וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת ששינסקי תפרסם הערב המלצותיה

אבי בר אלי וליאור זנו

10.11.2010 / 15:41

כוננות במגזר חיפושי הגז והנפט: בתום חודשים של בדיקות תפרסם הערב ועדת ששינסקי את המלצותיה בנוגע לגובה תמלוגי הגז למדינת ישראל. הוועדה צפויה להכריע כיצד יוזרם הכסף ממכירת אוצרות הטבע שבשטחי המדינה

לאחר חודשים של בדיקות וכמה ימים אינטנסיביים של הדלפות, ועדת ששינסקי תפרסם היום בערב את דו"ח הביניים בנוגע לרפורמת התמלוגים והמסים מאוצרות הטבע בישראל.

בין חברי ועדת ששינסקי מסתמנת בימים האחרונים הסכמה שלפיה שיעור התמלוגים הנגבה כיום מהכנסות חברות הגז הטבעי, בסך 12.5% ברוטו, לא ישונה - ובמקביל תנהיג הממשלה מס מגזרי חדש, שיוטל על רווחי חברות הגז הטבעי או הנפט (ולא על הכנסותיהן).

המתווה המסתמן של מסקנות ועדת ששינסקי יהיה בעצם אימוץ עקרוני של עמדת משרד האוצר שנחשפה לפני כחודשיים ב-TheMarker, שלפיה סוגיית העלאת התמלוגים לא תידון כעת. ואולם מסתמן כי החלטת ועדת ששינסקי תקבע כי המס המגזרי החדש יהיה גם פרוגרסיבי. כלומר, יהיה רגיש לשיעור הרווחיות של המאגר המסוים, וכן למחיר המשאב בעולם. כך, ככל שמאגר הגז הטבעי יהיה רווחי יותר - יועלה בהתאם שיעור המס על הרווח שייגבה בידי המדינה, ולהפך.

בוחנים השלכות עתידיות

הנימוק להקמת הוועדה היה כי תגליות הגז הטבעי המשמעותיות של אשתקד והאפשרות לגילויים משמעותיים בעתיד עשויים להביא להשפעות כלכליות משמעותיות על המשק הישראלי ועל פעילות הממשלה.

בהתאם, על הוועדה הוטל לבחון אם יש לשנות את המערכת הפיסקלית (מיסוי, תמלוגים ואגרות) הנהוגה בישראל בנושא - שגובשה ב- 1952; וכן לבדוק כיצד היא עומדת בהשוואה למערכות פיסקליות במדינות שונות בעולם המערבי-דמוקרטי, תוך התחשבות בתנאים הכלכליים והגיאופוליטיים המיוחדים לישראל. כמו כן, נדרשה הוועדה לבדוק את ההשלכות של תגליות משמעותיות על שערי המטבע בישראל ועל התחרותיות של היצוא הישראלי.

בראש הוועדה עומד פרופ' איתן ששינסקי, שמכהן במקביל גם כחבר בוועדה לבדיקת האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי. עבור ששינסקי מדובר בהמשך לפעילות מחקר ענפה עבור מוסדות השלטון, שהחלה עוד ב-72' - אז שימש יועץ כלכלי לכנסת.

אחרי שתגיש הוועדה את המלצתה, יקבלו חברות הגז את ההזדמנות להגיע לשימוע ולהציג את עמדתן. בסוף דצמבר אמורה הוועדה להגיש את טיוטת הדו"ח הסופי לאישור בוועדות הכנסת הרלוונטיות.

מסתמן: אימוץ עמדת האוצר

המתווה המסתמן של מסקנות ועדת ששינסקי יהיה אימוץ עקרוני של עמדת משרד האוצר שנחשפה לפני כחודשיים ב-TheMarker, שלפיה סוגיית העלאת התמלוגים לא תידון כעת. ואולם מסתמן כי החלטת ועדת ששינסקי תקבע כי המס המגזרי החדש יהיה גם פרוגרסיבי. כלומר, יהיה רגיש לשיעור הרווחיות של המאגר המסוים, וכן למחיר המשאב בעולם. כך, ככל שמאגר הגז הטבעי יהיה רווחי יותר - יועלה בהתאם שיעור המס על הרווח שייגבה בידי המדינה, ולהפך.

מספר שעות לפני החלטת הוועדה התייחס השר לתשתיות לאומיות עוזי לנדאו לוועדה: "ועדת ששינסקי עסקה בהיבטים הפיסקליים של ענף חיפושי הגז והנפט, כאשר על מסקנותיה להבטיח את המשך פיתוח הענף ולשמור על האטרקטיביות הבינלאומית שלו. לכן, מה שחשוב הוא להבטיח את המשך פיתוח מאגר "תמר", אשר סבל מקשיים בסגירה הפיננסית במהלך החודשים האחרונים. אם יתברר במהלך תקופת השימוע של מסקנות הביניים כי קיימת בעיית מימון לפיתוח המאגר, תצטרך הוועדה לתת פתרונות פיסקליים לכך".

"ועדת ששינסקי אמונה אמנם על ההיבטים הפיסקליים אך בסופו של דבר ההחלטה היא של הממשלה, והיא תצטרך לדון גם בהיבטים נוספים - גם מדיניים - שישולבו בהחלטה. לכן, נדרשת לדעתי מעורבותו האישית של ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר בשלב הנוכחי", אמר את הדברים בכנס שערכה התאחדות התענשיינים בת"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully