וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשם המזומנים של חברות הסלולר יהיה חלש יותר בשנה הבאה

אמיתי זיו

11.11.2010 / 6:50

חברות הסלולר ממשיכות לצמוח ולהניב רווחים יפים לבעלי המניות - אך עליהן להתכונן ל-2011 שצפויה להיות מאתגרת יותר



>> 2011 עשויה להיות שנה מאתגרת עבור חברות הסלולר, אך שטף המזומנים ממשיך לזרום לקופת חברות הסלולר. שלוש חברות הסלולר - פרטנר, סלקום ופלאפון - סיימו אתמול את עונת הדו"חות הנוכחית לרבעון השלישי של 2010, והתוצאות ורודות מאי פעם. הרווח הנקי המצרפי של חברות הסלולר הוא 880 מיליון שקל ברבעון על מחזור מצרפי של 4.8 מיליארד שקל. סלקום ופרטנר יחדיו חילקו חזרה כדיווידנד לבעלי המניות סכום של 700 מיליון שקל.



הסיפור המעניין של דו"חות חברות הסלולר ברבעון השלישי הוא ההתייעלות. החברות צמחו באופן מוגבל בהכנסותיהן משירותים, כשפרטנר צמחה ב-4% בתחום זה וסלקום ב-1%. פלאפון אינה מדווחת על הכנסות משירותים, אבל המחזור הכללי שלה צמח ברבעון ב-5%.

מול הצמיחה המוגבלת הזו, כל החברות הציגו צמיחה דו-ספרתית ברווח התפעולי וברווח הנקי שלהן, מה שמצביע על צמצום בכל הוצאות המכר, השיווק, ההנהלה והכלליות. פלאפון הגדילה לעשות ובנטרול הוצאה חד-פעמית שהיתה לה בתקופה, הגדילה את הרווח הנקי שלה ב-28%.



דו"חות הרבעון השלישי מנציחים מובילות די ברורה שיש לסלקום בשוק הסלולר הישראלי כבר כשנתיים, או כפי שקוראים לחברה בלידר שוקי הון: "ספינת הדגל של שוק הסלולר הישראלי". סלקום היא החברה הגדולה ביותר בענף (3.3 מיליון מנויים), עם ההכנסות הגבוהות ביותר, ובעיקר עם שיעור ebitda הגבוה בענף, 41% מהמחזור, מול 39% בפרטנר ו-37% בפלאפון.



ההובלה של סלקום בסעיף הרווח הנקי גוררת גם דיווידנדים גדולים יותר, ועד כה חילקה החברה ב-2010 כמעט מיליארד שקל. נתון מפתיע מעט בדו"חות הנוכחיים הוא שסלקום הצליחה להדביק את הפער ההיסטורי שהיה לה מול פרטנר בתחומי התוכן. פרטנר הקדימה בשנתיים את החברה הסגולה בכניסה לעולמות הדור השלישי ולכן היתה המובילה הקבועה בהכנסות מתוכן בענף. ברבעון החולף דיווחה פרטנר על הכנסות מתוכן (כולל sms) של 290 מיליון שקל, וסלקום מדווחת על הכנסות מתוכן של 286 מיליון שקל.



בפברואר 2009 הצטרפה פלאפון למשפחת העמים ועברה לרשת gsm חדשה. עד אז השתמשה החברה בטכנולוגיה פופולרית הרבה פחות בשם cdma. הדבר פגע ביכולת החברה לחזר אחרי לקוחות איכותיים, כאלה המרבים לנסוע לחו"ל, וגם הגביל את פלאפון ביכולת לייצר הכנסות מחבילות גלישה ומוצרי תוכן. החל מהשקת הרשת החדשה פלאפון נמצאת במהלך מתמשך ומוצלח לסגור את הפערים שלה מול שתי המתחרות הגדולות, בעיקר באמצעות גיוס של לקוחות איכותיים. למשל, בעוד בנתון ה-arpu (ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח) סלקום איבדה 5 שקלים ופרטנר 2 שקלים, פלאפון הצליחה לגדול בשקל.



גם בדקות השיחה פלאפון צומחת, בעוד שתי המתחרות נשחקות. יש מי שקורא לתופעה הזו "הרמפה של פלאפון", אבל נראה שפלאפון מגיעה לסוף הרמפה: בתשעת החודשים הראשונים של 2009 צמחה פלאפון בהכנסות ב-11%, אך בתשעת החודשים הראשונים של 2010 הנתון כבר ירד ל-9%.



דבר מעניין נוסף הוא הצמיחה בבסיס המנויים של חברות הסלולר. פרטנר גדלה ב-37 אלף לקוחות, סלקום ב-35 אלף ופלאפון ב-18 אלף. יש סימנים לכך שהשוק מגיע לרוויה. סבינה פודבל מלידר מצביעה על כך שהחל ב-2009 התייצב קצב גידול הלקוחות בשוק הסלולר על כ-4%. היא צופה ירידה בנתון לשיעור שנתי של 2%-3%. הג'וקר של החברות, שמאפשר להן להמשיך להציג צמיחה גם בשוק רווי סלולר (127% חדירה), הוא המודמים הסלולריים או הנט-סטיקס בשפת העם. הערכה היא שכל אחת מהחברות מכרה ברבעון הזה 5,000 מודמים כאלה, והם נספרים לה כמנויים חדשים.



הנט-סטיקס אמנם מייצרים arpu נמוך ממנוי טלפון "רגיל" - כ-100-120 שקל בחודש - דבר המושך את ה-arpu הכללי הממוצע כלפי מטה, אך מדובר במוצר מאוד רווחי. שכן אינו דורש סבסוד מכשיר, הוא לא מייצר פניות למוקדי שירות הלקוחות, הבילינג שלו פשוט והוא לא מצריך תשלום קישוריות למפעילות מתחרות. המודמים כן דורשים השקעה בשדרוג הרשת, שתוכל לעמוד בעומסים של הגלישה הסלולרית. אלה מוצרים שחברות הסלולר ימשיכו לשווק באגרסיביות גם בשנה הקרובה.



2011 צפויה להיות מעט יותר מאתגרת עבור חברות הסלולר, בעיקר עקב הורדת דמי הקישוריות בשילוב רפורמות צרכניות אחרות שמתכננים באוצר ובמשרד התקשורת להשית על הענף. מול זאת, הרבעון הרביעי של השנה הנוכחית צפוי להמשיך את שגרת הדו"חות המצוינים של החברות, וחלק גדול מהאנליסטים מעריכים שגם בשנה הבאה, למרות הרפורמות, יצליחו חברות הסלולר למזער נזקים ולשמור על זרם המזומנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully