וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון פסגת G20 - כוננות חילוץ לאירלנד, נפילות בסין ודיבורים על הפסקת אש במלחמת המטבעות

אי-פי ובלומברג

14.11.2010 / 7:41

הסכמה בין מנהיגי הכלכלות המובילות בעולם: יש להימנע ממלחמת מטבעות וסחר ואולם, פסגת G20 הסתיימה ללא תוכנית להמשך ■ שרי האוצר של צרפת, גרמניה, ספרד, איטליה ובריטניה ניסו להרגיע את מחזיקי האג"ח של אירלנד ■ אך בורסת שנחאי קרסה ב-5.2% ■ ובאירל



פסגת קבוצת הכלכלות המובילות בעולם (g20) הגיעה ביום שישי לסיומה בסיאול, ללא כל פתרון למתיחות הגוברת בנושאי שוקי המטבעות והסחר. שיתוף הפעולה בזמן המשבר הפיננסי של 2008 נראה כעת כזיכרון רחוק בלבד. במקביל, בורסת סין נפלה בחדות בשל חששות גוברים מהעלאת ריבית והגבלות נוספות על השקעות, ואילו מנהיגי אירופה, החוששים מהיחלשות היורו, הפעילו לחץ על אירלנד לקבל סיוע בזמן שהם מנסים להרגיע את השווקים ולהבטיח כי כלכלת אירלנד לא תקרוס.



הכלכלות החשובות בעולם חזרו הביתה כדי לדאוג לעצמן. הן עזבו את הפסגה של השבוע שעבר ללא כל הסכם בעל משמעות וגילו כי בתקופה של משבר, קשה יותר מאי פעם לשתף פעולה, וגדלה הסבירות כי יקומו מחסומי סחר גדולים להגנה על אינטרסים מקומיים.

ארה"ב לא הצליחה לשכנע מדינות אחרות להפעיל לחץ על סין כדי שתפסיק לבצע מניפולציות במטבע שלה, או לנסות להביא לאיזון של העודפים והגירעונות במאזן הסחר. האמריקאים עצמם עמדו בפני האשמות במניפולציה של המטבע, באמצעות הזרמת 600 מיליארד דולר לכלכלתם ובהרחבה הכמותית של הבנק הפדרלי.



בהצהרה נכתב כי מדינות g20 יתמקדו ב"התקדמות לעבר מערכות מט"ח מבוססות שוק, הגברת הגמישות בשערי החליפין כך שישקפו את הגורמים הבסיסיים העומדים מאחוריהם, והימנעות מפיחות תחרותי של המטבעות". ההצהרה כללה גם תוכנית לשיפור האיזון במאזני התשלומים השוטפים של המדינות, אך פרטי התוכנית עדיין לא סוכמו. אי המוכנות של הצדדים להגיע להסכם פירושה כי מאבקי הסחר עשויים להתגבר, מזהיר אסוואר פראסאד, פרופ' למדיניות סחר באוניברסיטת קורנל. הוא חושש כי "עשויים להיות ניגודי עניינים גלויים יותר בנושאי מט"ח". לכך יש פוטנציאל להפוך לסוגים בולטים יותר של מדיניות מגן, שעשויה לפגוע בהתאוששות העולמית.



ארה"ב ומדינות אחרות מאשימות את בייג'ין זה זמן מה בכך ששמירתה על ערך מטבע נמוך מעניקה ליצואניות שלה יתרון תחרותי בלתי הוגן. אף כי בעת הפסגה לא נסגר אף הסכם בין הסינים לארה"ב או אירופה, סין הודיעה ביום שבת כי בכוונתה לבצע רפורמה הדרגתית במדיניות המט"ח שלה. "סין תמשיך לקדם את הרפורמה במטבע בקצב יציב", אמר נשיא סין, הו ג'ינטאו, בנאום לאנשי עסקים בפורום לשיתוף פעולה כלכלי באזור אסיה והאוקייאנוס השקט. סין אמרה גם כי "בכוונתה לאזן את מאזן הסחר באמצעות הגדלת הביקוש המקומי".



חששות מהעלאת ריבית בסין



בורסת שנחאי צנחה ביום שישי ב-5.2% על רקע החששות מפני העלאת ריבית. מדד המחירים לצרכן בסין עלה ב-4.4% לעומת השנה שעברה בעקבות עליית מחירי המזון, לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה הסינית שפורסמו ביום חמישי. העלייה החדה עוררה ספקולציות כי ממשלת סין תעלה את הריבית בסוף השבוע כדי להילחם באינפלציה.



לכך התווספו הגבלות על השקעות שפירסמה סין ביום שלישי. סין תחייב את הבנקים בשטחה להגדיל את יתרות המט"ח שלהם ותחזק את הפיקוח על גיוס הון מחוץ למדינה, בניסיון להגביל את ההשקעות במדינה ולמנוע בועת נכסים מסוכנת. מינהל המט"ח של סין יהדק את מכסות האג"ח הזרות של הבנקים וישיק תקנות חדשות להקצאת יתרות מט"ח, לפי אתר האינטרנט של הגוף הרגולטורי. בנוסף יהדק הממשל את הפיקוח על השקעות זרות בשוק הסיני.



בינתיים, חלק גדול מהזעם הופנה לארה"ב שהחלה ביום שישי בביצוע ההרחבה הכמותית, שבמסגרתה החל הבנק הפדרלי לרכוש אג"ח ממשלתיות של ארה"ב. כלכלות מתעוררות התלוננו כי צעד זה יוריד את הריבית על האג"ח הממשלתיות של ארה"ב לרמה כה נמוכה, עד כי הדבר יבריח משקיעים לשווקים מתעוררים.



רכישת אג"ח, מטבעות, מניות והשקעות אחרות בשווקים אלה, תביא להתחזקות המטבעות במדינות אלה, לפגיעה ביצואניותיהם, להגדלת האינפלציה המקומית וליצירת בועות נדל"ן ומניות - אירועים שיעמידו אותן בסכנת קריסה כשמשקיעים ימשכו כספיהם ממדינות אלה. ההצהרה הסופית של ה-g20 תמכה ברעיון כי לשווקים מתעוררים מותר להגן על עצמם מפני איום שכזה, באמצעות הטלת הגבלות על זרימת ההון למדינה - צעד שנחשב בעבר הפרה של עקרונות הסחר החופשי - לדברי הומי קראס, בכיר במכון ברוקינגס. כבר בשבוע שעבר הודיעו סין וטייוואן על מגבלות חדשות על השקעות.



אירלנד מסרבת לבקש חילוץ



ואולם, החשש הוא כי יינקטו צעדים חריפים אף יותר שיובילו למלחמת סחר ולמלחמת מטבעות. בית הנבחרים האמריקאי כבר העביר חקיקה שתאפשר לממשלה להטיל מכסי עונשין על יבוא מסין בתגובה ליואן החלש - חקיקה שטרם אושרה. בשיא המשבר הפיננסי ב-2008 וב-2009, מדינות ה-g20 ניסו להציג חזית מאוחדת והסכימו לבצע צעדים מתואמים לעידוד כלכלותיהן, לרפורמות פיננסיות ולפסילת מדיניות מגן. אך כעת, כשכלכלות העולם חזרו לצמוח, נראה שאחדות זו מתפוררת.



קובעי המדיניות האירופיים קוראים לאירלנד לנצל את הסיוע האירופי כדי להתמודד עם משבר החובות המטלטל את השווקים, לדברי מקורב לדיונים. לדברי המקור, בשיחת ועידה בין בנקאים מרכזיים ברחבי אירופה ביום שישי הופעל על אירלנד לחץ לקבל סיוע בימים הקרובים.



בכיר באיחוד האירופי אמר כי בקשת סיוע היא צעד סביר, אף כי שר האוצר של אירלנד, בריאן לניהן, אמר ל-rte רדיו כי בקשה זו אינה הגיונית, מכיוון שתקציב הממשל ממומן עד לאמצע 2011.



שוק האג"ח של אירלנד התאושש ביום שישי, לראשונה זה 14 ימים, כשסוחרים הניחו כי הסכם הסיוע קרוב. ראש ממשלת אירלנד בריאן קוואן, אמר לראשונה כי הוא עובד עם מנהיגים אחרים באיחוד האירופי "כיוון שיש בעיות המשפיעות על גוש היורו בכללו", וכי הם מנסים "להבטיח ששוקי האג"ח מגיבים בחיוב ליורו". אך גם הוא חזר על הטענה כי אירלנד עדיין לא ביקשה סיוע.



אירלנד תוכל להיעזר בכ-60 מיליארד יורו מקרן הסיוע שהקימו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (imf), לדברי rte רדיו. סכום זה מהווה חלק ספציפי בקרן הממומן ישירות על ידי הנציבות האירופית. ראש ממשלת לוקסמבורג, ז'אן-קלוד יונקר, העומד בראש ועדת שרי האוצר של גוש היורו, אמר ביום שישי כין אין כל סיבה מיידית לחשוב כי אירלנד תבקש סיוע וכי שרי האוצר אינם צפויים להתכנס לפני הפגישה המתוכננת שלהם בשבוע הבא. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס-קאהן, אמר כי הוא נכון לעזור. "אם בנקודת זמן מסוימת - מחר, בעוד חודשיים או בעוד שנתיים - האירים יבקשו סיוע מקרן המטבע, נהיה מוכנים", אמר לעיתונאים ביפן.



קוואן דיבר ביום שישי עם ז'אן-קלוד טרישה, נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ecb), עם נשיא הנציבות האירופית ז'וזה בארוסו ועם שר החוץ הגרמני גואידו וסטרוולה, והתנגד לסיוע. בכירי האיחוד האירופי מקווים כי קבלת סיוע על ידי אירלנד תרגיע את השווקים, לפי "אייריש טיימס".



בארוסו אישר את הדיווחים על הכנת הסיוע לאירלנד, אך ציין כי אירלנד טרם פנתה לנציבות בבקשת סיוע. בארוסו אמר כי הנציבות, שהיא הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, עוקבת מקרוב אחר מצב התקציב של אירלנד "על בסיס קבוע", וכי בכוונתה לפעול אם תתבקש לעשות זאת.



הפרמיה שדורשים משקיעים כדי להחזיק באג"ח ממשלתיות של אירלנד ל-10 שנים על פני אג"ח ממשלתיות של גרמניה, היא 5.64%, לעומת פער תשואות של 6.446% יממה קודם לכן. התשואות על האג"ח של ספרד ושל פורטוגל זינקו אף הן השבוע, בשל חשש כי המשבר יתפשט גם אליהן.



הבעיות באירלנד עלו לסדר היום בסיאול. שרי האוצר של צרפת, גרמניה, ספרד, איטליה ובריטניה פירסמו ביום שישי הצהרה משותפת ובה ניסו להרגיע את מחזיקי האג"ח של אירלנד. שרי האוצר מסרו כי "כל תוכנית שתכלול פריסה מחודשת של חובותיה של אירלנד לא תכלול את החובות הקיימים או כל תוכנית תחת המכשירים הקיימים כיום". קאוון אמר בתגובה כי הוא מברך על ההודעה שמרגיעה את המשקיעים כי ערך האג"ח שברשותם לא יימחק.



התשואה על האג"ח הממשלתיות האיריות עלתה בחדות מאז ספטמבר, אז הודתה הממשלה כי חילוץ המערכת הבנקאית במדינה יעלה לפחות 45 מיליארד יורו, או עשרת אלפים יורו לכל אשה, גבר וילד באירלנד. השבוע עלתה התשואה על האג"ח הממשלתיות של אירלנד ל-10 שנים על 8%, בראשונה מאז השקת היורו ב-1999. בעקבות הודעת שרי האוצר האירופיים אתמול, חזרו האג"ח הממשלתיות האיריות לעלות, ותשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ל-8.42%. היורו רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מול הדולר מאז אוגוסט, אף שביום שישי התחזק מול הדולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully