וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה שווה מקום חניה בתל אביב?

אסא זהר

12.11.2010 / 7:57

מחירי הדירות בתל אביב מצויים כעת בנקודת שיא וזה הזמן לבדוק איך משפיע מחיר החנייה על מחיר הנכס. חניה פרטית באזור מרכזי בעיר עולה 180-250 אלף שקל; שכירת חניה כזו תעלה 400-800 שקל

מחירי הדירות בתל אביב מצויים כעת בנקודת שיא לאחר זינוק של 35% בשנתיים האחרונות. בנתוני שוק אלו מעניין לבדוק את מחירי ההשכרה/המכירה של מקום חניה בעיר.

יש להבחין בין ארבעה סוגי התקשרות עיקריים בשוק החניות: מקומות חנייה אשר נמכרים כצמודים לדירות חדשות בפרויקטים למגורים הקמים בעיר בשנים האחרונות; מקומות חנייה המוצעים למכירה כנכס נפרד (לרוב המצב המשפטי בנכס אינו מאפשר העברת הבעלות ומדובר בעצם בחכירה לדורות); מקומות חנייה המוצעים להשכרה חודשית כנכס נפרד; מנויים חודשיים בחניונים. המאמר הנוכחי מתייחס ל-4 אזורים עיקריים בעיר - דרום העיר (רחובות כמו: העלייה, השוק, שבזי, פלורנטין); מרכז העיר (בלפור, רש"י, ריינס, פרישמן, דובנוב); צפון העיר (ארלוזורוב, פנקס, שרת, אוסישקין, שכונת בבלי); קו החוף (בן יהודה, יונה הנביא, בוגרשוב, הרב קוק).

השווי המיוחס לחניות צמודות לדירות בפרויקטים חדשים הוא קשה לבדיקה, שכן מחיר החניה כלול במחיר הדירות בפרויקטים אלה, והמשווקים מסרבים בדרך כלל לנקוב בשוויו של מקום חניה נפרד או מקום חניה נוסף. על מנת לענות על דרישות תקן החניה מוצמד לכל דירה מקום חניה ושאר שטחי החניה מוגדרים כחניות לאורחים שאינן למכירה. עם זאת, קיים כלל אצבע בתל אביב והוא שמקום חניה מוסיף 8%-10% לשווי הדירה, כלומר 180-250 אלף שקל לדירות סטנדרטיות ואף למעלה מזה בדירות הגדולות והיוקרתיות.

ישנם פרויקטים חדשים שבהם ניתן לחלץ את השווי המיוחס לחנייה - לדוגמה כאשר נמכרות דירות דומות, האחת עם חניה והשנייה בלי. ניתוח של מקרים אלה מלמד כי מחירי החניות הם אכן כפי שצוין לעיל. יצוין כי שווי מרכיב החניה במחיר הדירה נותר קבוע פחות או יותר בשנה האחרונה, עם עליות קלות בלבד, בשעה שמחירי הדירות עצמן עלו בשיעור דו ספרתי.

מקומות חניה המוצעים להשכרה חודשית כנכס נפרד הם הנפוצים ביותר וניתן למצוא אותם בכל חלקי העיר. הם מושפעים נקודתית מרמת מחירי הדירות בקרבתם. לדוגמה, בדרום העיר ברחובות הממוצבים נמוך עד בינוני כמו העלייה, וולפסון והשוק מוצעים מקומות חניה להשכרה ב-250-300 שקל לחודש. לא רחוק משם, בנוה צדק, הממוצבת גבוה, קופצים דמי השכירות למקום חניה בשיעור של פי שניים ואף יותר מכך.

במרכז העיר מושכר מקום חנייה ב-400-600 שקל לחודש כאשר ברחובות הצפוניים של המרכז באזור ריינס ופרישמן, בהם מצוקת החניה היא הקשה ביותר, מטפסים המחירים ל-800 שקל לחודש. בצפון העיר מושכר מקום חניה בכ-600 שקל לחודש.

מחירי מנויים חודשיים בחניונים מושפעים לא רק מרמת מחירי המגורים בסביבה כי אם גם מקרבתם למוקדי תעסוקה. מחירו של מנוי חודשי בחניון נגזר בעיקר מן השימוש שנעשה בו במהלך יום העבודה ופחות מן השימוש בלילה. כך למשל בדרום העיר בחניון שוק העלייה מנוי עולה 300 שקל לחודש ולעומתו ברחוב החשמל המחיר הוא 650 שקל לחודש.

במרכז ובצפון העיר נמכרים מנויים חודשיים בחניונים ב-650-750 שקל לחודש, ואילו במוקדי תעסוקה מבוקשים במיוחד המחיר גבוה יותר, למשל חניון בתי המשפט שמנוי בו עולה 1,000 שקל לחודש לחניה שמורה, ויותר מ-1,000 שקל לחודש באזור רוטשילד המשלב ביקושי תעסוקה ומגורים.

יצוין כי המחירים שפורטו לעיל משקפים את טווח המחירים המקובל אבל תמיד ייתכנו עסקות במחירים חריגים.

- הכותב הוא עורך דין, שמאי מקרקעין ומתכנן ערים.

  • עוד באותו נושא:
  • חנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully