וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל האוצר לשעבר נגד חברות הגז: "טענותיהן נועדו לצורכי מיקוח"

מאת צבי זרחיה

14.11.2010 / 6:59

אבי בן-בסט קורא לשר האוצר להטיל על החברות מס פרוגרסיבי החל ברווח של 20% מערך ההשקעה. "הוועדה הקלה על החברות בקביעת הרף לגביית המס, שהוא גבוה יותר מהרף שנקבע במדינות אחרות"



>> הטענות של חברות הגז נגד המלצות ועדת ששינסקי חסרות בסיס ונועדו ללחוץ על המערכת הפוליטית - כך קובע פרופ' אבי בן-בסט, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר. בן-בסט קורא לשר האוצר יובל שטייניץ להטיל מס פרוגרסיבי על הכנסות מגז החל מ-120% מערך ההשקעה, לעומת המלצתה של ועדת ששינסקי להטילו רק מ-150% מערך ההשקעה.

"התלונות של חברות הגז נגד המלצות הביניים נועדו לצורכי מיקוח", אמר בן-בסט. "הן יודעות שמדובר בדו"ח ביניים ושצפוי דו"ח סופי, לכן הן מעלות טענות כדי להפעיל לחץ על המערכת הפוליטית. הוועדה בעצם הקלה עליהן בקביעת הרף לגביית המס הפרוגרסיבי המיוחד, שהוא גבוה יותר מהרף שנקבע במדינות אחרות.



"הטענות של חברות הגז חסרות בסיס. צריך להשאיר להן רווח נאות וזה מה שהוועדה עשתה. הוועדה אף הלכה לקראתם יותר מאשר מדינות אחרות כשקבעה רף נמוך יותר לתשלום המס הפרוגרסיבי".



לפי המלצות הביניים של הוועדה, המיסוי החדש הוא פרוגרסיבי (כלומר, שיעור המס יעלה בהדרגה עם העלייה ברווחים) ויחול על חברות הגז והנפט רק לאחר החזר ההשקעה בתוספת 50%. המס, שיחל מ-20%, יועלה בהדרגה ויגיע ל-60% מהרווחים רק כאשר ירוויחו החברות 230% על השקעתן הראשונית.



בן-בסט הוסיף כי "לא היה מקום להעניק הקלה כזו על חברות הגז והנפט, במיוחד בעת ששיעור המס עליהם מתון ביותר. ההצעה להעלות את המסוי רק לאחר החזר השקעה בתוספת 50%, כפי שהציעה ועדת ששינסקי, מתונה מדי".



בן-בסט גם יוצא נגד טענות חברות הגז המתנגדות למיסוי רטרואקטיבי. "אחת הטענות של הזכיינים היא שייתכן שנעשו טעויות בעבר, אבל שינוי רטרואקטיבי הוא פסול. צריך לזכור שמדינות רבות, בהן מדינות מערביות דמוקרטיות, שינו גם הן בדיעבד את התמלוגים ואת המיסוי ממאגרי נפט וגז. לא עשינו דבר יוצא דופן. כל משקיע יודע שלפני שהוא נכנס לפרויקט הוא מסתכל גם על התשואה וגם על הסיכון שצפוי מהפרויקט. החברות שמחפשות גז בחופי ישראל מחפשות גם במדינות אחרות וגם בהן זה קרה".



בן-בסט טוען עוד שיש לבחון את טענותיהן של חברות הגז על הנזק שייגרם להם. "עד היום המדינה העניקה להן הטבות יותר ממה שהיא קיבלה. ב-2004-2009 היו התמלוגים שהמדינה קיבלה מהן נמוכים יותר מהטבות המס. המדינה לא הרוויחה מהמשאבים האלה כאשר ביסודו של דבר הם משאבי מדינה והציבור היה צריך ליהנות מהם לא פחות מהיזמים. המדינה עשתה טעויות בעבר וטוב שכעת משנים את המצב".



בן-בסט גם דוחה את טענות חברות הגז, שלפיהן משקיעים זרים לא ירצו להשקיע בישראל לנוכח העלאת שיעור המס. "אותם בעלי הון שנפגעים מהרפורמה הזאת, כלומר שהרווחים האדירים שלהם יקטנו, אומרים שאף אחד לא ירצה להשקיע בישראל ואף אחד לא ירצה לקנות כאן חברות. לכל ההפחדות, בהן שמשקיעים זרים לא ירצו לבוא לארץ, שקצב הצמיחה ייפגע כתוצאה מכך ושאף אחד לא ירצה לפתח את שדות הנפט והגז - אין בסיס. גם לאחר יישום המלצות ששניסקי יישאר לחברות הגז רווח נאה ביותר, והן לא ירצו לוותר עליו. קשה להאמין שיהיה מישהו שיברח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully