וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטייקונים לא ישרדו יותר מדור אחד

דן וייס

15.11.2010 / 6:48

משפחות ההון



>> האם הוועדה להחלשת כוחן של משפחות ההון שהוקמה ביוזמת ראש הממשלה מטרידה את הטייקונים? אולי קצת. אולי בכלל לא. רובם אינם מפחדים מוועדות ממשלתיות ומרגולטורים, חלקם אף נבנים ומתעשרים מהחלטות של רגולטורים.

אבל בלילה, לפני שהטייקון הולך לישון, משהו אחר מטריד אותו. הטייקון, כמו כולנו, חושב על עתיד ילדיו. יש לו סיבה לדאוג לעתיד ההון המשפחתי. כשהטייקון מנסה להירדם, הוא נזכר במשפחות הון רבות שליוו אותנו במשך שנים. לאן נעלמו העושר והכוח של משפחת רוטשילד? מי מכיר את משפחות מושביץ ופרומצ'נקו שייסדו את עלית? מי זוכר את משפחת אילין שיצרה מכוניות בישראל? איפה הם? מדוע עושרם, כוחם והשפעתם נעלמו?



העובדות מראות כי בעלות משפחתית בעסקים אינה מאריכה חיים. אבות מייסדים, שהם אנשים מוכשרים ובעלי כישרון בלתי נדלה לעסקים, מתקשים להעביר את השליטה בעסקיהם לדור הבא. בארה"ב, למשל, כשני שלישים מהעסקים בבעלות משפחתית נכשלים במעבר לדור הבנים. במקרים אלה, תוצאת המעבר היא כישלון עסקי או העברת השליטה לידיים זרות. אם כבר הצליח המעבר לדור הבנים, הכישלון אורב בפתח לדור הנכדים. סיכויי ההצלחה של מעבר עסק משפחתי לדור השלישי אינם גבוהים מהסיכויים במעבר לדור השני. התוצאה היא כי פחות מ-10% מהעסקים המשפחתיים נשארים בשליטת המשפחה למשך שני דורות לפחות. בסך הכל, כ-90% מהעסקים בבעלות משפחתית כושלים במשימה זו.



סטטיסטיקה זו רלוונטית לעסקים משפחתיים חובקי עולם כמו גם לעסק משפחתי קטן. מחקרים אקדמיים מדווחים על מגמות דומות בצרפת, בריטניה, איטליה ומדינות רבות נוספות. האם גם בישראל המצב דומה? רוב העומדים בראש משפחות ההון בישראל הם דור ראשון שבנה את העושר במו ידיו. רוב משפחות ההון בישראל התעשרו מרכישת עסקים ופועלות כגרעיני שליטה גדולים ולא כמשפחות שבהן העושר עובר מדור לדור. משפחות הון בישראל הן תופעה דינמית בעלת קצב שינויים גדול, לא משפחות עושר מסורתיות כמקובל בחלק ממדינות אירופה.



לכן, התשובה לשאלה היא כן, גם בישראל רוב משפחות ההון צפויות לאבד את השליטה בעסקיהן בתהליך המעבר בין דורות. חקר עסקים בבעלות משפחתית מאפשר זווית ראייה שונה על כוחם של הטייקונים. לכישלונות העברת עושר לדור הבא יש סיבות רבות. בנים ובנות של המייסדים עלולים להיוולד ללא הכישורים הדרושים לניהול עסקים גדולים, אף אם הם גאונים בתחומים אחרים. רולטת הגנים היא סיבה נפוצה לכישלון בהעברת עסק מדור לדור.



אלא שגם יכולות ניהול משובחות העוברות בירושה אינן ערובה להמשכיות בעסקים. התקשורת מלאה בדוגמאות למריבות בין אחים, קונפליקטים בין הורים לילדים, ושאר סכסוכים משפחתיים. סיבות אלה, יחד עם שינויים דרמטיים בסביבת העסקים, גורמות לאיבוד השליטה המשפחתית בעסק ולנדידת העושר לאחרים. זו כבר דאגה רצינית הגורמת לנדודי שינה. ספק אם כוחן של משפחות ההון ייחלש בגלל הוועדה שהקים בנימין נתניהו. הנתונים הסטטיסטיים, לעומת זאת, מראים כי תהליכי מעבר דורות במשפחות עצמן יגרמו לכך.



הכותב הוא מרצה בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully