וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק אייר

נתן ליפסון

10.11.2010 / 7:01

סייר אינטרנט



>> ביום רביעי קיימה פייסבוק מסיבת עיתונאים. את האירוע הקדימו כמה ספקולציות עסיסיות, שאחת מהן נגעה לדיווחים מאמצע ספטמבר, שלפיהם היא תשיק טלפון סלולרי מתוצרתה.

זה כמובן לא קרה. בפועל פייסבוק הודיעה על כמה דברים, אבל מתוכם מה שקיבל את עיקר תשומת הלב היה התוכניות שלה לאפשר לגופים מסחריים להפוך את השירות שלה המתחרה בזה של פורסקוור, "places", לפלטפורמה לשיווק של מותגים וחברות מסחריות.



מה שקצת נדחק, ואולי לא במפתיע, הוא ההודעה שלה על כך ששבעה יישומים חיצוניים, בהם של ענקים כמו שירות סרטי הווידיאו flixster ושירות המכירות הקבוצתיות groupon, יתחילו להשתמש במערך הרישום של פייסבוק.



כדי להבין מדוע מדובר בהודעה חשובה, אולי אפילו דרמטית, יש צורך להיכנס קצת לעולם הרישום באינטרנט.



כל מערכת מבוססת חברים או מערכת שמאפשרת או מחייבת זיהוי צריכה מנגנון רישום (sign on) - בדרך כלל כתובת דואר אלקטרוני וסיסמה. לפייסבוק יש כזה, לטוויטר יש כזה, לפורסקוור יש כזה, וגם לגוגל ולאחרים - מה שמחייב גולשים רבים להחזיק כמה זהויות ולזכור סיסמאות רבות.



מדוע שלכולם לא יהיה אותו מנגנון זיהוי? יש לכך כמה סיבות. אחת מהן היא שעדיף שהוא יהיה ניטרלי, כלומר לא כזה המשרת כבר גוף מסחרי, מזוהה אתו ומחזק אותו. היו כמה ניסיונות ליצור תקן רישום כזה, למשל openid, שאומץ על ידי אתרים גדולים רבים, כולל פייסבוק, אבל לא באמת הצליח. דרך חלופית היא היווצרותו של גוף מספיק גדול, עד שגופים אחרים יסכימו להשתמש במערך הרישום שלו כמעין מערך רישום אוניברסלי.



הגוף היחיד שיש לו כבר היום מעמד כזה הוא פייסבוק, שיש לה יותר מחצי מיליארד חברים. היתרון של פייסבוק אינו רק הגודל כי אם העובדה שהפכה למנגנון שיווק והפצת התכנים היעיל ביותר. כמה יעיל? ביום רביעי פירסם מנוע החיפוש לבלוגים technorati את הדו"ח התקופתי שלו לעולם הבלוגים, וממנו עולה שפייסבוק היא מקור ההפניות הגדול ביותר לבלוגים.



במלים אחרות, אם אתר כלשהו מאמץ את מערך הרישום של פייסבוק, הוא לא רק מקל על המשתמשים על ידי כך שהוא מסיר מהם את מחסום הרישום הנפרד, כי אם גם מתחבר למנוע הטראפיק העצום של פייסבוק.



אחד הדברים שיקרו ככל שיותר גופים חיצוניים יאמצו את מערך הרישום הוא שזה יעודד משתמשים חדשים להירשם לפייסבוק. זה כמובן רווח נקי לפייסבוק. אבל הרווח הנוסף, המשמעותי יותר, הוא שככל שיותר גולשים יזדהו באתרים אחרים באמצעות מערך הרישום שלה - כך המידע שיצטבר אצלה לגבי אותם משתמשים יגדל.



ואז, יום אחד, אולי בעתיד הלא רחוק, פייסבוק תהפוך לנקודת הכניסה לאינטרנט. למה הדבר דומה? לכך שכל האנשים בעולם ייסעו ברחבי העולם עם חברת תעופה אחת - פייסבוק אייר. וכך, כל תזוזה, כל רכישה, כל צפייה בווידיאו, כל הצצה וכל תגובה - את כל אלה פייסבוק תראה.



-



הבלוג של נתן ליפסון:



http://media.cafe.themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully