וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדביקים את הגולשים לאתר

מאת גיא גרימלנד

14.11.2010 / 6:59

לאחר שמכר את הסטארט-אפ הקודם שלו ב-363 מיליון דולר, חבר ירון גלאי לידידו אורי להב - ויחד הקימו השניים את אאוטבריין, המסייעת לאתרים להמליץ על תוכן שעשוי לעניין את הגולשים. החברה עדיין לא רושמת הכנסות, אבל כש-5,000 אתרים - בהם האתרים של CNN וניוזוויק - מאמצ



>> שלוש שנים לאחר שמכר את הסטארט-אפ קוויגו לחברת aol ב-363 מיליון דולר, ירון גלאי שוב נמצא עמוק בתוך עולם היזמות. הפעם הוא עסוק בסטארט-אפ בשם אאוטבריין (outbrain). המיזם מסתמן כהצלחה הבאה של יזם אינטרנט מקומי, שביצע את אחד האקזיטים הגדולים של השנים האחרונות.

מאז שהקים את אאוטבריין ב-2007 גלאי מיעט להתראיין. כעת, בראיון ל-themarker, הוא חושף מעט ממעלליה של אאוטבריין בשלוש השנים האחרונות, מה החברה עושה בימים אלה ומהן תוכניותיה.



"הרעיון שעומד בבסיס אאוטבריין נולד מרצון לחסוך לאנשים זמן יקר של קריאת תוכן, שבסופו של דבר מתברר כלא מתאים", אומר גלאי. "יש מסעדות שהן מלכודות תיירים. החזית שלהן יפה ומעוצבת, אתה נכנס - אבל האוכל לא טעים והשירות 'על הפנים'. לבעל המסעדה לא אכפת כי אתה תייר. על אותו משקל יש אתרים שלא אכפת להם שקראת תוכן שלא מתאים לך". אורי להב, שותפו של גלאי, מוסיף: "מצד שני, יש מסעדות פועלים טובות, שאתה רוצה להמליץ לחברים שלך". עוגייה אנונימית



באאוטבריין החלו לפתח סט של אלגוריתמים המסייעים לאתרים להמליץ לגולשים על תוכן נוסף שעשוי לעניין אותם. בלא מעט אתרים שבהם מוטמעת הטכנולוגיה של אאוטבריין, מופיעות בסוף כל כתבה הצעות לכתבות נוספות. 5,000 עיתונים ובלוגים כבר עושים שימוש בטכנולוגיה שפיתחה החברה, בהם כמה מהמותגים המובילים בעולם התקשורת: cnn, העיתון usa today, וושינגטון פוסט, ניוזוויק, thestreet ושיקגו טריביון.



מהו התמריץ של אתרים אלה להתקין את פיסת הקוד החכם של אאוטבריין, שמבצע את הניתוח המומלץ לתוכן? במלה אחת: דביקות (stickiness) - עד כמה הגולש "נדבק" לאתר, שוהה בו יותר זמן.



ההיגיון פשוט. אם תציע לגולש תכנים מומלצים ומתאימים, הוא יישאר יותר זמן באתר וכפועל יוצא, מספר הדפים הנצפים יעלה. לדברי גלאי, הסטטיסטיקה של אאוטבריין מלמדת כי הטכנולוגיה שלהם מגדילה ב-10% את מספר הדפים הנצפים. באתרים גדולים מדובר במספר משמעותי.



המערכת של אאוטבריין יכולה להפנות הן לכתבות מתאימות בתוך האתר והן לכתבות חיצוניות באתרים אחרים, בתשלום כמובן. ההנחה המקובלת היא שהמלצה על תוכן שעשוי להיות רלוונטי לקורא צריכה להיות מבוססת על ניתוח סמנטי (לפי הקשר) - באאוטבריין עושים הרבה מעבר לכך. נכון, הניתוח הוא אכן סמנטי, אבל ברקע "רצים" 20 אלגוריתמים שאאוטבריין פיתחה המנתחים במה הגולש מתעניין.



"יש 1,000 סיפורים שעשויים לעניין את הגולש לאחר שהוא קורא כתבה. התפקיד שלנו הוא למצוא את הדבר הבא. זה יכול להיות תוכן שיש לו הקשר דומה, אבל לא רק", מציין גלאי.



הניתוח מתאפשר הודות ל"עוגייה" (cookie) הנשתלת במחשב הגולש, שבאמצעותה מסוגלת אאוטבריין להגיע לתובנות על דפוסי הגלישה של הקורא. בחברה מתייחסים לחדירה לפרטיות הגולש וטוענים כי העוגייה אינה משויכת לגולש מסוים - היא אנונימית, לא יודעים למי שייכת אותה עוגייה.



לדברי להב, כל מה שהעוגייה עושה זה לאפשר להבין באילו מדורים ואתרים מבקר הגולש - ובהתאם, להציע לו תכנים מתאימים. אם גולש קרא כתבת ספורט באתר של usa today, המערכת של אאוטבריין "תזכור" את זה ותציג לו כתבות ספורט נוספות.



לינקים ממומנים



המודל העסקי של אאוטבריין מבוסס על תשלום מאתרי תוכן שרוצים למשוך קוראים חדשים - מאתרים אחרים שבהם מוטמעת הטכנולוגיה של אאוטבריין. כל כניסה של גולש באמצעות לינק מומלץ מחייבת את האתר בסכום של 5-50 סנט ואאוטבריין חולקת ברווחים עם ספק התוכן שבו מופיע הלינק.



המלצה מופיעה כך שהקוראים יידעו שהלינק ממומן. אאוטבריין אינה מתחרה מול חברה מסוימת - מולה ניצבות מערכות ניהול התוכן - הקנייניות הרבות שפועלות בשוק: מערכות ה-cms, שלרוב ממליצות על תכנים לפי הקשר בלבד.



השבוע השיקה החברה מערכת לינקים ממומנים בשם outloud. חברות ומפיצי תכנים יכולים להגיש למערכת תכנים שהם רוצים לקדם, כשאאוטבריין גובה 10 דולרים לחודש בעבור הכללת הלינק במערכת החדשה.



באאוטבריין לא רואים בעיה בכך שגולשים "עורקים" ללינקים חיצוניים. בחברה סבורים כי לאתרים יש אינטרס שהגולשים יקראו תוכן מעניין ורלוונטי - גם אם הם יוצאים מהאתר בשלב מסוים.



גלאי מדגיש כי כבר מיומה הראשון של אאוטבריין הוא היה מפוקס על המודל העסקי שלה. עם זאת, בשלב זה הוא עדיין לא ממוקד בייצור הכנסות. "מסת הגולשים שמשתמשים בטכנולוגיה שלנו עולה בהתמדה - בסוף הכסף ייכנס. כרגע אנחנו ממשיכים להשקיע בפיתוח ובשיפור אלגוריתמים להמלצות תוכן, כדי שהלינקים שיומלצו לגולשים יהיו מעניינים יותר".



עד כה השקיעו בחברה קרנות ההון סיכון הישראליות כרמל ונצ'רס וג'מיני וכן הקרן האמריקאית לייטספיד וחברת ההשקעות רודיום של משפחת רקנאטי - 18 מיליון דולר בסך הכל.



מרכז המו"פ של אאוטבריין ממוקם בנתניה. בחברה מועסקים 40 עובדים. גלאי יושב במטה החברה בניו יורק. להב מנהל את המרכז בנתניה.



לגלאי ברור שיזמי אינטרנט חייבים להיות היכן שהשוק והביזנס. במקרה של אאוטבריין מדובר בניו יורק - שם, לדבריו, נמצאים כל העיתונים, המגזינים והמפרסמים הגדולים.



אסור להתפתות



ההמלצה של גלאי ליזמים אחרים היא להפריד בין לדעת מהו המודל העסקי לבין ההחלטה מתי ליישם אותו: "היו כאלה שחשבו בתחילת הדרך שלא ידענו מה המודל העסקי שלנו. זאת טעות. ידענו כל הזמן. בנוסף, אסור להתפתות. היתה לנו אפשרות לקחת את המערכת שלנו ולהשתמש בה להמלצות וידיאו - אבל אנחנו ממוקדים מהיום הראשון בתוכן ובלינקים".



להב ממליץ ליזמים להסתכל על המספרים: "חשוב להיות תמיד עם עין פקוחה ולראות שאתה מתקדם למקום נכון. ואם המספרים לא זזים, לשנות במהירות. לסטארט-אפ אין את הלוקסוס לעבוד על כמה דברים בו-זמנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully