וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גרם למייסד טוויטר לפרוש מתפקיד המנכ"ל? פרופיל האיש עם 175 מיליון עוקבים

קלייר קיין מילר

11.11.2010 / 12:51

בחודש שעבר הודיע אוון וויליאמס, מייסד טוויטר, כי החליט לפרוש מתפקידו כמנכ"ל החברה, לאחר תקופה רווית סכסוכים פנימיים ■ כנראה שמדובר בסימן נוסף לכך שהחברה הצעירה, אותה הוא מכנה "ילד בכיתה ו' בגובה 1.80" - מתחילה להתבגר



ניו יורק טיימס



בכנס הטכנולוגיה השנתי south by southwest שנערך במארס באוסטין, טקסס, בחרו מארגני הכנס בחדר בגודל של האנגר לארח בו את הנואם הכוכב: אוון וויליאמס, המייסד המשותף של טוויטר, אתר העדכונים הקצרים שנהפך לתופעה דיגיטלית. ברגע פרטי אחד, לפני שנפתחו הדלתות, הספיק וויליאמס, שידוע בהיותו שקול וזהיר, לצלם תמונה של שורות הכיסאות האינסופיות לפני הבמה והעלה אותה לטוויטר. ה"אוי" שכתב ביטא את פחדו לדבר מול הקהל שצפוי להגיע.



מאוחר יותר, כשוויליאמס דיבר עם המראיין על בניית עסק במאה ה-21, על שמירה על העקרונות הבסיסיים של טוויטר ועל ניסויים תאגידיים, אנשים בקהל החלו להיאנח - ולנטוש, אחד אחרי השני. "הם רצו את אוון וויליאמס - וקיבלו את אוון וויליאמס", אמר עובד בטוויטר לאחר מכן. זה מעט אירוני כמובן, שאדם שחש לא בנוח על הבמה הגדולה הוא כוח כל כך חשוב במהפכת התקשורת, שמקלה על אנשים לשוחח זה עם זה, להפיץ מידע ולהיות בקשר כמעט עם כל אדם בעולם שיש לו טלפון סלולרי או חיבור לאינטרנט.



טוויטר נהפכה לאחת מאותן חברות אינטרנט נדירות ואגדיות, והיא בעלת קצב צמיחה אדיר. כיום רשומים בה 175 מיליון משתמשים, לעומת 503 אלף בלבד לפני שלוש שנים ו-58 מיליון בשנה שעברה. בכל יום נוספים לאתר 370 אלף משתמשים חדשים. היא סייעה לשנות את האופן שבו החדשות נאספות ומופצות, עיצבה מחדש את הדרך שבה מתקשרות דמויות ציבוריות, מסלבריטאים ועד למנהיגים פוליטיים, ומילאה תפקיד חשוב במחאות הציבוריות באירן, בסין ובמולדובה. טוויטר נהפכה לחברה כה חזקה ומרושתת, עד שהיא נמצאת כיום בתחרות על משתמשים מול ענקיות כמו גוגל ופייסבוק - ומתחילה להתחרות עמן גם על הכנסות מפרסום.



ההצלחה המהירה של טוויטר התאפשרה בעיקר הודות להתפשטות הוויראלית שלה, יותר מאשר בזכות גישת הניהול הממושמעת שלה. טוויטר נמצאת כיום על סף הפיכתה לחברת האינטרנט העצמאית הגדולה הבאה, או לסטארט-אפ הגדול הבא שייבלע על ידי ענקית כמו גוגל, וייתכן שלסטארט-אפ הבא שיאבד כיוון. כעת טוויטר עדיין מנסה לשמר חלק מהרצינות ומתחושת השליחות שלהן היא זקוקה כדי להבטיח שתיהפך לדבר הגדול הבא.



לא בקיא בפרטים הקטנים



בחודש שעבר הודיע וויליאמס בפתאומיות כי החליט לפרוש מתפקידו כמנכ"ל טוויטר ובמקומו ימונה דיק קוסטולו, ששימש סמנכ"ל התפעול של החברה. וויליאמס, שנשאר בדירקטוריון החברה, מתמקד כעת באסטרטגיית מוצר. הוא החליט על הפרישה לאחר שבילה חודשים בעבודה על עיצובו מחדש של האתר. אנשים שעבדו עמו מספרים שהוא מצטיין בהבנת הרצונות של משתמשי האינטרנט ויישומם בעתידה של טוויטר, אך אינו טוב בניהול משימות הדורשות תשומת לב לפרטים הקטנים.



קוסטולו, לעומתו, מקדיש תשומת לב רבה לפרטים הקטנים של עשיית כסף וביצוע משימות. זו הפעם השלישית שבה הוא מנהל חברה: הוא מכר את החברה האחרונה שלו, פידברנר, לגוגל ב-2007. וויליאמס הוא סטארט-אפיסט מוכשר ומלא השראה עם רעיונות טובים, אך לא זה שמוציא לפועל אסטרטגיה עסקית ברגע שהדברים מתחילים לצבור תאוצה, לדברי סטיב בלאנק, מרצה ליזמות מסטנפורד.



טוויטר נולדה ב-2006 כפרויקט צדדי. בזמנו, היא היתה נספחת של שירות הפודקאסטינג אודאו, חברה נוספת שוויליאמס היה אחד ממייסדיה, ושקיבלה מיליוני דולרים ממשקיעים. הבעיה היתה שאפילו המייסדים לא ממש התלהבו מאודאו, וויליאמס אמר לכל מי שעבד בה לחשוב על רעיונות חדשים. ג'ק דורסי, מהנדס במקצועו, היה זה שהציע לעמיתיו דרך פשוטה לשלוח עדכוני סטטוסים בשימוש בהודעות טקסט, בזמן שישבו יום אחד על מגלשה בגן שעשועים ואכלו אוכל מקסיקני.



דורסי והמייסד השלישי של טוויטר, ביז סטון, בנו תוך שבועיים אבטיפוס. סטון היה בעיצומו של שיפוץ בביתו בברקלי כשהטלפון הנייד שלו רטט בכיסו. היתה זו הודעה מוויליאמס בטוויטר: "שותה פינו נואר אחרי עיסוי בעמק נאפה". טוויטר היתה חברה חדשה ומיוחדת בסצנת הרשתות החברתיות. הרשת החדשה איפשרה לאנשים לעקוב אחר אנשים אחרים מבלי שיעקבו אחריהם בחזרה, כל העדכונים היו פומביים כברירת מחדל - ומספר התווים הוגבל ל-140 - כדי שיתאימו להודעות טקסט בטלפון הסלולרי.



המייסדים נהגו אז להשוות את טוויטר לגלידה: "לא מועילה במיוחד, אך נחשבת לדרך כיפית לתקשר עם משפחה ועם חברים כשלא נמצאים באותו מקום", אומר וויליאמס. במשך זמן רב, מייסדי טוויטר דיברו על האתר ביראת כבוד, כאילו הוא בעל חיים משל עצמו והם רק צופים מן הצד. הם הודו בחופשיות שאין להם מושג כיצד אנשים ישתמשו בשירות וכיצד הוא יכניס כסף.



כבר לא משווים לגלידה



למרות חוסר הוודאות, המייסדים חשבו שיש לטוויטר פוטנציאל, וב-2007 פיצלו את החברה מאודאו, כשוויליאמס מונה ליו"ר טוויטר, דורסי למנכ"ל וסטון למנהל הקריאייטיבי. וויליאמס שילם מכספו למשקיעי אודאו וכתוצאה מכך קיבל את נתח השליטה בטוויטר - אך את רוב ימיו הוא בילה בניהול חברה אחרת, אובוויוס, ששימשה אינקובטור לסטארט-אפים, ולא התמקד בניהול טוויטר.



בעוד שסטון החברותי היה בקשרי ידידות עם וויליאמס ועם דורסי כאחד, שני האחרונים מופנמים יותר, והקשר היחיד ביניהם היה באמצעות העבודה. כשוויליאמס החליט להצטרף לטוויטר במשרה מלאה באביב 2008, יחסיו עם דורסי נהפכו עד מהרה למתוחים, על רקע מאבקי כוח.



בסוף 2008, הצמיחה של טוויטר כבר היתה מסחררת - אך בתוך החברה, העניינים החלו להתפורר. וויליאמס הציע לדירקטוריון טוויטר להדיח את דורסי, ועל פי מקורבים, הדירקטוריון, למעט דורסי, הסכים עמו פה אחד. הדירקטורים תיארו לעצמם שאם וויליאמס ניהל שלוש חברות, הוא בוודאי יעשה עבודה טובה.



תחת ניהולו של וויליאמס, נהפך דורסי ליו"ר טוויטר. על פי שני חברי דירקטוריון, הם רצו להבטיח שדורסי יישאר קרוב לחברה, משום שהוא עדיין החזיק בנתח גדול בטוויטר והיה זה שהגה את הרעיון מלכתחילה. החילופים דרדרו עוד יותר את היחסים בין דורסי לוויליאמס. דורסי סירב להגיב לכתבה, אך מקורביו מספרים כי הוא חש שוויליאמס בגד בו.



"זה קשה ומבלבל", אומר וויליאמס על עזיבתו של דורסי. "אני לא חושב שהיו הרבה מקרים בהיסטוריה שבהם מנכ"ל שייסד חברה עזב את תפקידו, נשאר בחברה תחת מישהו אחר, וזה הצליח". הדירקטורים מספרים שישיבות הדירקטוריון של טוויטר מתקיימות באווירה ידידותית, ובשבועות האחרונים נצפה דורסי במטה החברה, והוא אף נטל על עצמו חלק גדול יותר באסטרטגיה לטווח הארוך.



גם כשוויליאמס היה המנכ"ל, טוויטר צמחה בקצב מהר יותר מכפי שהוא או כל אחד אחר היה יכול לעמוד בו. וכך, על אף שגייסה 150 מיליון דולר בהון סיכון עד אז, טוויטר גייסה כוח אדם בקצב אטי מדי, ובסוף 2009 היו בה רק 110 עובדים. "בהחלט טעינו כשגייסנו פחות מדי אנשים, הן מבחינת הכמות והן מבחינת הניסיון". וויליאמס מייחס זאת להסחות הדעת היום-יומיות שבניהול החברה ולכך שלא צפה את קצב הגדילה המהיר שלה.



וויליאמס ועמיתיו כבר לא משווים את טוויטר לגלידה. הם מתארים אותו כיום כרשת מידע, ולא ככלי חברתי, ורואים בו דרך חיונית לאנשים לתקשר ולקבל מידע בזמן אמת. על אף שבכירי טוויטר אומרים שכיום הם יכולים סוף סוף לנשום, וויליאמס עדיין מתאר את החברה כ"ילד בכיתה ו' שגובהו 1.80 - ישנה חוסר בשלות, למרות הגודל והתפישה החיצונית". אבל לדבריו, הצוות שעובד כיום בטוויטר מסוגל להבין את שאיפות החברה.



"סבלני באופן יעיל ביותר"



וויליאמס נולד בחווה בנברסקה, וכילד חש תמיד שהוא לא משתלב. "היה לי רצון עז ליצור דברים, להיות עצמאי ולהוכיח את עצמי, מה שגרם לי להתנגד לסמכות, אך מעולם לא באופן מרדני", הוא מספר. הוא נשר מלימודיו באוניברסיטת נברסקה והקים עסק לעיצוב אתרי אינטרנט ולמכירת rom-cd על פוטבול באינטרנט, שמומן על ידי אביו. לאחר שהתברר שאוהדי פוטבול אינם משתמשים ב-rom-cd, העסק נפל וויליאמס חווה את הכישלון הראשון שלו.



הוא בלע בשקיקה את הגיליונות הראשונים של המגזין "וויירד", וקליפורניה נראתה בדמיונו כמקום שבו יוכל למצוא את מקומו כיזם. הוא עבר מערבה ב-1997, והחל לעבוד בשיווק במו"לית הטכנולוגיה "אוריילי מדיה". כעבור שבעה חודשים הוא עזב, ובינואר 1999, בשיאה של בועת הדוט.קום, הקים את החברה השנייה שלו, פירה לאבס, עם חברתו לשעבר מג הוריהן ועם חברו פול באוש.



פירה לאבס החלה ככלי ניהולי באינטרנט, אך עד מהרה ראו בה השלושה הזדמנות שונה - לאפשר לגולשים לפרסם מאמרים ותמונות בבלוגים אישיים. הרעיון הזה נהפך לאתר בלוגר, שנרכש ב-2003 על ידי גוגל. ב-2004 עזב וויליאמס את גוגל, ותיכנן לפרוש לזמן מה. אך במקום זאת, הוא הקים את אודאו, ושנה מאוחר יותר שוב מצא עצמו מנהל חברה.



וויליאמס לא תואם את הסטריאוטיפ של עמק הסיליקון. הוא לא נער קולג' פרוע, וגם לא מתכנת מאותגר חברתית שמסתדר רק עם המחשב. נראה שהוא די נורמלי: הוא חש בנוח באירועים קטנים ואף מספר בהם בדיחות יבשות, אך נוטה להיות שקט יותר בקבוצות גדולות.



בכל הנוגע למעמדו החדש כסלבריטאי, גישתו של וויליאמס אמביוולנטית. "לעתים קרובות, אוון מדבר הכי מעט בחדר שבו חמישה אנשים מנהלים שיחה, אך כשהוא מדבר, כולם מקשיבים, וזה דבר יקר ערך", אומר פיליפ קפלן, מייסד משותף של אתר בליפי ואחד מחבריו הקרובים של וויליאמס.



בענייני עסקים, וויליאמס נוטה לשקול דברים לעומקם. ב-2008 רצתה פייסבוק לרכוש את טוויטר, ופיננסיירים שאלו את וויליאמס אם הוא מעוניין למכור. הוא אמר שהוא רוצה "לישון על זה", ולמחרת שלח להם מייל ארוך שמפרט מדוע טוויטר מעוניינת להישאר עצמאית. "יש לו יכולת להיות סבלני באופן יעיל מאוד", אומר ביג'ן סבט, דירקטור בטוויטר ושותף בספארק קפיטל, שהשקיעה בחברה.



עם זאת, יש הטוענים שגישתו של וויליאמס לא תמיד מועילה. "קשה לעבוד עם אוון, משום שקשה לו לקבל החלטות סופיות בנוגע למוצרים", אומר מנכ"ל של חברת רשתות חברתיות מעמק הסיליקון, שביקש להישאר בעילום שם מכיוון שהחברה שלו עובדת עם טוויטר. כעת, ניהול החברה מונח על כתפיו של קוסטולו. לדבריו, האתגר הגדול ביותר שלו הוא להבטיח שבמדינות כמו יפן, קוריאה הדרומית וברזיל, שבהן טוויטר צומחת במהירות, היא לא תחזור על אותן טעויות ניהוליות שנעשו בארה"ב.



כשדיבר בפני קבוצה של עובדים חדשים באביב שעבר, אמר וויליאמס כי לטוויטר יש שלוש מטרות: לשנות את העולם, לבנות עסק וליהנות. "אתם יכולים להצליח בכך שרק תבנו עסק, כפי שחברות רבות עושות", אמר, "אך לא נראה זאת כהצלחה, אם לא תשיגו את כל שלוש המטרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully