וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת ששינסקי שכרה את המומחה העולמי לתמלוגים

מאת אבי בר-אלי

15.11.2010 / 6:48

בלעדי דניאל ג'ונסטון חיבר את המודל ההשוואתי הבינלאומי, לאחר שליווה את מרבית מדינות העולם בשינויים הפיסקאלים שערכו ? הוא שהה בארץ בחשאי למשך שבוע כדי ללוות את הוועדה



>> לא רק חברות חיפושי הגז מצטיידות במומחים בעלי שם: ועדת ששינסקי, הבוחנת את המדיניות הפיסקאלית בתחום אוצרות הטבע של ישראל, שכרה לפני כמה חודשים כיועץ את דניאל ג'ונסטון - המומחה הבכיר בעולם לקביעת משטרים פיסקאליים בתחום תגליות הגז הטבעי והנפט, ומי שנחשב אבי המדד ההשוואתי הבינלאומי של נתחי המדינות בתגליות (government take). ג'ונסטון מנהל מזה 25 שנים עם אחיו, דיוויד, את חברת הייעוץ הפיסקאלי הבולטת בענף. בין היתר, ליווה את ממשלות אוסטרליה, קליפורניה, טקסס, רוסיה, סין, הודו וגם את ממשלת ירדן.

כמה מחברי הוועדה נפגשו עם ג'ונסטון בחו"ל, אך לפני כחודשיים הגיע ג'ונסטון לישראל לביקור חשאי, וליווה את חברי הוועדה במשך כשבוע ימים. ככל הידוע, נתמכות מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי בחוות דעת שחיבר ג'ונסטון - וזו אמורה להיות מוגשת היום.



ג'ונסטון נחשב לחסיד שיטת ה-r-factor, שאימצה ועדת ששינסקי, ולפיה הזכיין מתחיל לשלם מס מיוחד רק לאחר שכיסה את הוצאותיו. זאת, לעומת שיטת שיעור ההחזר (rate of return = ror), המחושבת לפי החזר ההשקעה בפרויקט, ולפיכך מיושמת כאשר שיעור התשואה הפנימי (irr) של הזכיין מושג.



שתי השיטות מציגות את המודלים המקובלים כיום בעולם למיסוי פרוגרסיבי המוטל על הרווח שמניב היזם, ולכן גדל או פוחת בהתאם לרווח המופק. ואולם, בעוד שבמרבית מדינות העולם נע שיעור ה-r-factor בין 1%-1.3%, כלומר הזכיין מתחיל לשלם את המס המיוחד מייד לאחר שכיסה את הוצאותיו או לאחר שרשם תשואה של עד 30% על ההון - המליצה ועדת ששינסקי על מודל מקל יותר, שלפיו שיעור התשואה המובטח יהיה 50% לפחות.



ועדת ששינסקי שכרה כמה יועצים משפטיים וכלכליים זרים כדי ללוותה בגיבוש המדיניות הפיסקאלית החדשה. זאת, במטרה לבחור את המודל הרצוי לגביית נתח המדינה מתגליות הגז והנפט, וכן כדי להיערך לתקיפות משפטיות של המודל ושל המסקנות בידי שותפויות הגז. הייעוץ ניתן באמצעות מערכת וידאו קונפרנס.



בתוך כך, נודע כי דו"ח מסקנות הביניים שתפרסם היום ועדת ששינסקי יתבסס על ההנחה כי ממוצע נתח המדינות הדומות לישראל במשטר הפיסקאלי שלהן, בתגליות הגז והנפט שבשטחן, נע בטווח של 65%-70% מן ההכנסות. זאת, לעומת ממוצע של כ-53% בלבד במדינות המערביות הדומות במשטריהן הפיסקאליים לזה של ישראל, שעליו הצביע מחלקת המחקר של הכנסת. שיעור השתתפות זה הוא שעמד ברקע החלטת ועדת ששינסקי לקבוע את נתח המדינה בתגליות הגז שבשטחה בטווח של 60%-70%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully