וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה ישלמו המפעלים על פיקוח זיהום האוויר?

אורה קורן

10.11.2010 / 8:20

הממשלה רוצה להשית את חוק אוויק נקי על כ-120 מפעלים. במסגרת החוק, ידרשו המפעלים לממן את הפיקוח על מזג האוויר בגובה 23 מיליון שקל. התעשיינים מוכנים לממן רק 7 מיליון שקל

ועדת הפנים של הכנסת אמורה לדון היום בבקשת משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה לאשר הטלת אגרות על התעשייה בהיקף של 23 מיליון שקל בשנה. הדיון נערך לקראת כניסתו לתוקף של חוק אוויר נקי בינואר 2011.

התעשיינים מתנגדים להיקף האגרות וטוענים כי יש להחיל עליהם אגרות בהיקף של כ-7 מיליון שקל בשנה בלבד. כ-120 מפעלים אמורים לשאת בנטל האגרות.

חוק אוויר נקי נועד להפחית את פליטת המזהמים לאוויר. החוק מאפשר למשרד להגנת הסביבה לממן את פעילותו לשמירה על אוויר נקי באמצעות אגרות שיוטלו על מפעלים מזהמים. מפעל שלא יקבל היתר או שלא יעמוד בתנאים - ייסגר.

בכירים בהתאחדות התעשיינים פתחו אתמול בהתייעצויות עם אנשי משרדי האוצר והגנת הסביבה בניסיון להגיע להבנות לפני הדיון בכנסת. שני הצדדים העריכו כי הסיכויים להשיג פשרה קלושים וכי בדיון בכנסת צפוי עימות סוער.

כלכלני המשרד להגנת הסביבה, בתיאום עם משרד האוצר, קבעו כי כל יחידת פליטה במפעל תחוייב באגרה בסך כ-220 אלף שקל לקבלת היתר פעילות. בחלק מהמפעלים הגדולים יש ארבע-חמש יחידות, כך שעלות ההיתרים בהם צפויה להגיע ליותר ממיליון שקל. תוקף ההיתר הוא לשבע שנים. המפעלים הגדולים הפולטים זיהום לאוויר הם בעיקר מתחומי כימיה ופרמצבטיקה, מתכת ומינרלים.

"רוב הסעיפים לא רלוונטים לתעשיינים"

"רוב הסעיפים שהמשרד להגנת הסביבה מנסה להשית על התעשיה, אינם רלוונטים לתעשיינים", אמר ניר קנטור, ראש אגף הכימיה והפרמצבטיק בהתאחדות התעשיינים. "הסעיף המשמעותי ביותר הוא ביקורות פתע, שעלותו נאמדת בכ-13 מיליון שקל. גם כיום עורך המשרד ביקורות פתע, אז מה התחדש? התעשייה לא צריכה לשאת בכל ההוצאה של שמירת האוויר הנקי בישראל", הוסיף.

במשרד להגנת הסביבה דחו את הטענה. לדבריהם, חוק אוויר נקי מאפשר להם להשית על התעשייה את כל העלויות הדרושות למימון החוק ולהפעלת מערך הניטור הארצי. עוד אמרו, כי החוק מאפשר להם להשית עלויות נוספות, אך במשרד החליטו לצמצם את עלות החוק לתעשייה.

בקשות התאחדות התעשיינים לקבוע עלות פליטה מירבית למפעל נדחו בנימוק שתוספת העלויות תחול על מפעלים אחרים. להתאחדות ניתנה הזדמנות להגיש הצעה חלופית, אך עד כה לא התקבלה הצעה שכזו.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, אמר: "מדובר באחד החוקים החשובים שנחקקו בישראל בשנים האחרונות והאגרות הן כלי חיוני כדי ליישמו ולתמרץ את המפעלים לשמור על רף סביבתי גבוה לטובת הציבור ובריאותו. האגרות החדשות יהוו כלי אכיפה וניתור נוספים הנדרשים בכדי ליישם את החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully