וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנמר הקלטי צולע

עמי גינזבורג

11.11.2010 / 6:50

BenchMarker



>> המשבר הפיננסי שהחל ב-2008 ממשיך ללבוש ולפשוט צורה, ובכל פעם הוא מופיע במקום אחר בעולם. בשבוע שעבר קיבלנו תזכורת לקיומן של הבעיות דרך ההקלה המוניטרית בהיקף של 600 מיליארד דולר שאירגן הפדרל ריזרב בארה"ב.

השבוע, כך נראה, מי שנמצאת באור הזרקורים היא אירלנד - אחת השותפות בגוש המטבע האירופי האחיד - שכלכלתה הולכת ומידרדרת. את הביטוי הטוב ביותר למצבה הרעוע של כלכלת אירלנד ניתן לקבל דרך איגרות החוב הממשלתיות שלה - התשואה של איגרות החוב לעשר שנים טיפסה אתמול ל-8.4%. זוהי הפעם הראשונה ב-11 שנות קיומו של גוש היורו שאיגרות החוב של אירלנד נסחרות בשיעור גבוה מ-8%.



בשיעורי תשואה שהולכים ומתקרבים לדרגת "זבל", אירלנד תתקשה בקרוב למחזר את חובותיה; הוצאות המימון שלה הולכות ותופחות, ואם התשואות ימשיכו לעלות, גם היא תהיה זקוקה, כמו יוון, לחילוץ פיננסי מצד שותפותיה בגוש היורו.



המשבר באירלנד שונה מהמשבר שחוותה יוון. ביוון הבעיה היתה, במידה רבה, פוליטית; החוב הממשלתי טיפס גבוה מאוד, ולממשלה היה קשה לקצץ בתקציב ולכפות על עובדי המדינה הרעה בתנאי השכר והפנסיה.



באירלנד המשבר הוא תולדה ישירה של בועת הנדל"ן והאשראי. הבנקים האיריים הגדולים ספגו הפסדים עצומים בעת המשבר בעקבות קריסתם של לווים והנפילה במחירי הנכסים. כמו בבריטניה ובארה"ב, גם ממשלת אירלנד נחלצה לעזרתם והזרימה הון לכמה מהבנקים המקומיים בתמורה למניות מיעוט או שליטה בהם. אבל אירלנד היא מדינה קטנה הרבה יותר מארה"ב ובריטניה, ועלות חילוץ הבנקים לכלכלתה הוא גבוה לאין ערוך.



45 מיליארד יורו ששפכה אירלנד לבנקים, התפיחו את הגירעון שלה עד ל-32% מהתמ"ג. סכום החילוץ למגזר הבנקאי של אירלנד מייצג חוב של כ-10,000 יורו לכל תושב במדינה, כולל קשישים ותינוקות.



המשבר שבו מצויה אירלנד, מלמד עד כמה שביר יכול להיות מעמדן של מדינות הנחשבות לפלא כלכלי. ברגע אחד כל העולם מביט באירלנד בפליאה וקנאה ומנסה ללמוד מהו הסוד שהפך אותה לכלכלה הצומחת ביותר במערב אירופה, וברגע השני מתברר כי חלק גדול מהצמיחה התבסס על בועת נכסים לא רציונלית אשר שאבה את המדינה למערבולת של חובות שעלולה להעיק ולבלום את התפתחותה ב-20 השנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully