וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

TheMarker חושף - המצרים משלמים יותר: שיעור המס של יוסי מימן הוא 56%

אבי בר-אלי

11.11.2010 / 10:53

מהמסמכים עולה כי מרחב רשומה כ"חברה משפחתית" וחייבת במס של 45% נוסף על 20% מס אותו משלמת EMG במצרים



חברות הגז הישראליות שביקשו לגלות את הסדרי המס של המתחרה המצרית עשויות אולי להצטער על כך: ל-themarker נודע כי שיעור המס המצרפי שבו נשואת קבוצת מרחב של יוסי מימן, בגין אחזקתה בספקית הגז הטבעי המצרית emg – עומד על 56%. ממסמכי הסדרי המס של emg ושל קבוצת מרחב אשר הגיעו לידי themarker עולה כי קבוצת מרחב רשומה בישראל כ"חברה משפחתית" אשר חבה בתשלום מס של 45% בגין רווחיה בספקית הגז המצרית. זאת, בנוסף למס בשיעור של 20% אותו גובה ממשלת מצרים מ-emg מאז שנת 2008.



מס החברות שבו מחוייבות חברות הגז הישראליות עומד כיום על 25% - ואולם בזכות הטבת "ניכוי אזילה", מצטמק למעשה לכ-7% בלבד.



בעקבות עתירה חברות חיפושי הגז הישראליות, העבירה הבוקר לבית המשפט קבוצת מרחב, השותפה ב-emg, את מסמכי הפטור ממס של emg ואת הסדרי המס של מרחב בישראל.



מסמכי הפטור ממס של emg המצרית הוא בן עמוד אחד בלבד. בעמוד זה מצויין כי emg, בהיותה חברה מצרית, תהיה פטורה ממס בישראל כל עוד ניהול עסקיה ימשיך להתבצע במצרים – וחברי הנהלתה לא ימנו ישראלים. פטור זה ניתן למשך תקופת ההתקשרות של emg עם חברת החשמל (20 שנה בסך הכל). כפי שטענה קבוצת מרחב בעבר, פטור זה היה גלוי ממילא לכל באתר האינטרנט של משרד החוץ – והופיע בסעיף 6 להסכם המדיני שנחתם בין ממשלות ישראל ומצרים בשנת 2005. הסכם זה עיגן את התחייבות הממשלות למימוש מיזם אספקת הגז המצרי לישראל.



בהתאם להחלטת ביהמ"ש, העבירה קבוצת מרחב גם את הסדרי המס של הקבוצה בישראל. זאת, תוך השחרת הסעיפים הנוגעים בנתונים המסחריים הסודיים של הקבוצה. ההסדר פרוש על פני 5 עמודים. עו"ד ורו"ח ג'ק בלנגה, מומחה בדיני מיסים, ושותף מנהל במשרד ג. בלנגה ושות', ציין כי מהסדר המס עולה כי המיסוי יוחל על דיווידנדים שתחלק emg למרחב וכן על רווחי הון (אם יהיו). זאת, כאשר emg תהפוך לחברה "שקופה" עבור מרחב "המשפחתית". כלומר, הכנסות מ-emg ימוסו בדו"ח האישי של יוסי מימן, וימוסו לפי המיסוי השולי שלו (45%). ואולם, בהסדר המס נקבע כי מרחב תחוייב במס רק במועד שתפגוש את הכסף. כלומר, לא במועד רישום הרווח ב-emg, אלא במועד שבו תקבל מרחב את הדיווידנד או שתמכור מניות emg (הסדר מקובל). לצד זה, מציין בלנגה, זוכה מרחב להקלה בכך שתשלם רק מחצית הריבית בגין דחיית תשלום המס – ובכך תחסוך 2% בשנה.



לצד הסדרי מיסוי אלה בישראל, חוייבה emg בשנת 2008 בתשלום מס של 20%, לאחר שמשנת הקמתה (2000) נהנתה ממעמד של 'אזור סחר חופשי' הפוטר ממסים. כמו-כן, אל שיעורי מס אלה מתווספת גביית תמלוגים מצד ממשלת מצרים, שלטענת emg מתבטאים בנטילת גז בשיעור 75% מן הגז שהופק עבור היצואנית.



חברת emg מוחזקת בידי איש העסקים המצרי חוסיין סאלם (28%), ptt התאילנדית (25%), קבוצות מרחב ואמפל של יוסי מימן (20.6%), סם זל ודיוויד פישר (12%), חברת הגז המצרית (10%) וגופים מוסדיים ישראלים (4.4%). במהלך הויכוחים שהתנהלו באחרונה בין קבוצת דלק לבין מרחב, טענה האחרונה כי emg נהנית מהסדר מיסוי שחל על כל יצואן אחר לישראל – וכי אין בו כל ייחוד. הפניה המקורית לקבלת הפטור נבעה לטענת הקבוצה מ"זהירות יתר בלבד" – זאת, משום שהחוק הישראלי לא צפה ייצוא לישראל באמצעות צינור, ולכן נדרש לוודא כדין הצינור – כדין ייבוא במטוס או באנייה, למשל. יש לציין, כי שר האוצר, יובל שטייניץ, התייחס אתמול לטענות נגד אפלייתו לכאורה של הגז הישראלי לעומת המצרי – והעיר בציניות כי מדינת ישראל לא יכולה לגבות תמלוגים מגז שמופק במדינה זרה.



חברות דלק, נובל אנרג'י, רציו והלמן-אלדובי – עתרו לפני מספר חודשים לבית המשפט בבקשה לעיין במסמכי הפטור ממס של ספקית הגז המצרית המתחרה – ואלה הועברו במעטפה סגורה לידי בית המשפט. בתשובתה לבית המשפט, טענה מרחב, כי אין לה התנגדות לפרסום המסמכים, שכן מסמכי הפטור גלויים זה שנים –אך באשר להסדרי המס של קבוצת מרחב – נטען כי אלה כוללים פרטיים עסקיים אישיים, ולכן מסירתם תהווה פגיעה בפרטיותו של מימן.



מקבוצת מרחב נמסר בתגובה: "הדיון הציבורי אודות התמלוגים והמיסוי על זיכיונות גז טבעי בישראל אינו קשור לפעילותה של קבוצת מרחב, ולכן אין לנו כל עניין להתבטא בסוגיה. יחד עם זאת, אנו מצרים על התקדים של חשיפת מסמכים פרטיים, אך מכבדים את החלטות בית המשפט ונוהגים לפיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully