וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן החיות של שוק ההון

מאת עמי גינזבורג

14.11.2010 / 6:59

בעולם הפיננסי חיות רבות ומשונות. לכל אחת ייחוד משלה, וכולן יחד מרכיבות פסיפס צבעוני של תכונות - שאת חלקן כדאי למשקיעים לאמץ, ומחלקן ראוי להיפטר




פר



פר הוא כינוי למשקיע אופטימי שמצפה לעליות בבורסה. שוק מניות עולה מכונה בדרך כלל שוק פרי. הפר נהפך גם לסמל מובהק של הבורסות ושל חלק מבתי ההשקעות. בחזית הבורסה בניו יורק ניצב פסל של פר. דמותו של הפר מופיעה גם בלוגו של בית ההשקעות האמריקאי מריל לינץ' (שהוא כיום חלק מבנק אוף אמריקה).



לפני כמה שנים אירגנה הבורסה בתל אביב מיצג פרים בשדרות רוטשילד בעיר, כשכל פר עוצב באופן שונה על ידי אמן ישראלי. העיצוב מומן על ידי חברות בורסאיות, וכל פר נשא את שם החברה שמימנה אותו.



חברות רבות מנצלות מצב של שוק פרי כדי לגייס כסף. שוק פרי מאופיין גם במחזורי מסחר גבוהים ובנהירה של הציבור - ולא פעם מסתיים בבועת מחירים שמובילה למשבר ולמפולת.



דוב



כינוי למשקיע פסימי שמצפה לירידה מתמשכת בשוק המניות. שוק הרושם תקופה ארוכה של ירידה מכונה שוק דובי.



מקור הכינויים "פר" ו"דוב" אינו ברור, וקיים ויכוח בנוגע למועד תחילת השימוש בהם. לפי הסבר אחד, הפר מסמל שוק עולה משום שפרים נוהגים לתקוף כשהם מניפים את קרניהם כלפי מעלה. דובים, לעומת זאת, תוקפים את טרפם מלמעלה למטה.



חזיר



משקיע חמדן שרוצה להרוויח הרבה ומהר בלי להתאמץ מכונה לא פעם "חזיר". פעמים רבות משקיעים כאלה אינם מיומנים ברזי הבורסה וההשקעות. הם נתפסים לכל אופנה - ומאמצים אותה לרוב באיחור רב. החזירים נוטים לסמוך על מקורות מידע מפוקפקים, קונים בעיקר נכסים שכבר נמצאים זמן רב מדי במגמת עלייה, וככל שרווחיהם גדלים - כך הם מגדילים את ההימור.



משקיעים כאלה הם בשר התותחים של השוק, וברוב המכריע של המקרים יוצאים ממנו חבולים לאחר שהפסידו כסף רב. לפי משפט מפורסם בשוק ההון, "פרים ודובים מרוויחים כסף בשוק ההון - אבל החזירים תמיד נשחטים".



תרנגולת



כינוי למשקיע מפוחד שלא מוכן לקחת שום סיכון בשום תנאי. משקיע כזה לעולם לא ישקיע במניות או באג"ח קונצרניות. הוא ישים את כספו בפיקדונות בנקאיים, או לכל היותר באג"ח ממשלתיות.



אמנם למשקיע שאינו בקיא ברזי שוק ההון עדיף להיות זהיר ולשים את כספו באפיקים בטוחים, אך מי שלא נוטל שום סיכון לא יכול לצפות לתשואה. לכל היותר יצליח לשמור על הערך של כספו מפני שחיקה אינפלציונית - ולא פעם יתקשה לעשות אפילו את זה.



איילה



חברות שמכירותיהן צומחות במהירות מכונות לעתים חברות איילה (gazelle companies). הכוונה היא לחברות שהכנסותיהן צומחות ב-20% בשנה ויותר.



פעמים רבות מדובר בהקשר זה בחברות טכנולוגיה, אך לא פעם המצב הזה מאפיין גם חברות מתחומים אחרים. גם רשתות שיווק שמתרחבות ופותחות סניפים רבים, למשל, עשויות ליהנות מצמיחה מהירה במכירות.



השאלה החשובה מבחינת המשקיע באשר לחברות איילה היא אם רווחיהן גדלים גם הם בקצב מהיר. לא אחת קורה שחברות אינן יודעות לנהל את צמיחתן, וההוצאות הכבדות על הרחבת העסק בולעות את הרווחים שלהן ומכניסות אותן לקשיים.



צבי



כינוי למשקיע שתקוע במקום מבלי לעשות דבר כשנדרשת הכרעה מהירה - לקנות או למכור. לחלופין, זהו כינוי לשוק שמדשדש במקום ללא מגמה ברורה מעלה או מטה. "שוק צבאים" (deer market) הוא שוק שמחזורי המסחר בו נמוכים, והמשקיעים אינם יודעים אם להיכנס אליו או לצאת ממנו. הכינוי נגזר מדימוי הצבי שקופא במקום כשהוא מסונוור על ידי פנסים של מכונית.



כבשה



כינוי למשקיע תמים ונטול דעה משלו הפוסע עם העדר. משקיעים כאלה מתייחסים לדברי האנליסטים כדברי אלוהים חיים, ובטוחים שכל מה שכתוב בעיתונים נכון ומדויק. משקיעים כאלה ייטו לקנות מניות כשהשוק עולה ולמוכרן כשהוא יורד. ברוב המקרים הם יגיבו לשינויי המגמה באיחור, וכך יפסידו את כספם.



פרת מזומנים



כינוי לחברה רווחית או מוצר שמספק תזרים מזומנים שוטף, קבוע וגבוה לאורך זמן. חברות הסלולר הישראליות, למשל, נחשבות לפרות מזומנים, משום שהן פועלות בתחום רווחי ביותר ומדי שנה מניבות כסף רב לבעלי המניות. דוגמה אחרת: התרופה קופקסון של טבע, שפותחה לאורך שנים, נהפכה בעשור האחרון לרווחית מאוד, ומייצרת חלק נכבד מהרווח השנתי ומתזרים המזומנים של טבע. משקיעים שמחזיקים נכסים המייצרים תזרים מזומנים גבוה נוטים להיות רגועים יותר, ומשתמשים בתזרים השוטף לצורך השקעות חדשות.



קוף



כינוי למי שמסתער על נכסים שמחירם מתנדנד בפראות. מה שמעניין את הקופים זו התנועה. הקופים לא אוהבים להישאר עם נכסים שמחירם לא זז. קופים יכולים להיות, למשל, סוחרי יום שמחפשים תנודתיות. אחיזתם של משקיעים-קופים בנכסים אינה חזקה, ולא פעם קורה שהדובים והפרים מנענעים בעוצמה את עצי שוק ההון וגורמים לתנודה חזקה שמבריחה מהשוק את כל הקופים.



בת יענה



משקיע שטומן את ראשו בחול בכל פעם שמתפרסמות חדשות רעות שגורמות לירידות בשוק, ושמקווה שכשיוציא את ראשו בפעם הבאה המצב יהיה טוב יותר.



תרנגול הודו



כינוי למשקיע או מנהל שחושב שהוא נראה נהדר, אבל בפועל מראהו מגוחך למדי. לא מעט מהמנהלים האלה מתהדרים בתואר מפואר כ"סגן נשיא לפיתוח עסקי, חדשנות, תכנון אסטרטגי ושיתוף פעולה אזורי", כשבפועל לאף אחד לא אכפת מה הם עושים ומה הם אומרים.



חמור



החמורים הם ספקולנטים שקונים הכל: מניות, סחורות, חברות חלום, אג"ח זבל, אופציות קול ואופציות פוט. הם לא ממש מבינים מה קנו, אך יודעים שהם רוצים להרוויח הרבה כסף. לרוב קונים נכסים שערכם יורד והולך.



לווייתן



משקיע גדול שאוסף סחורה רבה בתקופות שבהן המחירים בשוק צונחים לקרקעית. משקיעים כאלה פועלים לרוב על סמך ניסיון רב או מתוך ידיעה שהחדשות הטובות כבר בדרך. במחיר טוב הם יקנו סחורה מסוימת בכל כמות שתהיה בשוק. לווייתנים הם מנצלי הזדמנויות טובים, ומסוגלים להרוויח כסף רב.



גורילה



חברה ששולטת ללא מיצרים בענף שבו היא פועלת. הגורילות הן חברות שפועלות למעשה כמונופולים, גם אם אינן מוגדרות רשמית ככאלה. מיקרוסופט, למשל, היא גורילה בשוק תוכנות ההפעלה של מחשבים. אינטל היא גורילה ששולטת בשוק שבבי המחשב, וגוגל היא גורילה בתחום החיפוש באינטרנט.



עכברוש



משקיע שרגיש לסביבה שבה הוא חי. משקיעים שכאלה הם הראשונים שינטשו ספינה טובעת, כלומר חברה שנקלעת לצרות. מי שמזהה עכברושים בורחים מהשקעה, ראוי שינהג כמותם.



כריש



כינוי לאיש עסקים ממולח וקשוח שפועל בדם קר. הכרישים יכולים לפעול בקבוצות או כיחידים. שמות הכרישים נקשרים לא פעם בהשתלטויות עוינות על חברות - שכן כשהם מריחים דם, הם תוקפים ללא היסוס.



ברווז צולע



כינוי לסוחר שמפסיד בכל עסקה. הוא תמיד קונה במחיר גבוה מדי ומוכר במחיר נמוך מדי.



כלב



כינוי למניה שנשרכת מאחור ומעניקה תשואת חסר בהשוואה לקבוצת היחס שלה. מניה שיורדת באופן קבוע זוכה לא פעם לכינוי "כלב עם פרעושים". הכינוי "כלבי הדאו" ניתן למניות הנמנות עם מדד דאו ג'ונס, שנתנו ביצועים נחותים ולכן תשואות הדיווידנד שלהן גבוהות יותר. האירוניה היא שדווקא תיק מפוזר של מניות שנתנו בתקופה מסוימת תשואת חסר עשוי להעניק בעתיד תשואה גבוהה ביחס לשוק.



נחש



נחשים הם שקרנים ותחמנים. הם מוכנים לפרסם דו"ח כוזב, לבשל ספרי חשבונות ולהרוויח כסף באופן לא כשר. ברנרד מיידוף הוא דוגמה לנחש שכזה.



למינג



הלמינגים הם מכרסמים שלפי מיתוס נפוץ (ושגוי) נוהגים לקפוץ בקבוצות גדולות מצוקים גבוהים אל מותם. בשוק ההון זהו כינוי למשקיעים הנוטים להרס עצמי, הגרועים אף מכבשים וחמורים. הם לא רק משקיעים במניות גרועות - הם גם עושים זאת תוך שימוש במנוף אשראי גבוה.



ג'וק



לפי "תיאוריית הג'וקים", בחברה שבה מתגלה בעיה מפתיעה, סביר שיתגלו בקרוב בעיות נוספות, כנראה גדולות בהרבה - כפי שהופעת ג'וק אחד בבית מבשרת על הימצאותם של עוד כמה מחבריו.



פיל לבן



כינוי להשקעה לא מוצלחת בנכס שממשיך לגבות כסף מהמשקיע, כמו בית שאין אפשרות להשכירו ושגובה מהמשקיע כסף לתחזוקה, ניקיון ומסים. מקור המונח בתאילנד, והוא מתייחס לפילים לבנים שאף שאינם משמשים לעבודה דורשים תחזוקה שוטפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully