וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקות מורכבות ששיווקו הבנקים בארה"ב לרשויות מקומיות עלו להן יותר מ-4 מיליארד דולר

סוכנויות הידיעות

11.11.2010 / 18:53

בנקים וחברות ביטוח שיווקו כלים פיננסיים שאיפשרו לרשויות מקומיות להמר כי שיעורי הריבית שלהן ירדו



המשבר בשוק הסאבפריים (משכנתאות ללווים בעייתיים בארה"ב) אינו הכלי היחיד שוול סטריט יצרה ושואב לתוכו כספים רבים מהציבור האמריקאי. במשך למעלה מעשור, בנקים וחברות ביטוח שכנעו רשויות מקומיות בארה"ב וארגונים ללא כוונת רווח כי השקעה בכלים מורכבים המהמרים על ירידת הריביות על האג"ח שלהן. אך כלים אלה עלו לגופים השונים יותר מ-4 מיליארד דולר, לפי נתוני חברת המידע הפיננסי בלומברג, כיוון שמאות לווים שילמו לבנקי וול סטריט על מנת להביא לסיומן של עסקות אלה.



מחלקת מקורות המים של קליפורניה שילמה השנה 305 מיליון דולר כדי לסיים חוזים על שיעורי ריבית שסרחו. ממשלת קרוליינה הצפונית שילמה 59.8 מיליון דולר. עיריית רדינג, פנסילבניה, שילמה כ-21 מיליון דולר – יותר מתשלומי ארנונה לשנה בעיר. רשות הכבישים בתשלום של אזור מפרץ סן פרנסיסקו שילמה 105 מיליון דולר, יותר מהכנסות של חודשיים מ-7 גשרים שמפעילה הרשות.



בנקים וחברות ביטוח בוול סטריט שיווקו נגזרים פיננסיים הנקראים עסקות החלף על שיעורי ריבית, שאיפשרו לרשויות מקומיות לשלם ריבית נמוכה יותר לעומת אג"ח רגילות בריבית קבועה. במסגרת העסקה, הלווים נדרשו להנפיק אג"ח ארוכות טווח בעלות שיעורי ריבית המשתנים, שנקבעו במכרז. לאחר מכן, הלווים היו משלמים ריבית קבועה לבנק או לחברת הביטוח, ואלו בתמורה היו משלמים להם ריביות משתנות. לעתים הבנקים אף הציעו מקדמה לרשויות מקומיות שהסכימו לבצע עסקות אלה.



לדברי רנדל דוד, חוקר בכיר בועדת החקירה של המשבר הפיננסי שהקימה קרן המטבע הבינלאומית (imf), עד לתחילת משבר האשראי, התבצעו עסקות בהיקף 500 מיליארד דולר בתחום זה. שוק האג"ח המוניציפליות האמריקאי מוערך ב-2.8 טריליון דולר.



אך עם פרוץ משבר האשראי, התשלומים שהעניקו חברות וול סטריט צנחו, וכבר לא כיסו את עלויות הריבית של הרשויות המקומיות. כעת, הלווים מנסים להביא הסכמים אלה לסיומם, באמצעות תשלומים חד פעמיים גדולים, ומשלמים על כך ביוקר. מי שמרוויח הם הבנקים, בייחוד הבנקים הגדולים – סיטי, ג'יי.פי מורגן צ'ייס ובנק אוף אמריקה – שבכל מקרה מקבלים עמלה על הנפקת הכלים הפיננסיים.



תחום עסקות ההחלף על אג"ח מוניציפליות שקוף עוד פחות מתחום הסאבפריים, שנחשב לאחד הגורמים הבסיסיים למשבר הפיננסי שפקד את העולם ב-3 השנים האחרונות. עסקות אלה מדווחות לרוב רק בתשקיף של הנפקות אג"ח, וגם אז, לא תמיד מצויינים שמות החברות המקבלות תשלום על עסקות ההחלף. ממשלות לרוב אינן מבליטות את התשלומים שהן מבצעות על מנת לבטל חוזים אלה. פניות של סוכנות הידיעות בלומברג לעשרות פקידים ובכירים ברשויות מקומיות וארגונים ללא כוונת רווח לא נענו.



החשב הכללי של מדינת פנסילבניה, ג'ק ואגנר, אמר באפריל כי "כסף שאפשר היה להשקיע בתלמידים, כיתות ותשתיות במדינה, מרפד את כיסי וול סטריט", וקרא לאיסור על עסקות החלף על ריבית. "רשויות מקומיות צריכות להפסיק להמר בכספי הציבור", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully