וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"לית כלל חיתום: "חברות חיתום שניצלו מצבם העגום של המוסדיים במשבר הפכו למוקצות"

יעל פטר

11.11.2010 / 13:45

טל רובינשטיין צופה גיוסים פרטיים רבים בעתיד הקרוב



שוק ההנפקות חם מתמיד וקשה להאמין שעד לפני שנתיים השוק היה כה דליל. מתחילת השנה מספר הנפקות האג"ח עלה ב-60% יחסית למספר ההנפקות שהיו ב-2009 והסתכם ב-135 הנפקות. בגיוסי מניות ואופציות היו 51 הנפקות מתחילת השנה, עלייה של 82% יחסית לשנה שעברה, מתוכם 9 הנפקות ראשוניות של מניות לעומת הנפקה אחת בלבד בשנה שעברה ואפס הנפקות ראשוניות ב-2008. סך ההנפקות הכולל מתחילת 2010 הסתכם ב-38 מיליארד שקל, עליה של 37% לעומת השנה הקודמת, ועלייה של פי 2.4 לעומת שנת 2008.



טל רובינשטיין, מנכ"לית כלל חיתום משחזרת את התקופה הדלילה של המשבר ומספרת כי "יותר מכך שלא היו הנפקות, אפילו לדבר עם המוסדיים לא היה נעים. מחירי האג"חים היו נמוכים ביותר וחברות בעלות נזילות מצאו ב-2008 הזדמנויות שלא יחזרו לעולם".



רובינשטיין מסבירה את התהליך שקרה בתקופת המשבר: "חברות חיתום רבות נכנסו באותה תקופה ל-buy back. כאשר המוסדיים מכרו בעל כורחם בלוקים שלמים של מניות ואג"ח, החתמים קנו אותם במחירים זולים, וכשהשוק חזר לעלות, החתמים מכרו את הנירות בחזרה למוסדיים ורשמו תשואות נאות. מצד אחד אפשר להבין את החתמים. היתה מצוקת עבודה ושוק ההנפקות היה דליל ביותר. גם אנחנו התלבטנו האם להיכנס לנתח זה, ולבסוף החלטנו שלא. ההחלטה הגיעה על רקע הידיעה כי נצטרך לחזור ולעבוד ביחד עם המוסדיים, ולא הייתה לנו כוונה לנצל את חולשתם בשעת משבר".



כאחד מלקחי המשבר, גופים רגולטורים שונים בעולם וביניהם רשות ניירות ערך, הוציאו חוקים שמנעו מבעלי שליטה לרכוש במצב כזה איגרות חוב בחזרה. "ניתן לראות שחברות חיתום שעשו מזה 'ביזנס' לאחר מכן נחשבו למוקצות בעיני המשקיעים. חלק גדול מענף החיתום עובד על יחסים בינאישיים, ומוניטין זה אחד הנכסים החשובים ביותר עבור חברת חיתום", אומרת רובינשטיין.



במבט קדימה צופה רובינשטיין כי "השוק ימשיך להיות טוב, ולו רק מההיבט של הנפקות החוב. הריביות האבסולוטיות בעולם נמוכות, ובמיוחד לאחר ההרחבה המוניטרית הגדולה של ברננקי, שזהו כר פורה לגיוסי איגרות. המשק הישראלי שרד את המיתון, וגם חברות פחות טובות מצליחות כעת לעשות צעדים ולגייס. מאידך, אנו נמצאים בשלב שעדיין יש הזדמנויות יפות במשק, למשל קבוצות גדולות שהחליפו ידיים".



לקח נוסף מתקופת משבר האשראי הוא נושא הבטוחות וועדת חודק. על רקע החקיקה אומרת רובינשטיין כי "אחד מהשינויים שהתרחשו במשק, היא עלייה במספר העסקות הפרטיות לאיגרות חוב שאינן סחירות. אלו עסקות המופנות רק למוסדיים, והדרישה היא כי יהיו בטוחות על פי ועדת חודק. החברות מבינות זאת ונענות. דוגמאות לכך הן ההנפקה של yes משבוע שעבר והנפקת חברת חשמל שתהיה בהמשך השנה”, אומרת רובינשטיין.



בכלל חיתום צופים כי שוק האג"ח לא יושפע מוועדת חודק, ואילו בשוק המניות נראה את השפעת עונת הדו"חות הרבעוניים לרבעון השלישי שהחלה. למוסדיים יש כעת נזילות רבה והם רק מחכים להנפקות גדולות ומעניינות של מניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully