וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מתלבטים אם לבטל הפטור ממס על מק"מים למשקיעים זרים

מאת מירב ארלוזורוב

15.11.2010 / 6:48

במשרד מתלבטים אם לצאת למהלך על רקע אזהרות של רשות המסים כי מדובר בצעד מסובך טכנית, על אף שרק ב-2009 בוצע צעד הפוך במטרה למשוך משקיעים זרים



>> בוועידת המדינות המפותחות g20 שנערכה בסיאול בסוף השבוע ניתן למדינות היתר בפועל לפעול נגד זרימת הון זר אליהן - אבל באגף החשב הכללי במשרד האוצר עדיין מתלבטים אם לבטל את הפטור ממס שניתן למשקיעים זרים ברכישת מק"מים (מלווה קצר מועד) של בנק ישראל, בעיקר בשל שאלות מיסוי טכניות. בנק ישראל לוחץ לבטל את הפטור.

ההתלבטות נובעת בעיקר מהחשש כי ביטול הפטור ממס למשקיעים זרים במק"מים יהיה מסובך, מאחר שצעד זה נכלל כבר בחלק מאמנות המס שעליהן חתומה ישראל עם מדינות המוצא של המשקיעים הזרים - בעיקר בריטניה וארה"ב. רשות המסים הזהירה את אגף החשב הכללי מפני המורכבות של צעד כזה.



מדובר באזהרה תמוהה, שכן לא ברור החשש של רשות המסים מפני נקיטת צעד הפוך בחלוף שנה וחצי בלבד מנקיטת הצעד המקורי. במהלך 2009, במסגרת הניסיון להתגונן מפני המשבר הפיננסי העולמי ובמטרה למשוך השקעות זרות, הרחיבה ישראל את הפטור ממס למשקיעים זרים במק"מים. עם זאת, מאז התהפך הגלגל, ומצבה הכלכלי האיתן של ישראל שמושך אליה השקעות זרות והביא להתחזקות השקל - מאיים לפגוע ברווחי היצואנים ובהמשך הצמיחה של ישראל.



כיום, משקיעים זרים פטורים מתשלום מס על השקעתם במק"מים של בנק ישראל - לעומת מס של 15% שצריך לשלם משקיע ישראלי באותם מק"מים. המשמעות היא שהרווח, או הריבית, שרואה משקיע זר על השקעתו במק"מים גבוה מזה שרואה משקיע ישראלי.



בנק ישראל, המנהל מלחמת חורמה נגד הספקולנטים הזרים המביאים להתחזקות השקל - ובין השאר נאלץ לרכוש מיליארדי דולרים כדי להגן על השקל מפני המשך ההתחזקות שלו - מעוניין מאוד בהצרת צעדי המשקיעים הזרים בשקל. מאחר שחלק משמעותי מהשקעות של הספקולנטים הזרים בשקל נעשה באמצעות הפקת כספים במק"מים של בנק ישראל, הרי שפגיעה ברווחי הזרים באמצעות מיסוי המק"מים עשויה להקטין את הכדאיות מבחינתם של השקעה בשקל.



בסוף המשקיעים הזרים ישלמו מס חלקי בלבד



בעבר היה קשה לישראל לנקוט מהלכים נגד המשקיעים הזרים, אך באווירת מלחמת המטבעות השוררת כיום בעולם צעדים כאלה נהפכו ללגיטימיים. בתאילנד, למשל, נקטו צעד דומה לפני כחודש, כאשר הממשלה ביטלה הטבות מס שהיו למשקיעים זרים בתחומה.



ועידת המדינות המפותחות ננעלה בסוף השבוע בסיאול, כשבהצהרת הנעילה שלה נקבע כי למדינות מתעוררות מותר להגן על עצמן מפני זרימת הון זר אליהן. ביטול הטבת מס השמורה למשקיעים זרים בלבד - כלומר, ביטול של אפליה לטובתם - תתקבל כיום בעולם בהבנה.



על רקע זה, בנק ישראל לוחץ לבטל את הפטור ממס למשקיעים זרים במק"מים. עם זאת, החשב הכללי שוקי אורן ממשיך להתלבט, בעיקר בשל האזהרה של רשות המסים מפני מורכבות המהלך. סיבות נוספות להתלבטות הן פגיעה אפשרית במוניטין של ישראל, שבתוך שנה וחצי הופכת על פיה את דעתה ומשנה את המדיניות שלה לגבי השקעות הזרים.



בנוסף, יש הערכות כי הצעד לא יהיה אפקטיבי מאוד - בשל אמנות המס, חלק גדול מהמשקיעים הזרים ישלמו בסופו של דבר מס חלקי בלבד על המק"מים. כמו כן, ההערכה היא שלנוכח הפרשי הריבית בין ישראל למערב, הכדאיות של ההשקעה בשקל תימשך גם אם יבוטל הפטור ממס על המק"מים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully