וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי יכול בעל חוב לפשוט רגל?

ג'ק בלנגה

14.11.2010 / 6:59

תכנון מס



>> מעלימי מס רבים טוענים לאחר שנתפסו שאין להם כסף לתשלום המסים שהם חייבים, ומכניסים את עצמם להליך של פשיטת רגל. לא פעם מלווה הליך פשיטת רגל כזה בגירושים של בני זוג שאחד מהם הוא החייב במס או בהברחת נכסים והעברתם למקורבים. בחוקי המס נקבעו הוראות מיוחדות המאפשרות לרשות המסים לרדוף אחר הנכסים שהוברחו ולהיפרע מהם.

אפשר לגבות את המס מהאדם שאליו החייב העביר את נכסיו אם מתקיימים חמישה תנאים מצטברים:



? קיים לנישום חוב מס סופי שלא ניתן לערער עליו.



? לא נותרו לחייב אמצעים אחרים לסילוק החוב.



? הנכסים הועברו מהחייב לקרובו.



? ההעברה נעשתה במתנה וללא תמורה, או שנעשתה בתמורה חלקית.



? לא חלפו שלוש שנים מהיווצרות החוב הסופי או ממועד העברת הנכסים, לפי המאוחר מהשניים.



באחרונה דן בית המשפט בשאלה מהותית: מתי אפשר להתייחס להעברת נכס ללא תמורה כהענקת מתנה ומתי יש לזהות העברת נכסים כניסיון של נישום להיחשב פושט רגל כדי להתחמק ממס. במקרה שנידון בבית המשפט היה אדם חייב 1.8 מיליון שקל למס הכנסה. לפני שהחוב שלו נהפך לסופי ערך האדם הסכם גירושים עם רעייתו, שקיבל תוקף של פסק דין, והעביר לה ללא תמורה את חלקו בדירת המגורים של השניים בחולון. בעדותה ציינה האשה: "למעשה אנו נשואים. לא התגרשנו, אלא עשינו הסכם יחסי ממון".



בית המשפט קבע כי אפשר לרדוף אחרי נכס לצורך גביית מס גם אם הנכס הועבר לפני שחוב המס של נישום נהפך לסופי. האם אין כל מגבלה וניתן לגבות את חוב המס ממקבל המתנה מבלי להתחשב בשאלה מתי קיבל אותה? בית המשפט קבע כי תוצאה זו אינה רצויה והיא עלולה לפגוע בזכויות קנייניות של המעביר והמקבל.



עמדת רשות המסים, שהתקבלה על ידי בית המשפט, היתה כי ההוראה המאפשרת גביית מס מנכסים שהועברו לאדם אחר תיכנס לתוקף מרגע התחלת הליכי השומה והזמנת הנישום לדיון מס. מהשלב שבו יודע הנישום כי תלוי ועומד נגדו הליך, עליו לדעת שהוא אינו יכול להעביר את נכסיו ללא תמורה מבלי להסתכן בכך שהמס ייגבה ממקבל הנכס. לעומת זאת, העברה שבוצעה לפני התחלת הדיונים זוכה לחסינות מפעולות גבייה. כשהנכס מועבר בתמורה מלאה לא ניתן לגבות את חוב המס ממקבל הנכס.



בית המשפט העיר כי לא כל העברה אגב גירושים היא העברה ללא תמורה. הסכם גירושים מטבעו משקף מערכת יחסים הדדית של תן וקח ולכן יש לבדוק קונקרטית את ההסכם. עם זאת, במקרה שנידון בבית המשפט הוחלט לגבות את חובות הבעל מהדירה שהועברה לאשה.



-



הכותב הוא עו"ד ורו"ח מומחה בדיני מסים ושותף מנהל במשרד ג. בלנגה ושות'



jack@blanga.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully