וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת משקיעי אג"ח תאלץ את אירלנד ופורטוגל לבקש סיוע

אקונומיסט

14.11.2010 / 6:59

חוב לאומי



>> ב-2008 פגעה שביתה של נהגי משאיות בצרפת ובספרד באספקת הרכיבים למפעל של פולקסוואגן בפורטוגל. כעבור שנתיים, איום חמור יותר מרחף מעל קווי האספקה של מדינות בשולי גוש היורו. התשואה על האג"ח לעשר שנים של ממשלת אירלנד התקרבה ל-9% ב-10 בנובמבר, והיתה גבוהה ב-6.2% מהתשואה על האג"ח המקבילות של גרמניה. אלו של פורטוגל היו גבוהות ב-7% מהגרמניות.



אותות מצוקה אלה עשויים להעיד על שביתת משקיעים, שעשויה לאלץ את שתי המדינות לפנות לקרן הסיוע של גוש היורו. לכל הפחות, הפאניקה עשויה לאלץ את הבנק המרכזי של אירופה (ecb) לרכוש אג"ח ממשלתיות איריות כדי למנוע נבואה שמגשימה את עצמה.

יש עדיין קונים המוכנים לרכוש אג"ח ממשלתיות במחיר הנכון. ב-10 בנובמבר גייסה ממשלת פורטוגל 1.25 מיליארד יורו בהנפקת אג"ח לשש ולעשר שנים, והשלימה את גיוס הכספים שלה עבור 2010. פורטוגל מתכוונת להגיע לגירעון תקציבי בהיקף של 4.6% מהתמ"ג שלה ב-2011 - כמחצית מהיעד של אירלנד. עם זאת, לפורטוגל חובות גדולים יותר שעליה למחזר. אירלנד אינה זקוקה לגייס כספים בזמן הקרוב - לפי מורגן סטנלי, סוכנות ניהול החוב שלה אגרה מזומנים בסך 20 מיליארד יורו.



גם אם לכל ממשלה יהיה מעט מרווח נשימה, החשש לגבי המימון הציבורי שחק את יכולת הבנקים להבטיח מימון חובות לטווח ארוך, וההשפעות ניכרות גם באג"ח קונצרניות. ההסתמכות על הלוואות קצרות טווח מהבנק המרכזי של אירופה גבוהה באופן מדאיג. הבנקים האיריים מממנים 10.2% מנכסיהם באמצעות הלוואות הבנק המרכזי, לפי נתוני ברקליס קפיטל. בינתיים יש לבנקים גישה למימון הבנק המרכזי בריבית של 1%, להלוואות עד שלושה חודשים.



מאמצי פיוס



אירלנד ופורטוגל קיוו כי מאמציהן לצמצם את הגירעון בתקציב יפייסו את שוקי האג"ח. ב-4 בנובמבר הודיעה ממשלת אירלנד על קיצוצים מתוכננים של 6 מיליארד יורו בתקציב המדינה ל-2011 - 3.8% מהתמ"ג שלה. לאחר מכן בכוונתה לבצע קיצוצים נוספים בסך 9 מיליארד יורו בשנים 2012-2014.



התקציב של פורטוגל ל-2011 אושר לאחר תהליך ממושך ב-3 בנובמבר - מפלגת האופוזיציה הראשית הסכימה שלא לחסום את ההצעה לאחר שקיבלה הבטחה להעלאה מתונה יותר של המסים ולהגדלת הקיצוצים התקציביים. הצעדים כוללים עלייה במע"מ וקיצוץ של 5% בשכר המגזר הציבורי. הקיצוץ הכולל בתקציב 2011, כולל צעדים שעליהם הוכרז מוקדם יותר השנה, יגיע ל-4.3% מהתמ"ג, להערכת ג'וליאן קאלו מברקליס קפיטל.



לכלכלות קשה לשגשג תחת לחץ פיסקלי שכזה. באירלנד, התקווה היתה כי הבהירות של התחזית התקציבית עשויה לשכנע את הצרכנים לחסוך פחות ולהוציא יותר, אך למשלמי המסים בקושי היה זמן לספוג את החדשות כי עלות חילוץ הבנקים תנפח את הגירעון של אירלנד ל-32% מהתמ"ג השנה. כעת נודע להם כי קיצוצים בסך 15 מיליארד יורו נוספים צפויים להגיע. התגובה הטבעית של משקי הבית היא לחשוש מהגרוע מכל, והדבר נכון גם לגבי שוקי האג"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully