וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית הגריטה עובדת: מעל 9,800 מכוניות בעשרה חודשים

דניאל שמיל

9.11.2010 / 22:19

בניגוד לאירופה, בישראל הגריטה מסייעת להורדת כלי רכב ישנים אך לא מעודדת במישרין רכישת מכוניות חדשות



בסיכום עשרה חודשים בהם פועלת תוכנית הגריטה של מכוניות ישנות, נגרטו למעלה מ-9,800 מכוניות, כך עולה מנתונים שמפרסם היום משרד התחבורה. ממוצע הגריטה ביום הוא כ-40 כלי רכב. מדובר על כשליש מכלל המכוניות בישראל בשנתונים המתאימים לגריטה.



תוכנית הגריטה מאפשרת לבעל רכב משנת הייצור 1990 ומטה (עם רישוי וביטוח בתוקף), לקבל 3,000 שקל ממשרד התחבורה והחזר של החלק היחסי באגרת הרישוי לרכב. שישה מגרשים מורשים מפעילים את תוכנית הגריטה.



המכוניות המיועדות לפיצוי ישנות למדיי, והסכום המשולם נמוך כל כך, עד שתוכנית הגריטה היא תוכנית המסייעת להורדה מהכביש של כלי רכב ישנים, ולא כלי לעידוד רכישת מכוניות חדשות כמו באירופה ובארה"ב.



בגרמניה, למשל, התוכנית מקיפה מכוניות בנות תשע שנים ומעלה ותמורתן מתקבלת הנחה של 2,500 אירו ברכישת מכונית חדשה. באיטליה גיל המכוניות לגריטה נקבע על עשר שנים, והתמריץ הוא 3,500 אירו.



לפני מספר חודשים החליט השר כץ להרחיב את תוכנית הגריטה ולהכליל בה גם כלי רכב בני 15 שנה ויותר שהורדו מהכביש על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה או על ידי בוחן תנועה של המשטרה. עד כה נגרטו 275 כלי רכב בני 15 שנה ויותר.



לפי הערכות של כלכלני משרד התחבורה, התועלת למשק הישראלי, כתוצאה מהצמצום זיהום האוויר בעקבות הפעלת התוכנית מגיעה ל-25 עד 70 מיליון שקל לשנה לכל 10,000 כלי רכב.



38% מהמכוניות שנגרטו הן מתוצרת סובארו, שהיתה לפני 20 שנה המכונית הנמכרת ביותר. במקום השני מיצובישי, עם 12% ועוד בולטות דייהטסו (7%), פורד (6.6%) ואופל (5.6%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully