וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגן אותה סמי

משה זלצברג

11.11.2010 / 6:50

תעשייה מתעוררת



>> בשבועות האחרונים תעשיית ההיי-טק הישראלית עדה לפריחה מיוחדת באחד התחומים שרבים אהבו עד לא מכבר להספיד. מדובר בתחום תכנון וייצור שבבים, או כפי שהוא מוכר בחוג ידידיו - הסמי.

המבקרים טענו שזהו תחום עתיר השקעות שאין החזר ראוי לצדו. בנוסף, הטענות שהמומחיות של העוסקים בו כבר אינה ייחודית למקומות מסוימים כמו ישראל ושהיא עברה בעיקר למזרח, הן כבר נחלת הכלל.



הבדיחה הרווחת בין יזמים היא שמשקיעים בכלל, וחלק מקרנות ההון סיכון בפרט, הפכו לאנטי-סמיים. הוותיקים שבינינו זוכרים את השורה המפורסמת של המפרי בוגרט "play it sam" מתוך הסרט קזבלנקה, או בגרסה ישראלית עכשווית "נגן אותה סמי". ולמה נזכרתי דווקא בו? כי בזמן האחרון נראה שסמי מראה לכולם שהוא ממשיך לנגן, שהוא חי ובועט!



לפני שבועיים התבשרנו על השלמת רכישתה של וינטגרה, חברת שבבי תקשורת מרעננה, על ידי החברה הקנדית sierra-pmc תמורת כ-300 מיליון דולר. בוינטגרה הושקעו עד היום בסך הכל 46 מיליון דולר, מה שמעניק למשקיעים העיקריים בחברה רווח של פי 4-5 על הכסף.



באחרונה התבשרנו על כך שענקית השבבים ברודקום רוכשת את פרסלו, חברת שבבים שאף היא מרעננה (מעצמת שבבים בהתהוות?). פרסלו נמכרה בכ-90 מיליון דולר, לאחר שהושקעו בה לא יותר מ-18 מיליון דולר, וזאת לאחר שלוש שנים בלבד. בין שתי רכישות אלה, התבשרנו על הזוכות בפרס "חברות הסטארט-אפ המבטיחות של השנה", מכלל תחומי ההיי-טק.



אל המקום הראשון הגיעה, ניחשתם נכון, חברת השבבים פרוביג'נט מהרצליה. במקומות הבאים בדירוג זכו שלוש חברות שבבים צעירות ומבטיחות: פריים-סנס, סולאראדג', וברודלייט. ההכרה בחברות אלה ניתנה בזכות הנהלה איכותית, רעיון מדליק, יכולת ביצוע גבוהה וגב פיננסי איתן.



לפני כמה ימים, אורקל, ענקית התוכנה לארגונים שעד היום לא השקיעה בשבבים באופן ישיר, הודיעה שהגיעה להחזקה אסטרטגית של 10.2% בחברת מלאנוקס, יצרנית השבבים לתקשורת מיקנעם.



שתי מסקנות מתקבלות מאוסף אירועים אלה: ראשית, עם כל הנוכחות הגוברת של עולם התוכנה, תשתית החומרה המבוססת שבבים היא בעלת חשיבות מכרעת להפעלת כל מערכות התקשורת והבידור שאנחנו צורכים כיום בקצב מוגבר. שנית, בישראל התפתחה במשך שנים מומחיות רבה בתחום המורכב הזה, ועדיין לא נמצאו לו הרבה מתחרים בעולם, להוציא כמה מוקדים בעולם המערבי.



לכן, ממצב של ממשקיעים שנרתעים להשקיע וכתוצאה מכך יובש של מיזמים בתחום, אני מרשה לעצמי להתנבא כי אנחנו צפוים לראות בחודשים הקרובים התעניינות מחודשת של קרנות הון סיכון המתמחות בנושא, וכן המשך פעילות של חברות בינלאומיות המחפשות טכנולוגיה ישראלית בתחום, למיזוג ורכישה. נמשיך לייחל להקמת חברת שבבים ישראלית גדולה באמת, ולשיתוף פעולה הדוק יותר בין החברות הקיימות. אך גם מצב של קבוצות פיתוח ישראליות שמשתלבות בחברות בינלאומיות מביא לישראל הרבה מזומנים, מקומות עבודה, לא פחות חשוב - כבוד.



-



הכותב הוא מנכ"ל קיידנס ישראל,



העוסקת בפיתוח מערכות לתכנון שבבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully