וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התשתיות לטובת אגסי: יחייב מכוניות חשמליות בטעינה מנוהלת

מאת דניאל שמיל

14.11.2010 / 6:59

בלעדי בטר פלייס של שי אגסי היא החברה היחידה שהצהירה כי תציע טעינה מנוהלת. ההחלטה עלולה להקשות על המתחרות בבטר פלייס - שגם תייבא מכוניות חשמליות



>> משרד התשתיות מתכנן לחייב טעינה מנוהלת לכלי רכב חשמליים - כך עולה ממסמך פנימי של המשרד שהגיע ל-themarker. משמעות ההחלטה היא שלא יהיה זה חוקי לטעון מכונית מהשקע הביתי, אלא רק מעמדות טעינה ייעודיות. כיום, יש רק חברה אחת שמתכננת להפעיל עמדות טעינה ומרכז בקרה - חברת בטר פלייס של שי אגסי ועידן עופר.



במסמך, שעליו חתומה נופיה בכר, מנהלת אגף תכנון וכלכלה במשרד, נכתב כי על כל מכונית שתגיע לישראל להיות מצוידת "בקיט שיחסום טעינה, אלא אם הרכב זוהה על ידי מערכת ניהול". עוד נכתב כי חשמל למכוניות יוכלו לספק רק חברות עם רשת טעינה מנוהלת, המפעילות מרכז בקרה.

מכון התקנים עומד לאשר בקרוב תקן לטעינת מכוניות שיגדיר ארבעה סוגי טעינה: טעינה פשוטה משקע ביתי; טעינה משקע ביתי בתוספת התקן לרציפות הארקה למניעת התחשמלות; טעינה מנוהלת ברשת מרכזית; טעינה מזרם dc במתקן תעשייתי (טעינה שלרוב אינה רלוונטית לצרכן הפרטי).



ואולם, לפי ההחלטה המסתמנת במשרד התשתיות, ישראל תהיה המדינה הראשונה המתירה טעינה מנוהלת בלבד. טעינה מסוג זה מאפשרת חלוקה של החשמל הזורם למצברים לפי טווח הנסיעה הנחוץ, שעת הנסיעה המיועדת ומצב רשת החשמל במקום. כך למשל, בחניון עם עמדות טעינה מנוהלות ייטענו תחילה המכוניות החונות שם לטווח קצר, ואחריהן המכוניות שמיועדות להישאר שם זמן רב יותר. עמדות הטעינה יוצרות קשר עם המחשב במכונית ועם מרכז הבקרה המרכזי של ספקית הטעינה, שבו יוחלט איזו מכונית תזכה להעדפה ולטעינה מהירה יותר.



הדבר מסייע לוויסות צריכת החשמל בישראל, אך עלול לכבול דווקא בתחום יבוא הרכב. כל יבואן של מכוניות חשמליות יצטרך להתקשר עם חברה המספקת שירותי טעינה ולא יוכל לשווק את המכונית ישירות ללקוח. הקמת חברה לשירותי טעינה דורשת משאבים רבים, וכיום רק בטר פלייס הצהירה כי עומדת להציע טעינה מנוהלת בישראל. בעתיד, ייתכן כי גם חברת החשמל תציע טעינה עם מרכז בקרה ללא מתווכים, ואולי גם חברות אחרות הפועלות בחו"ל.



בכל מקרה, לבטר פלייס יש יתרון התחלתי והעובדה שהיא תהיה גם יבואנית רכב, תהפוך את התחרות עמה למורכבת למדי. הדבר דומה לשיטה שבה חברות הסלולר היו היחידות ששיווקו טלפונים ניידים, ואי אפשר היה לרכוש אותם בנפרד במחירים זולים יותר.



לפי המסמך של משרד התשתיות, הסיבה לחייב טעינה מנוהלת הוא בקרה על צריכת החשמל, אך בעתיד ניתן יהיה לגבות באמצעים אלה מסים על חשמל לתחבורה, שיחליף את הבלו המוטל על דלק. משרד התשתיות פירסם באחרונה מכרז לשירותי ייעוץ בתחום הרכב החשמלי, שיסייע למשרד לבחון "בראייה כלכלית" את ההנעה החשמלית לרכב ואת הדרישות מהרכב ומהתשתית.



ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בשלבי גיבוש במשרד התשתיות הלאומיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully