וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרטיס חכם שמתאים לכל החברות? לא כל כך מהר

אור הירשאוגה

10.11.2010 / 7:01



>> כשהחלה אגד בפרויקט להטמעת מערך כרטיסים חכמים ב-4,300 אוטובוסים בסוף שנות ה-90, היא לא דימיינה שכמה שנים לאחר מכן יבחר משרד התחבורה בתקן חדש שיחייב אותה לבצע שינויים במערכת.

התקן שבו בחר משרד התחבורה, calypso, נמצא בשימוש רחב באירופה. בישראל מוכר השימוש בתקן לציבור הנוסעים בדמות כרטיסי רב-קו, הכוללים שבב המאפשר טעינה של הכרטיס לתשלום רב-פעמי. הנתונים המוזנים בכרטיס מאפשרים זיהוי אוטומטי של ההנחות המוקנות לנוסע, והפעלה של מודלים שונים של תמחור, דוגמת "חופשי חודשי".



באירופה מאפשרת הפעלת התקן הנפקה של כרטיסים חכמים, המאפשרים תשלום בכלל חברות התחבורה הציבורית באזור מסוים. בישראל, לעומת זאת, תכונה זו לא מנוצלת במרבית המקרים, למעט שיתופי פעולה מצומצמים - למשל בין דן לרכבת ישראל.



שיתופי הפעולה בין החברות נותרו חלקיים בלבד - גם כשהכרטיס מאפשר שימוש בשתי חברות. במקרים רבים גם שיתופי פעולה קיימים - כמו זה של דן, קווים ומטרופולין - אינם מאפשרים שימוש בכלל אופני התשלום.



פרט לאגד, חברות התחבורה הציבורית בישראל מחזיקות תשתית מתאימה להנפקת כרטיס שיאפשר תשלום גם בחברות המתחרות. רכבת ישראל, המפעילה מערכת כרטוס המבוססת על טכנולוגיה של פסים מגנטיים, החלה לאחרונה בפרויקט שדרוג מערכות, במטרה להתאים עצמה לתקן. על אף שהמכרז לביצועו של הפרויקט הסתיים כבר ב-2009, הפרויקט התעכב בשל פנייה של המתמודדות המפסידות במכרז, שהיקפו כ-130 מיליון שקל, לבית המשפט.



פיילוט שתוכנן באזור השרון להנפקה של כרטיס חופשי חודשי משותף לחברות אגד, דן ומטרופולין נדחה לינואר בשל בעיות תאימות במערכות. אגד, שהתחייבה להתאים את כלל מערכותיה לתקן עד 2011, מפעילה פיילוט של כרטיסים התואמים לתקן בכ-300 אוטובוסים באזור רחובות.



"הנפקה של כרטיסים עם חוזים מרובים דורשת פתרון לחלוקת ההכנסות בין החברות", מסביר רם אשר, המהנדס הראשי של אגד. "באזור השרון קבע משרד התחבורה את חלוקת ההכנסות בין החברות, אך הפתרון המתהווה הוא הקמתה של מסלקה משותפת. זה הכיוון שאליו מושך משרד התחבורה, כנראה מתוך שאיפה להתחיל למכור כרטיסי נסיעה דרך מפעיל המסלקה, ככל הנראה בנק הדואר", מוסיף אשר.



לדברי אשר, השימוש בתקן calypso אינו מאפשר נכון להיום שימוש במודלים פופולריים לתשלום. "הכרטיס הנפוץ ביותר שאנחנו מוכרים באזור ירושלים הוא כרטיס מעבר בין אוטובוסים שתקף לשעה ועשרים. נכון להיום, תקן calypso אינו מאפשר להנפיק כרטיסים כאלו, אלא רק כרטיסים המותנים בפרקי זמן של שעות עגולות וחצאי שעות. צריך להבין שזה תקן שמשתנה כל הזמן. השאיפה שלנו היא לאפשר שימוש בכרטיסים כאלו גם במסגרת התקן", הוסיף אשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully