וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מלמד המכפיל?

נתן שבע

14.11.2010 / 7:09

אני רק שאלה



על מה מעיד מכפיל הרווח של חברה בורסאית? האם מכפיל גבוה משמעותו שהחברה זולה או יקרה מדי?

ליאור מירושלים



מכפיל הרווח מתקבל מחלוקת שווי השוק של החברה ברווח השנתי שלה. אם שווי השוק של חברה הוא 300 מיליון שקל, והחברה הרוויחה 30 מיליון שקל בשנה האחרונה, מכפיל הרווח שלה הוא 10. משמעות המכפיל הזה היא שאם החברה תמשיך להרוויח באותה רמה, בעלי המניות יראו את כספי ההשקעה חוזרים אליהם בתוך עשר שנים.



אם מצפים שהחברה תרוויח בשנה הבאה 40 מיליון שקל, אזי המכפיל העתידי שלה הוא 7.5. מכיוון שהרווח נוטה להשתנות משנה לשנה, משקיעים ינסו לחפש מהו הרווח המייצג שלה לאורך זמן ובאמצעותו יחשבו את המכפיל.



מכפילי הרווח של חברות משתנים בהתאם לענפים שבהם הן פועלות - לפי ציפיות הצמיחה של המשקיעים. בענף שבו רווחי החברות צומחים לאט נהוג להשקיע בחברות לפי רמת מכפילים נמוכה יותר. לחברות היי-טק, שמהן מצפים לצמוח מהר, יש בדרך כלל מכפילים גבוהים. כשמדובר בחברות תעשייה מסורתית המכפיל הוא לרוב צנוע יותר, מכיוון שהמשקיעים מניחים כי הן יתקשו לצמוח במהירות.



מכפיל הרווח הוא אחד המדדים לתמחור חברות, אך אסור להשתמש בו כפרמטר יחיד. חברה שלה מכפיל נמוך מחברותיה לענף תיראה לעתים זולה יותר, אבל לא פעם מדובר בטעות אופטית - כי לתמחור עשויות להיות סיבות שונות. ייתכן שמדובר בחברה ממונפת יותר, ולכן מסוכנת יותר. ייתכן גם שהמשקיעים סבורים שהנהלת החברה טובה פחות משל מתחרותיה, ולכן היא תצמח פחות משאר הענף, או שהם מעריכים שהיא תיקלע למשבר ולכן מעניקים לה מחיר נמוך יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully