וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן לניקוי אורוות בקופת חולים מאוחדת

רוני לינדר-גנץ

12.11.2010 / 7:03

מעצרו של בכיר במאוחדת, החשוד בעבירות של שוחד ומרמה, הוא רק קצה הקרחון. דו"ח מבקר המדינה שיתפרסם בשבוע הבא צפוי לחשוף התנהלות מושחתת בקופה בהיקף נרחב ובמשך שנים. אולי עכשיו ירימו הרגולטורים סוף-סוף את הכפפה וינקו את קופת השרצים



>> מעצרו של יהודה עליאש, מנהל מחוז ירושלים בקופת חולים מאוחדת ולשעבר מנהל השיווק והפרסום של הקופה, הכה בתדהמה לא מעט אנשים השבוע: לא בכל יום מאשימים בכיר בקופת חולים בעבירות חמורות של קבלת שוחד ומרמה. לפי חשדות המשטרה, מדובר בפרשה שהיקפה עשרות ואולי אף מאות מיליוני שקלים, מעין קומבינה פלילית שבה עליאש חתם על הסכמים נדיבים עם חברות שהעסיקו את קרובי משפחתו, בלי מכרז ותמורת שוחד.

אלא שמי שמכיר מקרוב את התנהלותה של קופת חולים מאוחדת ואת החקירה שמנהל בנושא מבקר המדינה בשנתיים וחצי האחרונות, יודע שייתכן מאוד שעליאש הוא רק קצה הקרחון בפרשת שחיתות חסרת תקדים בהיסטוריה של מערכת הבריאות בישראל.



לא ברור אם סמיכות האירועים מקרית או מכוונת, אך ביום שני הקרוב יתפרסם סוף-סוף דו"ח מבקר המדינה שיחשוף את ההתנהלות השערורייתית של קופת חולים מאוחדת. הדו"ח היה אמור להתפרסם כבר פעמים רבות בעבר, אך פרסומו התעכב שוב ושוב - גם בגלל חומרת הממצאים שנחשפו בו, שחייבה את המבקר לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, אך גם בעקבות מאמצי העל שהשקיעה הנהלת קופת חולים מאוחדת, באמצעות יועצים משפטיים מהשורה הראשונה, כדי לדחות את פרסום הדו"ח ולרכך את מסקנותיו.



כאשר ייחשפו פרטי הפרשה ביום שני, יבינו כולם מדוע נאבקו בכירי הקופה לדחות ולמסמס את ממצאי המבקר: פרטי הדו"ח, המנוסחים בסגנון הקר והחסכוני של מבקר המדינה, מגוללים מסכת ארוכת שנים שבה בכירי הקופה לדורותיהם חגגו על חשבון כסף ציבורי שמיועד למטרות בריאות. למעשה, "חגגו" היא הגדרה עדינה: הם עשו בכספי הקופה כבשלהם, צ'יפרו את עצמם ואת מקורביהם במאות אלפי שקלים ואף יותר בלי בושה, בלי דין וחשבון לאיש ובלי שמוסדות הביקורת של הקופה ידעו או בכלל רצו לדעת מכך. כאשר המבקר נכנס לעובי הקורה, במקום לשתף עמו פעולה ולהכות על חטא - הם הסתירו ממנו מידע במקרה הטוב, או הטעו אותו במקרה הרע.



יש להניח שרבים ממבוטחי מאוחדת יהיו מופתעים ביותר מהממצאים: למרות השחיתות הקשה שתיחשף בשבוע הבא, מאוחדת היא קופה מתפקדת שאף אהודה על רבים ממבוטחיה. היא עתירת כספים, בין השאר, בשל הרכב המבוטחים הצעיר שלה, וחזקה מאוד במגזר החרדי, בפרט בירושלים. אם רק היתה מתנהלת לפי כללי מינהל תקין, היא היתה יכולה להפוך לקופה מצטיינת ממש, ובמקום לצ'פר מקורבים - להשקיע את הכסף בפיתוח נוסף של שירותי הרפואה.



אבל אולי מעז ייצא גם מעט מתוק: מלבד משטרת ישראל שכבר נכנסה לתמונה, והודיעה השבוע בבית המשפט כי צפויים מעצרים נוספים, גם הרגולטורים האחרים לא יוכלו להתעלם מהדו"ח הקשה. משרדי הבריאות, האוצר והמשפטים - ואולי אף הכנסת - יידרשו לקחת לידיהם את המושכות, לנקות את הקופה ולבנות מחדש את שדרת הניהול שלה ואת סדרי עבודתה.



לא פחות חשוב מכך, הפרשה צפויה להשפיע גם על קופות החולים האחרות. היא תגדיר באופן חד וברור את כללי המותר והאסור בהתנהלותן, ובעיקר תאיץ את הניסיון שנכשל עד היום להסדרת המבנה הניהולי שלהן והתאמתו למאה ה-21.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully