וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלומות הפנסיה של הפניקס מתרסקים: לא עלתה לגמר מכרז הפנסיה של צה"ל

נועם בר

10.11.2010 / 20:15

בהפניקס, שאיבדה הזדמנות להיחלץ מהנחיתות בשוק הפנסיה, שוקלים לערער; 2 חברות עלו לגמר - הראל ואיילון



מכרז הפנסיה הגדול שעורך צה"ל הגיע לשלב הגמר עם שני מתמודדים בלבד - קבוצת וקבוצת . ו שהיו בין המתמודדות לא עלו לשלב הגמר. בהפניקס ראו במכרז את ההזדמנות האחרונה כמעט לתקן את הנחיתות שיש כיום לקבוצה בשוק הפנסיה כשהיקף נכסי הפנסיה המנוהלים על ידה מפגרים משמעותית אחרי היקף הנכסים שמנהלות מתחרותיה בענף הביטוח. כעת שוקלים בהפניקס לערער על תוצאות המכרז. מגדל שניגשה למכרז באמצעות קרן הפנסיה מקפת השנייה בגודלה בישראל, תאלץ להיפרד ממאות מילוני שקלים שניהלה עד עכשיו עבור אנשי צבא הקבע בהתאם להסדר שגובש קודם שיצא צה"ל למכרז. עם זאת, עבור מקפת מדובר בכסף קטן שמהווה כ-1% מנכסיה.



הפניקס ניגשה למכרז דרך קרן הפנסיה הקטנה שמנהלת החברה הבת, בית ההשקעות אקסלנס, זאת למרות שהיתה יכולה לגשת למכרז דרך קרן הפנסיה שלה המנוהלת בחברת הביטוח. מכרז צה"ל כלל עדיפות לקרן פנסיה שבה אוכלוסיית צבא הקבע תהיה הדומיננטית בקרן. זאת בשל הרצון של צה"ל לשלוט בסיכון הדמוגרפי של הקרן - סיכון הנובע ממאפייני העמיתים בקרן, כמו גילם. בשל כך העדיפו הפניקס לגשת דרך קרן פנסיה קטנה כמו זו שמנהל אקסלנס עם היקף נכסים של 343 מיליון שקל ולא דרך הקרן הישירה של הפניקס המנהלת נכסים בהיקף של 3.1 מיליארד שקל.



קבוצת איילון שעלתה לשלב הגמר ניגשה למכרז יחד עם פסגות דרך קרן מגן הזהב המוחזקת על ידי שני הגופים - פסגות מחזיקה 20% עם אופציה ל-50% ואילו איילון מחזיקה בה כיום 80%. קרן מגן הזהב מנהלת נכסים בהיקף של 733 מיליון שקל. כבר היום מנהלת מגן הזהב מאות מיליוני שקלים של אנשי צבא הקבע, בהתאם להסדר עם הצבא שגובש בתקופה שלפני היציאה למכרז. אם תפסיד מגן הזהב במכרז, תאלץ גם היא, כמו מקפת, להיפרד מאותם כספים שיעברו לקרן הזוכה.



זכייה של מגן הזהב במכרז תפתח לפסגות דלת לפעילות קרנות הפנסיה, פעילות שחסרה לו כדי לשמור בעתיד על מעמדה בענף הפנסיוני. פסגות, שמחזיקה באופציה על מגן הזהב, להגדלת אחזקותיה בקרן ל-50%, מצפה לתוצאות המכרז כדי להחליט אם לממשה.



קבוצת הראל, שעלתה גם היא לשלב הגמר, מחזיקה כיום בפעילות הפנסיה הרביעית בגודלה בישראל עם כ-10 מיליארד שקל המנוהלים על ידיה. להראל יש שתי קרנות פנסיה - הראל גלעד פנסיה הגדולה המנהלת 9.5 מיליארד שקל, וקרן מנוף המנהלת 523 מיליון שקל. סביר להניח שאת ההצעה בשלב הגמר תגיש הראל דרך הקרן הקטנה מנוף, זאת בהתאם להעדפת הצבא קרן קטנה.



מכרז הפנסיה של צה"ל מרכז עניין רב וניגשו אליו שמונה מהגופים הגדולים בשוק, חלקם לא ידוע. בצה"ל אמרו בעבר כי "החברות מצפות שהחוסכים ימשיכו להפריש לאותה קרן פנסיה גם לאחר סיום עבודתם בצבא והתחלת עבודה במקומות אחרים. מדובר בקצב הפקדות של 300 מיליון שקל בשנה, שצפוי לגדול בשל הגידול במשרתי הקבע שייתוספו לתוכנית פנסיה צוברת". בשל החשיבות הרבה שרואות החברות במכרז, מצפים בצה"ל כי הצעות המתמודדים במכרז יגיעו עד לרמה של 0% דמי ניהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully