וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס לסקר: "צריך לייקר את החשמל בחודשי הקיץ"

מאת אבי בר-אלי

15.11.2010 / 6:48

שבוע לאחר שהשלים את תוכנית החירום, מעביר מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר מסרים ברורים לממשלה: "הפתרון היחיד למחסור בחשמל בקיץ 2012 - חיסכון" ? "היחידה שיכולה להקים תחנות כוח היא חברת החשמל" ? "הגז מתמר? לא יגיע ב-2012"



>> ביום שלישי שעבר הפעילה חברת החשמל את יחידת הייצור האחרונה שהקימה במסגרת שלב א' של תוכנית החירום למשק החשמל. והנה, שוב ניצב המשק הישראלי בפני שוקת שבורה: המיזמים של היצרנים הפרטיים עדיין כושלים ושוב עולה הקריאה למימון תוכנית חירום שנייה. במקביל, נמרחים הדיונים ליישום השינוי המבני בחברת החשמל, שממילא סובלת ממצוקה פיננסית שרק תופחת, וטוענת כי אין ביכולתה אף לממן את שלב ב' של תוכנית החירום הראשונה.



"עמדנו הקיץ על שיאי ביקוש במשך 22 ימים ברציפות, והצלחנו לעמוד בכך הודות להפעלת שתי יחידות ייצור החדשות שהקמנו בחגית ובאשכול", אומר בראיון ל-themarker מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר. " התחזית שלנו ל-2011 היא שנוסיף רק עוד 550 מגה-ואט באמצעות הפעלת תחנת הכוח החדשה בחיפה, ובהיעדר מזג אוויר חריג ביותר, נצליח לעמוד בביקוש. הבעיה תתחיל ב-2012, כי בשנה זו נוכל להקים רק תוספת קיטורית אחת של 125 מגה-ואט, ולהערכתי תחנות הכוח הפרטיות לא יקומו עד 2012. לפיכך, אם לא תעשנה פעילויות בצד הביקוש לחשמל - צפויות לנו בעיות בקיץ 2012", הוא מזהיר.

יש שיאמרו כי מדובר בהתבטאויות קטסטרופה שגרתיות מבית היוצר של חברת החשמל, שמכוונות לשאלת המימון של שלב ב' או לדיוני ועדת שני, השוקדת על תוכנית הפיתוח של החברה.



"כל הנתונים מונחים בפני משרדי הממשלה: העובדה היא שאת אוגוסט 2010 עברנו לעתים עם 1.5% רזרבה, ועובדה נוספת היא שהביקוש גדל ב-4% - אז אין פה עניין של תרחישים מטעם. אלה הם הנתונים האמיתיים. אפשר להתחכם אתם, אבל אי אפשר להתעלם מהם. אגב, אם יצרני החשמל הפרטיים היו פועלים כיום - לא היתה שום בעיה. אבל ה-2,000 מגה-ואט שהם היו אמורים כבר לספק חסרים. אנחנו גמרנו את תוכנית הייצור שלנו, ולכן התלונות לא צריכות להיות מופנות כלפינו".



שלב ב' מאושר ויוכל להוסיף 750 מגה-ואט עד קיץ 2012. מדוע אינכם מבצעים אותו?



"שלב ב' עבר לצערי הרב ל-2013, ואנו עדיין ממתינים לפתרון המימוני עבורו, בהיקף של 5.6 מיליארד שקל. הצענו לרשות החשמל ולמשרדי הממשלה פתרון משולב שדומה למימון שלב א', כלומר שילוב של אשראי ספקים שתיקח החברה עבור רכישת הציוד, ומקדמה בתעריף החשמל. בינואר, למשל, אמורה להסתיים התוספת התעריפית שאושרה לשלב א' (4.2% לשנתיים, א.ב.), ובמקום לבטלה אפשר להשאיר את התוספת לשלוש שנים ולממן באמצעותה את שלב ב'".



ומה הפתרונות האופרטיביים שאתם מציעים?



"אנחנו ממליצים לסיים במהירות, כבר בשבועות קרובים, את כל הדיונים לגבי שלב ב' של תוכנית החירום, כך שלפחות יהיו למשק פתרונות עבור קיץ 2013. כמו כן, אנו ממליצים לסיים את הדיונים לגבי תחנה d (התחנה הפחמית הנוספת באשקלון, א.ב.) כדי לתת פתרון ל-2016-2017. בצד זה, הצענו לבצע תוכנית מעמיקה של התייעלות אנרגטית, ואנו עושים כבר תוכנית פנימית משלנו כדי להפחית את צריכת החשמל העצמית של תחנות הכוח, ולשחרר מגה-ואטים לתוך המערכת".



כלומר, אתה אומר שאין פתרון למחסור החשמל ב-2012 למעט התייעלות אנרגטית?



"ל-2012 יש פתרון אחד בלבד - טיפול בביקושים".



אז מה צריך לעשות?



"ברמה התעריפית, צריך לקבוע תעריף חשמל שונה ככל האפשר לחודשים יולי-אוגוסט ביחס לחודשים האחרים. למחיר החשמל יש השפעה על הצריכה - למרות הביקוש הקשיח לחשמל. במקביל, במשרד התשתיות יש תוכניות להחלפת נורות, מקררים ומזגנים, וצריך פשוט לבצע אותן. אם נצליח לשטח את עקומת הביקוש באוגוסט 2012 ב-300-400 מגה-ואט כתוצאה מהצעדים האלה, מצבנו יהיה טוב יותר".



"החברה היחידה שמסוגלת להקים תחנות"



יחידת הייצור שחנכה החברה ביום שלישי היתה החמישית שהקימה החברה בשנתיים האחרונות בהספק כולל של כ-1,000 מגה-ואט (כ-8% מההספק במדינה). תוכנית החירום מעוררת המחלוקת שאושרה לפני כשנתיים - לאחר שחיזקה למעשה את מונופול החשמל בישראל - לוותה בתוספת של 4.2% לתעריף החשמל והותנתה בהתחייבות שלא קוימה, לביצוע התייעלות בחברת החשמל; הכל, כדי לתת מענה למחסור הצפוי בחשמל בעונות הקיץ של 2009-2011.



מדובר לפיכך במעגל הרסני: המשק מגיע על פי תהום, משרד התשתיות וחברת החשמל פוצחים בקריאות חורבן, מכבש לחצים מופעל במטרה למסור לידי החברה (בלית ברירה) תוכנית חירום יקרה - תמורת הבטחות לרפורמה שנותרות על הנייר. התוצאה? הנצחת המונופול שממילא מעכל פיננסית את עצמו, תוך מסמוס הדיונים להתייעלות וכרסום נמשך בסיכויים להיווצרות שוק פרטי תחרותי.



"את הטענה הזאת תפנה לממשלה", יורה לסקר, ולא נרתע מן התשובה המתבקשת: "עובדתית, החברה היחידה כיום בישראל שמסוגלת להקים ולתפעל תחנות כוח במהירות סבירה זו חברת החשמל".



האם לדעתך יהיה נכון לתת לחברת החשמל, במצבה כיום, להקים תחנות נוספות?



"המשק צריך להגיע קודם לרזרבה של 20%, ואז יובאו בחשבון שיקולים של תחרות ומונופול. המשימה הראשונה היא 20% רזרבה, ואם חברת החשמל היא היחידה שמסוגלת להקים תחנות, אז היא זו שצריכה לעשות זאת".



אתה לא חושב שקבוצות דוראד ו-opc, למשל, יצליחו להקים את תחנות הכוח עד 2013?



"אני מקווה מאוד וזה תלוי בסגירה הפיננסית שלהן, שלמיטב ידיעתי עדיין לא נחתמה".



ייתכן ששיטת הרישיונות כשלה וצריך לחזור להקמת תחנות כוח במכרזים?



"כל שיטה שתאיץ את יצירת הרזרבה המתאימה במשק היא בסדר מבחינתי, אבל אני לא מאמין שלשיטה זו אחרת יש אפשרות לגבור על היכולת של חברת החשמל".



"אני מצפה למינוי פרויקטור לחשמל"



דבריו החדים של לסקר לא מעידים על חוסר נכונותו להכיר בבעיות מבית. אלא שאישור מתווה המוסכם על העובדים לשינוי מבני בחברה, אותו הצליח להוביל עם ועד העובדים ורשות החברות עוד בקיץ האחרון, נותר מאז כאבן שאין לה הופכין.



"אני מקווה מאוד שכבר בשבועות הקרובים נחזור אל שולחן הדיונים בנוגע לרפורמה. את עקרונות השינוי המבני כבר סיכמנו", אומר לסקר. "נשאר לנו את פרק ההתייעלות - וצריכה להיות התייעלות רצינית - וכן הפרקים של השינוי הפנימי ושל זכויות העובדים. אם נצליח לסגור את המשא ומתן, פני החברה ומשק האנרגיה יראו אחרת".



כבר שמענו את המוזיקה הזאת לפני שנתיים.



"ההבדל הבסיסי הפעם, ובאמת חבל שזה לקח שנתיים, הוא שהפרק של השינוי המבני מוסכם, ואילו אז לא היתה הסכמה לגבי שום מתווה. זו התקדמות. נכון שנותר עוד לנהל משא ומתן לא פשוט על יתר הנושאים, אבל אני חושב שכיום כולם מבינים שצריכים להגיע להסכמה, ואני לפחות מקדיש את כל זמני במטרה להגיע להסכם".



ועדיין, בחודשים האחרונים לא נרשמה שום התקדמות.



"זה נכון. לצערי הרב, המתווה סוכם בסוף אוגוסט, ומאז, עקב אילוצים שונים של ההסתדרות והממשלה, המשך המשא ומתן נתקע. עם זאת, בשבוע הבא יש לנו פגישת התנעה עם העובדים, ההסתדרות והממשלה לגבי החלק השני, וכתוצאה מן הפגישה ניכנס למרתון של ארבעה דיונים בשבוע עד שנסיים את המשא ומתן".



קבעתם תאריך סופי למשא ומתן?



"אני מקווה לגמור את זה בתחילת 2011".



ואם נתקרב לסוף 2011 בלי הסכם?



"אז זה יהיה עצוב. החברה תישאר עם הבעיות שלה כיום, ומשק האנרגיה יישאר עם הצרות שלו. רק יישום של שינוי מבני ופנימי בחברת החשמל, ופתיחת ייצורה החשמל לתחרות יוכלו לחלץ אותנו מן המצב. לכן, אני חושב שלכל אחד מהצדדים בייצור יש אחריות להיחלץ מהמצב, ולכן זו אחריות של כל אחד מהצדדים להביא לכך שהוא יצליח".



יכול להיות שהאוצר יחליט הפעם להמתין קודם לתוצאות המשא ומתן, לפני שיפקיד תחנות נוספות בידי החברה או שייקר את התעריף?



"חייבים להכריע עכשיו, כי אחרת גם ב-2013 לא נגיע לפתרון. אני חושב שבאוצר מכירים את דחיפות העניין".



עם זאת, רשות החשמל היא עדיין גוף ריבוני ועצמאי לקביעת תעריפי החשמל.



"האחריות של רשות החשמל היא גם כלפי הצרכנים וגם כלפי היצרנים. אני חושב שבראייה כוללת, שאותה צריך כיום משק האנרגיה לאמץ, זהו הפתרון, וצריך לעשות עסקה משולבת שתביא גם לפתרון משולב".



אתה מזהה את אותה נכונות שלך גם בממשלה?



"אני מקווה מאוד שהממשלה תשכיל למנות פרויקטור אחד שאחריותו תהיה לקדם את הנושאים האלה ולתאם בין כל הגופים, ולזה אני מצפה".



בינתיים, כוננה הממשלה צוות רגולטורים רב-גופי שיתאם דווקא את הפיקוח עליכם.



"הממשלה היא הבעלים של החברה, וזכותה לבצע פיקוח לפי ראות עיניה. הבעיה היא שיש ריבוי של רגולטורים. לפעמים אחד פועל שלא לפי האחר, לא תמיד הם מסונכרנים, וזה רעיון טוב שכולם ידברו בשפה אחת. אז נוכל סוף-סוף להבין מה לעשות ומה רוצים מאתנו".



"הזרמת הגז לדרום - תקלה גדולה"



בסוף החודש אמורה ועדה בין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, למסור לראש הממשלה את המלצותיה ליישום רפורמה בחברת החשמל, מימון תחנות הכוח ואופן עידוד יצרנים פרטיים במשק החשמל. נושאים אלה שלובים כאמור זה בזה, ואולם את מוקד העניין הציבורי מרכזת הוועדה דווקא בסוגיה נוספת שלה נדרשה: דרך הפעלתה של תחנת הכוח המתוכננת באשקלון (תחנה d) בגז טבעי או בפחם.



"אנחנו זקוקים ל-1,300 מגה-ואט במחצית השנייה של העשור. נכון לעכשיו, הפתרון הכי נכון הוא להקים תחנה שתוכל לעבוד בגז או בפחם, ובסמוך למועד הקמת התחנה - לפי מצב זמינות הגז, מחירו ופרמטרים של איכות אוויר נדרשת - לקבוע אז את משטר ההפעלה. לקבוע כעת איך תופעל התחנה בעוד שש-שבע שנים נראה לי לא רציני", אומר לסקר.



מה יקרה אם יוחלט לבטל את פרויקט d לטובת שלוש תחנות כוח בגז?



"שלושה מחז"מים (תחנות במחזור משולב, א.ב.) זולים במיליארד דולר מתחנה פחמית. לכן, זו שאלה של מדיניות: האם בשביל לשמור על אמינות אספקת חשמל יהיה המשק מוכן לסבול את הפחם? עסקת החליפין כאן ברורה: אמינות אספקה מול מיליארד דולר".



מאידך, אולי אנחנו באמת בדרך לנסיכות גז. אם ננחית את הגז מתמר גם בצפון, נשדרג תשתיות יבשתיות ונניח את קו ההולכה המזרחי נוכל לבנות משק על גז בלבד?



"הלוואי שזה יהיה נכון, אבל אתה יכול לתת ערבות בנקאית לכך שמאגר תמר יפיק מה שאומרים, בזמן שאומרים, ושמערכת ההולכה תספוג את זה? אני לא חושב שאפשר. מתי שפרויקט תמר יפיק באמת, אז בהחלט צריך להביא זאת בחשבון. אם יתברר ב-2015 שאנחנו נסיכות גז - אז נפעיל את d בגז. נכון להיום, אני לא חושב שיש מישהו שמוכן להתחייב לזה שאנחנו נסיכות גז, לפחות לא אני".



שותפות תמר מדווחות כי הגז יגיע לחוף כבר ב-2012. מדוע אתה מפקפק בזה?



"כי עשיתי הרבה מאוד פרויקטים בינלאומיים ורב-שנתיים, והחיים מראים שיש לך תוכנית מצד אחד - ואילוצים מצד שני. הלוואי שהגז מתמר יגיע ב-2012, אבל מדינת ישראל לא יכולה להמר על דלקים, וצריכה להגיע לוודאות של 100%".



מה ההערכה הנוכחית לגבי מועד הגעת הגז?



"כרגע אנחנו בונים על אי שם ב-2013. את ההערכות שלנו אנחנו שומרים לעצמנו".



ואיך תסתדרו אם הגעת הגז תתעכב?



"צריך לחשוב כבר כיום על פתרונות אלטרנטיביים למקרה חירום. האחד הוא מתקן lng זמני (גיזוז גז מונזל, א.ב.) בטכנולוגיית מצוף (buoy), שניתן להקים אותו בלוח זמנים קצר מאוד, וזה יכול להוות פתרון לפנצ'ר".



היוזמה עוררה התנגדות משום הכניסה שלכם גם לשוק הגז, וכן משום שהממשלה מקדמת מכרז להקמת מתקן קליטת lng.



"אז שהממשלה תבצע את זה. פרויקט המתקן הקבוע ייקח עוד שנים טובות וארוכות".



חלפו 9 חודשים מאז הסכם העקרונות שעליו חתמתם לרכישת גז מתמר, ועדיין לא נחתם הסכם סופי.



"המשא ומתן מתמשך, כי זה טבעו של משא ומתן על חוזים גדולים לטווח ארוך".



יש להשתהות קשר לדיון המקביל על המשטר הפיסקאלי?



"לא מהכיוון שלנו".



עם זאת, מיהרתם להוציא מכרז לרכש גז טבעי נוסף במקום פחם.



"החלטנו לבחון הסבה של ארבע יחידות הייצור הוותיקות בתחנת אורות רבין בחדרה מפחם לגז, ולכן במקביל לבדיקת ההיתכנות הטכנולוגית והכלכלית, רצינו לבדוק את האפשרות לרכש גז נוסף".



אבל לא מתוכנן כרגע צינור מתמר לצפון.



"זו תקלה גדולה שכל הגז מגיע מדרום, וחבל שלא השכילו להוביל את תמר צפונה. במידת הצורך, נחפש פתרון להובלת את הגז צפונה".



למכרז גז במקום פחם ניגשה שותפות תמר בלבד. תמשיכו לנהל התדיינות מול מציע יחיד?



"המכרז היה פתוח ו-emg המצרית החליטה שלא להגיש הצעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully