וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

QE2

עמי גינזבורג

14.11.2010 / 6:59



כינוי לתוכניתו החדשה של הבנק המרכזי בארה"ב להגדיל את כמות הכסף במשק כדי להמריץ את הכלכלה. היקפה של התוכנית הוא 600 מיליארד דולר, והיא המשך לתוכנית שיצאה לדרך בסוף 2008 (ומכאן הספרה 2). האותיות qe הן ראשי התיבות של מושג ידוע: quantitative easing - הקלה מוניטרית.

הכלכלן ריצ'רד וורנר מאוניברסיטת סאות'המפטון היה זה שטבע את הביטוי. הוא השתמש בו לראשונה בתוכנית טלוויזיה של רשת cnbc. הביטוי מזכיר את שמה של אונייה בריטית (קווין אליזבת ii), שנמל הבית שלה היה סאות'המפטון.



הקלה מוניטרית היא הזרמת כסף למוסדות פיננסיים שמבצע הבנק המרכזי כדי להאיץ את הענקת האשראי למשק. הכסף מועבר במקרה הזה באמצעות רכישת אג"ח בדירוג גבוה שמחזיקים הבנקים - אג"ח ממשלתיות, אג"ח של סוכנויות ממשלתיות למתן משכנתאות ואג"ח מגובות בתיקי משכנתאות.



הבנקים שמשתתפים בתוכנית מקבלים מזומן תמורת הנכסים האלה, וכאשר כמות המזומן אצלם עולה הם יכולים לתת עוד הלוואות לגופים שונים במשק ולאנשים פרטיים. הכסף שמוזרם למערכת גורם לעלייה במחיריהן של אג"ח בדירוג גבוה, שגורמת לירידה בתשואה לפדיון שלהן. כך יכול הבנק המרכזי לגרום להפחתת הריביות לטווח הארוך.



להפחתת הריביות האלה יש משמעות רבה משום שהיא מעודדת את הציבור והפירמות לקחת הלוואות ארוכות טווח. האזרחים ייטו ליטול הלוואות לרכישת בתים וכך יגדילו את הביקוש לדיור, והפירמות ייטלו הלוואות לצורך השקעה במתקני ייצור. מצד שני, הקלה מוניטרית מעודדת גם נטילת הלוואות לצורך ספקולציה - שעלולה לעודד התנפחות של בועות נכסים במקומות שונים.



הקלה מוניטרית נחשבת למוצא אחרון עבור בנקים מרכזיים שמנסים להמריץ את הכלכלה. היא ננקטת רק כשהריבית לטווח הקצר היא נמוכה מאוד ולא ניתן עוד להוריד אותה. זהו מהלך שכרוך בסיכון רב, משום שהוא עלול לעורר לחצים אינפלציוניים בגלל הגידול שנוצר בכמות הכסף במשק. בנקים מרכזיים נוקטים צעד שכזה רק כשהם חוששים שהמשק ייפגע מדפלציה.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully