וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחיר כרטיס וחצי לפסטיגל תוכלו לקנות מנוי לתיאטרון

מאת רינה רוזנברג

10.11.2010 / 7:01

הילדים כבר לוחצים להזמין כרטיסים לפסטיגל או לפסטיבל, אולם הצגות ומופעים לילדים מוצעים לאורך כל השנה. הם אמנם פחות מתוקשרים, אבל בהחלט יכולים להעניק ערך מוסף. וכמו בהצגות של המבוגרים, אפשר גם לרכוש מנויים ולהפחית את העלויות במידה משמעותית



>> לקראת חג החנוכה, המרוץ אחר כרטיסים לפסטיגל ולשאר הפסטיבלים בשיאו. אמצעי התקשורת מוצפים בפרסומות שמנסות לקדם את המופעים היוקרתיים והיקרים (כרטיס במחיר מלא לפסטיגל עולה כ-200 שקל), ורבים מילדי ישראל זוכים לראות על הבמות כוכבים ושחקנים בתלבושות מרהיבות ותפאורה גרנדיוזית. אבל על אף שרק ההצגות של חנוכה מלוות ברעש תקשורתי, לא באמת צריך לחכות לתקופה מסוימת בשנה כדי לקחת את הילד להצגה.



בתיאטראות ישראל מוצעים במהלך כל השנה הצגות לילדים כבר מגיל שלוש, ובמחירים שפויים יותר: "המטרה היא להנחיל ולהטמיע תיאטרון מהגיל הרך. אנחנו מאמינים שיש לו כוח מעצים, שהוא מחדד כישורים חברתיים ומחזק כישורים של הילד בחיים - זו האמנות שהכי קרובה לחיים שלנו", אומרת יפעת יהב, מנהלת המחלקה החינוכית של תיאטרון באר שבע. "הילד רואה מערכות יחסים על הבמה, דילמות, קונפליקטים ואיך פותרים אותם בחיים. חשוב לחשוף את הילדים לכל הסגנונות והרבדים של התיאטרון, על מנת שהם יפתחו את חוש הביקורת שלהם והסקרנות - כדי שהילדים יגדלו להיות אנשים שיביעו עמדה ולא רק יעשו חיקוי של דברים".

רן גואטה, מנכ"ל תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער, מוסיף ואומר כי הצגה, מעבר לחוויה באותו יום, מפתחת את הדמיון ומשפרת את יכולות המנהיגות של הילד בשלבים מאוחרים יותר, וגם את האפשרות לעמוד מול קהל: "הילד נכנס לתוך חוויית ההצגה ומשלים המון תמונות מראשו ומדמיונו, וכך הוא מפנים שיש הרבה דברים שקיימים מעבר לרציונלי ולמה שהוא רואה מולו".



כששאלנו את מנהלי התיאטראות במה שונות ההצגות במהלך השנה ממה שמציעות ההפקות המסחריות והפרטיות של חנוכה, טענו כולם שקיים הבדל משמעותי: "רוב הופעות החנוכה מתרחשות באולמות גדולים - אני לא מאמין שילד קטן יכול לשבת בשורה 50, להיות מרוכז עם כמות ילדים אדירה, רעש ואוכל באולם ולזכות לחוויה תרבותית כמו שהוא יזכה באולם של 400 מקומות בהצגה אינטימית ושקטה", אומר גואטה. "אין ספק שהמופעים האלו מעניקים לילד חוויה, אבל חוויה אחרת מזו שאנחנו מכוונים אליה, שהיא לא רק תחושה של אפקטים גרנדיוזיים. הקהל שמגיע להצגת תיאטרון שלנו מבין את ההבדל מהר מאוד. כל הצגה מוציאה את הילד עם מסר הביתה, ערך חינוכי מוסף".



ואכן, נראה שהורים רבים מבינים את חשיבות החשיפה של הילדים לתרבות - התיאטראות המציעים מנויים להצגות ילדים מדווחים על אלפי מנויים בשנה. "גם בתקופה של המשבר לפני שנתיים, מספר המנויים בתיאטרון הילדים רק גדל והלך. יש תחושה שבכל הקשור לחינוך ותרבות לילדים ההורים לא מוותרים", אומר גואטה.



למרות הביקוש להצגות ילדים, התיאטראות הרפרטואריים הגדולים - הקאמרי והבימה - לא מפעילים תוכנית שנתית של הצגות. תוכלו למצוא אצלם רק הצגת ילדים אחת או שתיים במהלך השנה, בניגוד לתיאטרון בית ליסין שיצר באחרונה סדרת הצגות לילדים כחלק מהפעילות השוטפת שלו, שבמסגרתה הוא מפיק הצגות איכות לילדים ומארח הצגות ילדים נבחרות.



"מאז שנולדו לי נכדים חזרתי לשוק הילדים, והבנתי שיש בו שתי מגמות", אומרת ציפי פינס, מנכ"לית תיאטרון בית ליסין. "הצגות של סל תרבות שהן זולות מאוד, שאליהן הילד נחשף לרוב במסגרת בית הספר, והסוג השני אלו הצגות החנוכה החד-שנתיות שמבוססות על אנשים מפורסמים מהטלוויזיה. הרגשתי שחסר משהו רציף לילדים כמו שקיים עבור המבוגרים". לדבריה, תיאטרון רפרטוארי כמו זה שהיא מנהלת יכול להשקיע בהצגות ילדים מבחינת איכות השחקנים, התפאורה וכדומה, אבל ייקח זמן עד שרכישת מנוי להצגות ילדים תיהפך לחלק מהשגרה של ההורים: "קשה להטמיע מוצר חדש כמו הצגות שרצות כל השנה".



גם מוזיקה קלאסית



חשיפת ילדים לתרבות לא מתחילה ונגמרת בהצגות תיאטרון לילדים. גם קונצרטים של מוזיקה קלאסית ואופרות מוצעים לדור הצעיר. "מבחינתי, ילד שיכול לשבת ולהתרכז במשך כשעה יכול להתחיל לקחת חלק בהאזנה וצפייה בקונצרטים", אומרת אירית רוב, מנהלת התוכנית המפעילה סדרה למשפחה בתזמורת הפילהרמונית הישראלית. "אני חושבת שככל שחושפים ילד למגוון רב יותר של דברים, העולם שלו נהיה עשיר יותר. כמו שהם צופים בטלוויזיה והולכים לפסטיגל, גם קונצרט צריך להיות בסל הכלים שלהם. אנחנו שואפים למינימום של חמישה קונצרטים בשנה - זו לדעתנו מנה טובה המכילה מגוון גדול של יצירות, חוויות מסוגים שונים שמערבות חושים שונים, כשהמטרה היא שייצאו עם הרגשה שמוזיקה זה דבר נהדר".



מפעילי התוכניות לילדים בתחום המוזיקה הקלאסית טוענים כי אף שמוזיקה זו אינה חלק מתמהיל המוזיקה היומיומי שלהם, ילדים מתחברים אליה בקלות. "זו לא מוזיקה שאי אפשר להתחבר אליה. השאלה היא איך להביא אותם לשם. ברגע שהם יהיו שם, הם בטוח ייהנו", אומרת רוב. "המוזיקה היא ססגונית, היצירות לא ארוכות, קליטות, מוגשות עם תיווך בגובה העיניים - קריין או מנחה שמסביר - ובחלקן יש שילוב של רקדנים שמצליחים לעורר עניין אצל הילדים במקרה הצורך. אנחנו לא משמיעים להם יצירות שמצריכות ריכוז רב או שהן ארוכות מדי, אלא נותנים להם יצירות שמתאימות לגיל. אנחנו לוקחים בחשבון שילד ישראלי ממוצע הוא לא צרכן קונצרטים ביסודו, אבל אנחנו מאמינים שהוא יכול להתאהב".



ניצה שאול, שמפעילה כבר 14 שנה סדרה עבור ילדים שבה היא מספרת את סיפורי הילדות של גדולי המלחינים, אומרת שמהניסיון שלה, דווקא אל הילדים קל להגיע: "לא סתם אני מתעקשת ועושה את זה כל כך הרבה זמן. זו חוויה מטלטלת עבור הילדים. אני מנסה לספר את הסיפור של המלחינים הגדולים בילדותם דרך העיניים של המלחין כילד: איך הוא היה, איך חי, מי השפיע עליו, לא בצורה דידקטית אלא בצורה שתדבר לילדים. המפתח הוא לספר את הסיפור כסיפור דוקומנטרי - יש לזה עוצמה עבור הילדים וזה סוחף אותם", אומרת שאול. "אני בסך הכל רוצה שכשהם יגדלו, יבער להם ללכת למופעי תרבות".



מנוי או כרטיס בודד



יש שתי דרכים לרכוש כרטיסים להצגות ומופעי ילדים: רכישת כרטיס בודד, שמחירו נע בין 45 ל-80 שקל להצגה ובין 70 ל-100 שקל למופע מוזיקה; או רכישת מנוי של ארבעה עד שישה כרטיסים להצגות ומופעי ילדים. אפשרות זו מפחיתה את העלויות בכ-100 שקל למנוי. אם יש במשפחה כמה ילדים, האפשרות לרכוש מנוי משתלמת עוד יותר. גם על מחיר המנוי אפשר לעתים קרובות להשיג הנחות, בעיקר דרך ועדי עובדים או כרטיסי אשראי.



כדאי לשים לב שבחלק מהתיאטראות והתזמורות המופעים שמוצעים ללקוח הם קבועים, כך שאין אפשרות לבחור את ההצגה המבוקשת מבין מבחר רחב של הצגות, אלא מדובר בסדרה ספציפית שמציעה הצגות קבועות. בחלק מהמקרים אף מדובר בהצגות שמתקיימות בתאריכים ספציפיים, ולכן אם לוח הזמנים שלכם אינו גמיש במיוחד, כדאי לכם לשקול את עניין רכישת המנוי פעם נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully