וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג חשוב לאינטרס הציבורי

סמי פרץ

11.11.2010 / 6:50

ריסון הזינוק בשכר המנהלים והעלאת חלקה של המדינה ברווחי הגז הם מאבקים חשובים שלא היו מגיעים עד הלום ללא דיון ציבורי ? אבל המאבקים הללו עדיין לא הסתיימו



>> אתמול נרשמו שני הישגים חשובים לאינטרס הציבורי ולמשק הישראלי. בשתי יוזמות בעלות חשיבות ציבורית מהותית נרשמה קפיצת מדרגה, בזכות נחישותם של שר האוצר יובל שטייניץ, שמוביל שינוי בחלוקת ההכנסות בין יזמי הגז לציבור, וח"כ שלי יחימוביץ' שמנהלת זה שנתיים מאבק לריסון שכר מנהלי החברות הבורסאיות.

בשני המקרים, המאבק נמצא בראשיתו. יש להניח שהיוזמות הללו ייתקלו בהתנגדויות קשות, לחצים ואיומים, וכלפי מי שיובילו אותם יוטחו עלבונות ממשפחת ה"בולשביקים", "מלאימים" ו"אויבי היוזמה החופשית".



אבל האמת אחרת: בהתקדמות שנעשתה אתמול בשני הנושאים הללו אין דבר משלל ההאשמות האוטומטיות שמטיח בהן מועדון המיליונרים, הטייקונים, יועציהם והלוביסטים שלהם.



תזכיר החוק שהכין משרד המשפטים, בנוגע לריסון שכר המנהלים הבכירים, הוא מסמך שפוי, לא מרחיק לכת, לא בולשביקי ולא פופוליסטי. הוא לא מחסל אפילו מילימטר מדרגות החופש של השוק החופשי, אלא רק אומר למי שמאשר את השכר בחברות הבורסאיות: קחו את התפקיד שלכם קצת יותר ברצינות.



תזכיר החוק מכוון פנס גם לחברות ההחזקה הגדולות (הפירמידות), ומגדיר את תשלום השכר שם כבעייתי יותר. כותבי התזכיר מדגישים כי לבעל שליטה בפירמידה אין אינטרס לפקח על השכר בחברות באותה קבוצה, משום שהוא מחזיק באמצעות שרשור בחלק קטן ממניות החברות - ולמעשה כדאי לו לשלם שכר גבוה למנהליו, כדי להגביר את התלות שלהם בו. אם התזכיר במתכונתו הנוכחית ייהפך לחוק, הוא לא יפגע מהותית בשכר המנהלים, אבל אולי יסייע לרסן תשלומי שכר מופקעים ומפוקפקים.



גם המלצות ועדת ששינסקי, המגדילות את חלקה של המדינה בתגליות הגז, הן המלצות שפויות ומאוזנות שאינן חותרות תחת הערכים החשובים של קידום יוזמה חופשית ופיצוי הולם למשקיעים שנטלו סיכון. הוועדה שמרה על העיקרון החשוב של יצירת תמריץ להמשך פיתוח של תעשיית חיפושי הנפט והגז, תוך דאגה שהציבור יקבל נתח גדול יותר לעומת הנתח הזעום שהוענק לו עד כה.



בשני המקרים, תרומתן האמיתית של היוזמות תיקבע בהתאם לפרטים הקטנים ולמכשולים שעוד צפויים להם בהמשך. ההישגים הנוכחיים הם הישגי ביניים, לא יותר. אבל גם להם יש חשיבות רבה.



לא טריוויאלי שחברי כנסת ושרים ינהלו מאבק נגד כוחות כלכליים רבי עוצמה ונגד מועדון מצומצם של כמה עשרות אנשים ששולטים בכלכלה הישראלית. הם לא היו יכולים לעשות זאת ללא הדיון הציבורי שהתפתח כאן בשנים האחרונות. השיח הכלכלי בישראל אמנם רווי בעלי אינטרסים כוחניים ובעלי עוצמה כלכלית אדירה - אך בזירה הזאת יש גם כמה שומרי סף ששמים את האינטרס הציבורי בראש סדר העדיפויות.



ככל שיצטרפו לדיון הזה יותר גורמים שיפעלו לטובת הכלל - כך ישופרו מנגנוני קבלת ההחלטות בעניינים משקיים בעלי חשיבות עצומה. וגם זה תנאי חשוב לצמיחת המשק ולמיצוי הפוטנציאל שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully