וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת הסטודנטים: "קצבה זהה לאברכים"

מירב ארלוזורוב

15.11.2010 / 8:24

על פי ההצעה, הקריטריונים לקבלת קבצת אבטחת הכנסה יהיו זהים לתלמידי ישיבות ולסטודנטים. מדובר בסיוע לתלמידים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, שזקוקים למלגת קיום כדי לממן את לימודיהם

התאחדות הסטודנטים, בראשותו של איציק שמולי, הגישה אתמול את הצעתה לחוק האברכים. ההתאחדות מדגישה כי הדבר החשוב ביותר בהצעת החוק הוא שהיא מעודדת תעסוקה - גם של אברכים וגם של סטודנטים נזקקים.

על פי הצעת החוק, הקריטריונים לקבלת קבצת אבטחת הכנסה יהיו זהים לשתי האוכלוסיות - תלמידי ישיבות וסטודנטים. מדובר יהיה בסיוע לתלמידים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, שזקוקים למלגת קיום כדי לממן את לימודיהם. הזכאות למלגת הקיום תהיה לימודים כמעט מלאים (75% ממערכת השעות המלאה) ומצב סוציו-אקונומי נמוך - ללא תלות בנישואין או בפרנסת ילדים.

כמו כן לסטודנטים או לתלמידי הישיבות יותר לעבוד במקביל לקבלת הקצבה - אם מדובר בזוג המפרנס משפחה, הרי שיותר לו להשתכר עד 150% משכר המינימום, שהם כ-5,700 שקל בחודש, תוך המשך קבלת הקצבה. זאת לעומת המצב הקיים כיום, שלפיו מי שמשתכר יותר מ-1,200 שקל למשפחה מאבד את זכאותו למלגה.

בנוסף, הסטודנטים מגבילים את קבלת הקצבה עד לגיל 28 - לעומת המצב כיום, שבו האברכים מקבלים את המלגה ללא הגבלה.

התאחדות הסטודנטים מעריכה כי ההצעה שלה גם תקדם את השוויון בין סטודנטים לאברכים, וגם תעודד את האברכים לצאת לעבוד - בשל הגבלת הגיל, ובשל הזכאות לעבוד ולהשתכר במקביל לקבלת הקצבה. זאת בניגוד למצב הקיים, שבו קבלת הקצבה מותנית באי עבודה של התא המשפחתי (הכנסה שאינה עולה על 1,200 שקל בחודש).

עם זאת, הסטודנטים מודים כי יש לא מעט כשלים בהצעה שלהם. ראשית, ההצעה אינה מרחיבה כמעט את אוכלוסיית הסטודנטים הזכאים לקבל מלגה, אבל סכום המלגה מוכפל ואף משולש. במקום מלגה של 1,500-3,000 שקל שמקבלים סטודנטים כיום, הם יכולים לקבל מעתה מלגה גדולה בהרבה. לפי חישובי הסטודנטים, תקציב המלגות, שכיום מוגבל ל-50 מיליון שקל, יגדל ל-300 מיליון שקל בעקבות ההצעה שלהם.

בנוגע לחרדים, הסטודנטים הניחו כי התקציב הקיים יישאר בעינו - 110 מיליון שקל בשנה. עם זאת, ספק אם יש להנחה הזו על מה להסתמך. מתן היתר לחרדים לעבוד ולהתשכר עד 5,700 שקל בחודש למשפחה, תוך המשך לימודים בישיבה והמשך קבלת קצבת אבטחת הכנסה של 1,100 שקל בחודש - צפוי להגדיל בהיקף ניכר את מספר החרדים שמקבלים את הקצבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully