וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר לצמצם את ממדי העוני

ארנון מנטבר

11.11.2010 / 6:50

דו"ח העוני



>> דו"ח העוני שפורסם באחרונה עוסק בעלייה בהיקף העוני באוכלוסייה החרדית והערבית. תחולת העוני בקרב האוכלוסייה הערבית, למשל, היא 50%, בהשוואה ל-15% באוכלוסייה היהודית.

החדשות הטובות הן שיש בישראל ארגונים שהמאמץ העיקרי שלהם הוא דאגה לצמצום הפערים החברתיים. החדשות הטובות יותר הן שזה נעשה בשיתוף עם הממשלה, ולכן יש לזה סיכוי להצליח. ב-2010 בלבד השקיעו ג'וינט ישראל והממשלה יותר מ-200 מיליון שקל בפעולות שמטרתן צמצום הפערים החברתיים וקידום האוכלוסיות החלשות ביותר. המאמצים העיקריים הם בשלושה תחומים: השקעה גדולה בחינוך של השכבות החלשות; העלאת רמת ההשתתפות בשוק התעסוקה ויצירת מוביליות חברתית בתחום זה כדי למנוע מצב של עובדים עניים; ופיתוח רשת של מרכזים לצעירים ובהם מרכזי הון אנושי.



בקרב האוכלוסייה הבדווית בדרום, למשל, מוקמים כיום שמונה מרכזים לתעסוקה שיעסקו בשיפור המסוגלות התעסוקתית של בדווים להשתלב בעולם התעסוקה, הגדלת פוטנציאל ההכנסה של יחידים ומשפחות בדוויות, שיפור יכולת ההתמודדות של המשפחות והיישובים לטפל בסוגיות התעסוקה והגדלת היצע העבודה השכירה עבור האוכלוסייה הבדווית.



מאמץ משולב נוסף נעשה בקרב האוכלוסייה החרדית. שיעור ההשתתפות הנמוך של החרדים הוא הסיבה העיקרית לעוני. לאחר כמה שנים של עשייה לשילוב אוכלוסייה זו בתעסוקה, אנו יכולים לומר שיש פריצות דרך משמעותיות. אם זה במסגרת הצבא או באמצעות שילובם בשירות האזרחי, במקצועות מבוקשים כמו תכנות. בנוסף, ברחבי המדינה נפתחו מרכזי תעסוקה ייחודיים לאוכלוסייה זו. ב-2010 בלבד השתתפו בתוכניות של הג'וינט לשילוב חרדים יותר מ-4,000 משתתפים.



מאמץ נוסף נעשה לשילוב אנשים עם מוגבלות. בתחום זה פועלת הממשלה ביחד עם הג'וינט, החברה האזרחית, ההסתדרות והמעסיקים. באחרונה הוקמה מועצה לאומית לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות במטרה לגבש ולהוביל תוכנית פעולה לאומית, תלת-מגזרית, לקידום משמעותי בהיקף ובאיכות התעסוקה של אנשים עם מוגבלות.



באמצעות יצירת מודלים מוצלחים כגון אלה ופרויקטים כמו הקמת רשת של יותר מ-30 מרכזים לצעירים הפועלים לשילוב צעירים חסרי עורף משפחתי בשוק העבודה, והפניית מאמץ לתחום החינוך של השכבות החלשות - אפשר להקטין את הפערים ולצמצם את ממדי העוני.



הכותב הוא מנכ"ל ג'וינט ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully