מצב מחירי הדירות והאשים את משרד האוצר במצב שנוצר לשוק. לדבריו, "האוצר קיבל מיליארדים משיווקי הקרקעות שביצענו אך הוא לא מחזיר כלום לזוגות הצעירים"

"לא ייתכן שזוג שקונה דירה בדימונה או בתל אביב ניצב בפני אותם תנאים", אמר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בכנס שדרות לחברה, והפנה אצבע מאשימה כלפי משרד האוצר שאינו ממהר להעניק תקציבים שחלקם קיבל כתוצאה מפעילות המינהל. "משרד האוצר קיבל מיליארדים משיווקי הקרקעות שביצענו אך הוא לא מחזיר כלום לזוגות הצעירים. סיבסדנו מתקציב משרד השיכון תמריץ לפיו כל זוג שיקנה דירה ראשונה, משרד השיכון יממן 800 שקל בחודש מהסכום, אך משרד האוצר מסרב לאשר את התקציב בטענה כי הוא אינו מעוניין להשפיע על הביקושים".

"מאחר ויש התנגדות הגשנו הצעת חוק עליה חתומים עשרות חברי כנסת. אני מודיע היום כי נצא למאבק חריף בחורף הקרוב בכנסת על העניין הזה. לצערי כל הדיבורים על התיישבות בנגב והגליל נכונים לאנשים שמסוגלים לשלם מיליון שקל לבתים צמודי קרקע ולא לדירות בבניה רוויה".

"גם הדיור תרם לתוצאות העגומות של דו"ח העוני. זוגות צעירים משעבדים את חייהם למשכנתא ולהתחיבויות שלעיתים הם לא מסוגלים לעמוד בהן. לכן נושא מאבק המחסור בקרקעות הוא לא כתוצאה מהממשלה הזאת או זו שלפניה.

בעשור האחרון לא היה תכנון זמין של קרקעות. בישראל צריך 40 אלף יחידות דיור בשנה. בפועל מינהל מקרקעי ישראל שיווק עד עכשיו 15 אלף יחידות דיור בשנה והשוק הפרטי סיפק עוד 15 אלף יחידות דיור. כלומר, יש מחסור של 10 אלף יחידות דיור בשנה. עשינו מהפך והכפלנו את כמות השיווקים ל-30 אלף יחידות דיור בשנה".

לא רוצים דירות קטנות

"לצערי יש ראשי ערים האומרים שהם לא רוצים בעיר שלהם הרבה דירות כדי לשמור על רמת המחירים או שהם רוצים רק דירות גדולות וצמודי קרקע כי לא רוצים אוכלוסיה חלשה בעיר שלהם. תארו לכם שהייתם נכנסים לסופר מרקט שהיו בו רק מוצרי פרימיום? איך הייתם עומדים בזה? לכן העברנו הצעת חוק שכל תוכנית חדשה תחייב את היזם להקצות לפחות 20% דירות קטנות".

"לצערי החוק לא מאפשר למינהל לקדם תוכנית מעל ראשו של ראש עיר. לא מזמן הוצאנו מכרז לשיווק קרקע וראש העיר פירסם בעיתונים מודעה שהוא מודיע שלא ייתן היתרי בנייה לקרקעות האלה. אני שמח לומר שבקרוב מאוד נשווק 3,000 יחידות דיור בראש העין, שם ראש העיר מסכים כי אחוז ניכר מהדירות יהיו דירות קטנות על מנת להביא צעירים לעיר".

לגבי דרום הארץ, אטיאס נשמע פחות אופטימי מקודמיו בכנס שדרות. "למשרד השיכון יש 55 אלף יחידות דיור בדרום. אך אני מודיע לכם שאנשים לא יבואו לשם בלי תמריצים. לפני חודש שיווקנו 1,130 יחידות דיור באשקלון, אך לא הרבה הצעות הוגשו בגלל הפיתוח היקר.

בדימונה אנחנו נותנים קרקעות בעלות אפס ומסבסדים את הפיתוח ב-60 אלף שקל. גם בנתיבות יש לנו 660 יחידות דיור שהקרקע עולה אפס במחיר משתכן לבנייה רוויה אך הביקושים בדרום הם גדולים". לדברי אטיאס, הדבר טמון בהעדר תמריצים מהממשלה. "עד שנת 2003 היו תמרימצים לכל זוג שקנה דירה ראשונה בנגב והגליל. אך ב-2003 שר האוצר בינימין נתניהו הפסיק את התמריצים".

שלום: התושבים יהיו חייבים לעבור לפריפריה

השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום חתם את הערב הראשון של כנס שדרות, ואמר כי הוא בטוח שלתושבי המרכז לא תהיה ברירה - והם ייאלצו לעבור לצפון ולדרום מפאת מחסור בקרקעות.

לדבריו, המדינה נכשלה בניסיון להעלות את חיזוק הפריפריה לראש סדר העדיפויות. "אין מה להתפלא כאשר בוחרים פוליטיקאים שמתעסקים רק בחוץ ובביטחון, כשלאחר היבחרם הם עוסקים רק בחוץ ובביטחון. זה היה המצע שלהם ולשם כך הם נבחרו. החוכמה היא להגיע למצב שפוליטיקאים יתעסקו גם בחוץ, גם בביטחון וגם בשדרות וישובים נוספים בפריפריה. באוקטובר הבא ייפתח בית הספר הראשון לרפואה בצפת, לדברי שלום. "זה יביא לשדרוג בתי החולים בצפון ול-5,000 מקומות עבודה נוספים", אמר שלום. "1,100 סטודנטים יוכשרו ברפואה, בסיעוד ובפיזיותרפיה".

שלום התייחס גם למחירי הדיור ולנתון הטרי על עליית מחירי הדירות באשקלון ב-7% ברבעון האחרון של השנה. "אין לי ספק שימשיכו לעלות יותר ויותר לערים דרומיות וצפוניות כי אין מספיק קרקעות. בדיוק כמו שעברו מתל אביב להרצליה - ומהרצליה לנתניה ולחדרה - ועכשיו גם ליוקנעם. בבאר שבע אין בעיית קרקע".

השר אף הזכיר את פעילותה של עמותת אור הפועלת להקמת ישובים חדשים בנגב והגליל ועד כה הקימה 7 ישובים חדשים בנגב ובגליל אליהם עברו להתגורר 4,000 משפחות.


עדכון ראשון - 20:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully