וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס לסקר: "צריך לייקר את תעריפי החשמל בחודשי הקיץ; הגז מ'תמר'? רק ב-2012?"

אבי בר-אלי

14.11.2010 / 23:00

"נכון להיום, אני לא חושב שיש מישהו שמוכן להתחייב לזה שאנחנו נסיכות גז, לפחות לא אני"



ביום שלישי שעבר הפעילה חברת החשמל את יחידת הייצור האחרונה שהקימה במסגרת שלב א' של תוכנית החירום למשק החשמל. היתה זו היחידה החמישית שהקימה החברה בשנתיים האחרונות בהספק כולל של כ-1,000 מגה-ואט (כ-8% מההספק במדינה). תוכנית החירום מעוררת המחלוקת שאושרה לפני כשנתיים - לאחר שחיזקה למעשה את מונופול החשמל בישראל - לוותה בתוספת של 4.2% לתעריף החשמל והותנתה בהתחייבות שלא קוימה, לביצוע התייעלות בחברת החשמל; הכל, כדי לתת מענה למחסור הצפוי בחשמל בעונות הקיץ של 2009 2011.



והנה, עם סיום השלב העיקרי בתוכנית, עדיין ניצב המשק הישראלי בפני שוקת שבורה: שוב כושלים היצרנים הפרטיים להרים את מיזמיהם ושוב עולה הקריאה למימון תוכנית חירום שנייה. במקביל, נמרחים הדיונים ליישום השינוי המבני בחברת החשמל, שממילא סובלת ממצוקה פיננסית שרק תופחת, וטוענת כי אין ביכולתה אף לממן את שלב ב' של תוכנית החירום הראשונה.



"עמדנו הקיץ על שיאי ביקוש במשך 22 ימים ברציפות, והצלחנו לעמוד בכך הודות להפעלת שתי יחידות ייצור החדשות שהקמנו בחגית ובאשכול", אומר בראיון ל-themarker מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר. "התחזית שלנו ל-2011 היא שנוסיף רק עוד 550 מגה-ואט באמצעות הפעלת תחנת הכוח החדשה בחיפה, ובהיעדר מזג אוויר חריג ביותר, נצליח לעמוד בביקוש. הבעיה תתחיל ב-2012, כי בשנה זו נוכל להקים רק תוספת קיטורית אחת של 125 מגה-ואט, ולהערכתי תחנות הכוח הפרטיות לא יקומו עד 2012. לפיכך, אם לא תעשנה פעילויות בצד הביקוש לחשמל - צפויות לנו בעיות בקיץ 2012", הוא מזהיר.



"ברמה התעריפית, צריך לקבוע תעריף חשמל שונה ככל האפשר לחודשים יולי-אוגוסט ביחס לחודשים האחרים. למחיר החשמל יש השפעה על הצריכה - למרות הביקוש הקשיח לחשמל. במקביל, אני יודע שיש במשרד התשתיות תוכניות להחלפת נורות, מקררים ומזגנים, וצריך פשוט לבצע אותן. אם נצליח לשטח את עקומת הביקוש באוגוסט 2012 ב-300-400 מגה-ואט כתוצאה מהצעדים האלה, מצבנו יהיה טוב יותר".



בהתייחסו לאפשרות שחברת החשמל תסתמך על הגז הטבעי שנמצא לאחרונה בקרבת חופי ישראל, ציין לסקר: "הלוואי שזה יהיה נכון, אבל האם אפשר לתת לי ערבות בנקאית לכך שמאגר תמר יפיק מה שאומרים, בזמן שאומרים, ושמערכת ההולכה תספוג את זה? אני לא חושב שאפשר. מתי שפרויקט תמר יפיק באמת, אז בהחלט צריך להביא זאת בחשבון. אם יתברר ב-2015 שאנחנו נסיכות גז - אז נפעיל תחנות נוספות בגז. נכון להיום, אני לא חושב שיש מישהו שמוכן להתחייב לזה שאנחנו נסיכות גז, לפחות לא אני".



שותפות תמר מדווחות כי הגז יגיע לחוף כבר ב-2012. מדוע אתה מפקפק בזה?



"כי עשיתי הרבה מאוד פרויקטים בינלאומיים ורב-שנתיים, והחיים מראים שיש לך תוכנית מצד אחד - ואילוצים מצד שני. הלוואי שהגז מתמר יגיע ב-2012, אבל מדינת ישראל לא יכולה להמר על דלקים, וצריכה להגיע לוודאות של 100%".



מה ההערכה הנוכחית לגבי מועד הגעת הגז?



"כרגע אנחנו בונים על אי שם ב-2013. את ההערכות שלנו אנחנו שומרים לעצמנו".



הידיעה המלאה תתפרסם מחר ב-themarker

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully