וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח של חיל האוויר: עלייה קלה במספר התאונות החמורות בין כלי טייס צבאיים ואזרחיים

זוהר בלומנקרנץ

11.11.2010 / 17:29

לעומת זאת, נרשמת ירידה במספר אירועי בטיחות הטיסה הקלים



עלייה קלה במספר אירועי בטיחות הטיסה ברמה בינונית וחמורה, בהם מעורבים כלי טייס צבאיים ואזרחיים מסתמנת מתחילת השנה, בהשוואה ל-2009.



לעומת זאת, נרשמת ירידה במספר אירועי בטיחות הטיסה הקלים, בממשק שבין התעופה הצבאים לאזרחית בשמי הארץ - כך עולה מדו"ח סכום פנימי של חיל האוויר שהגיעו ל-themarker, ערב התרסקותו של מטוס ה-16 במהלך אימון ונחשפים כאן לראשונה.



ממצאי הדו"ח מצביעים, כי בעוד המגמה של אירועי בטיחות טיסה ברמה בינונית וחמורה, למן נובמבר 2008 ועד יולי 2010 - בהם היו מעורבים כלי טייס צבאיים ואזרחיים, נשארת קבועה באופן ממוצע; הרי שגרף אירועי בטיחות טיסה קלים מתנהג בצורת "שיני מסור" המצביע על תנודיות רבה בין חודש לחודש, לאורך כל אותה תקופה, עם מגמת שיפור.



כך לדוגמה, מניתוח האירועים בהם התרחש אירוע בטיחותי בין כלי טייס צבאי לאזרחי נמצא כי בנובמבר-דצמבר 2008 נרשמו 2 אירועים בינוניים-חמורים ו-11 אירועים קלים.



ב-2009 נרשמו 3 אירועים בינוניים-חמורים ו-58 אירועים קלים. מינואר עד יולי השנה נרשמו 4 אירועי בטיחות ברמה של בינונית-חמורה ו-20 אירועים קלים.



קצין בכיר בחיל האוויר אמר ל-themarker כי יותר אירועי בטיחות טיסה "קלים" יש בהם כדי להצביע על רמת דיווח גבוהה יותר - מצב אשר תורם בצורה מיטבית לרמה של בטיחות הטיסה. שכן, היא מעידה על "תרבות דיווח", כהגדרתו, גבוהה יותר אשר נועדה לסייע במניעת הישנותן בעתיד.



לדבריו, המפקד הוא הקובע את רמת החומרה של אירוע בטיחות הטיסה. לדוגמא, מצב בו מטוס נוסעים אזרחי, למשל בשדה התעופה דב בתל-אביב, "חותך" מטוס צבאי בגישתו לנחיתה או שנוצרת התקרבות יחסית בין שני המטוסים בזמן ההקפה, יוגדר כאירוע בטיחות ברמה בינונית; אך אם לדוגמא, המטוס האזרחי היה טס במסדרון המיועד לנתיבי התעופה האזרחיים ומטוס צבאי היה חודר לאותו נתיב ומתקרב בצורה מסוכנת לאותו מטוס נוסעים, אירוע הבטיחות היה מוגדר מבחינת רמתו כחמור.



הקצין הבכיר המשיך ואמר, כי חיל האוויר משקיע מאמץ רב בהפקת לקחים והסקת מסקנות מאירועי בטיחות הטיסה מול התעופה האזרחית. הוא גילה, כי הוקם פורום משותף לצבא ולרשויות התעופה האזרחית אשר מתכנס מדי שלושה חודשים, על מנת לנתח את הממצאים ולדון בדרכים לשיפור בטיחות הטיסה בממשק שבין התעופה האזרחית לצבאית.



לדבריו, בפורום יש נסיון ללבן סוגיות יותר מערכתיות בקשר שבין התעופה הצבאית לתעופה האזרחית. אחד הנושאים אשר דורש פתרון הוא טיסותיהם של כלי טייס בלתי מאויישים אשר עלולים לסכן את התעופה האזרחית, במיוחד באזורי שדות תעופה במרכז הארץ, מהם מתבצעת המראתם למשימות השונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully