וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלומות הנדל"ן של השר אטיאס

איתן בן-דוד

12.11.2010 / 7:03

מלים בקבלנות



>> שר השיכון, אריאל אטיאס, חוזר שוב על המנטרה הקבועה שלו בשנה האחרונה: כיום, הבעיה העיקרית בישראל היא עליית מחירי הדירות, משום ש"אין די קרקע מתוכננת לשיווק". לתפישתו של אטיאס הפתרון הוא לשחרר קרקעות מאושרות לבנייה הנמצאות בידי חקלאים בין גדרה לחדרה, וכך להוסיף 12 אלף יחידות דיור באזורים אלה, כלומר לטפל בצד ההיצע ולא בצד הביקוש. חשוב להבין ולהפנים - הצעתו של השר אטיאס משולה להצעה להפשיר את שטחי שמורות הטבע לטובת בנייה, לא פחות ולא יותר.

ברמת המקרו צודק אטיאס. אכן, במדינת ישראל אין מדיניות קרקעות נכונה, שתמשוך אנשים לפריפריה, ובמקומה יש מדיניות היוצרת עוד בנייה צמודת קרקע במרכז הארץ. ואולם המדיניות שמוביל אטיאס תפגע לא רק בחקלאים אלא בכלל תושבי המרכז ובסופו של דבר בכלל תושבי המדינה.



השר אטיאס יודע כי כדי להביא 600 אלף תושבים חדשים לגליל ולנגב, שהיא אחת ממטרות העל של הממשלה, יש מחד גיסא להעלות את מחירי הנדל"ן במרכז הארץ, ובכך להקטין את הביקוש באזורים אלו, ומאידך גיסא ליצור סל תמיכות למתיישבים בפריפריה - ובכך להגדיל את הביקושים להתיישבות שם. משום מה בוחר השר אטיאס להתעלם מעובדה זו.



במקום לעודד התיישבות איכותית בפריפריה ולעודד את המשק המשפחתי הקטן במרכז הארץ בוחר אטיאס במהלך שהולך לפגוע, שוב, ביחידה המשקית החקלאית הקטנה והבינונית. גישה זו נוגדת את הגישה הרווחת במרבית מדינות ה-oecd, שהציבו במרכז את המשק המשפחתי על תועלותיו האקולוגיות הרבות.



קביעתו של השר אטיאס כי מדובר בבעיה העיקרית במדינת ישראל כיום נכונה גם היא. משאב הקרקע הוא משאב הטבע היקר ביותר במדינת ישראל ויש לשמרו. עיקרון זה אינו מתנגש עם הרצון ליישב את הפריפריה, ההיפך הוא הנכון. כבר בתמ"א 35 הובהר הצורך לשמור על ריאות ירוקות במרכז הארץ. היחידה המשקית הקטנה היא הכלי האידיאלי לעשות כן, ולא ברור על מה חושב כבוד השר כשהוא פועל לצופף עוד את הבועה שבין גדרה לחדרה.



ברמה הפרגמאטית השר אטיאס אינו מתמודד באמת עם הבעיות. במקום זאת הוא מעדיף להציג את החקלאים כבעיה הנדל"נית של מדינת ישראל. יש כאן מגמה מתמשכת של הסטת הדיון הציבורי מהמוקד האמיתי שלו.



יש להגדיל את היצע הדירות, אבל לא במרכז הארץ, ובוודאי לא על חשבון הריאות הירוקות של מדינת ישראל. במקום לעשות שינוי אמיתי במפת ההתיישבות של מדינת ישראל, שוקע אטיאס בחלומות נדל"ן על עוד 12,000 יחידות דיור שהן אינן פתרון, לא בטווח הקצר, ובוודאי לא בטווח הארוך. אם לא ניזהר, חלומותיו של אטיאס יהיו הסיוט של כולנו.



איננו רוצים לחלום חלומות נדל"ן, אלא רק לשמר את הצביון הכפרי. איננו רוצים בעלות על הקרקע, אנו מתייחסים אליה כאל משאב טבע שקיבלנו על מנת לשמרו למען הדורות הבאים. אנו דורשים להכריז על השטחים החקלאיים במדינת ישראל כעל שטחים לשימור חקלאי - וכך למנוע מהפיכת מרכז הארץ לגוש בטון אחד גדול.



-



הכותב הוא מזכ"ל תנועת המושבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully