וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יזמים מחזיקים בפוטנציאל קרקע ל-35 אלף יח"ד"

רנית נחום-הלוי

15.11.2010 / 8:43

מבדיקה שערכה חברה חיצונית עבור משרד הבינוי והשיכון, עולה כי חברות נדל"ן מחזיקות בקרקעות עם פוטנציאל בנייה לא ממומש ל-35 אלף יחידות דיור. בין החברות: אפריקה מגורים, דלק נדל"ן ושיכון ובינוי

חברות נדל"ן - בהן אפריקה ישראל מגורים שבשליטת לב לבייב, דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה וחברת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון - מחזיקות בצבר קרקעות עם פוטנציאל בנייה לא ממומש ל-35 אלף יחידות דיור - כך עולה מבדיקה שביצעה חברה חיצונית עבור מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון.

הבדיקה שנערכה בחנה שיווקי קרקע של יותר מ-50 דירות ב-10 השנים האחרונות. הדו"ח בנושא יוצג היום בישיבת מועצת מינהל מקרקעי ישראל, כך נודע ל-TheMarker.

הבדיקה נעשית על רקע בחינה משולשת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשיתוף שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר, הבודקים כמה הצעות שישפיעו על שוק הנדל"ן בישראל.

כפי שפורסם ב-TheMarker, לפני כחודש הקים שר הבינוי והשיכון צוות שמטרתו להגביר את התחרותיות בשוק הקרקעות, ולמנוע מצב שבו חברות מעטות רוכשות קרקעות ומווסתות את הבנייה עליהן לפי שיקולי מיקסום רווחים. הצוות התכנס בראשונה במהלך יולי ובראשו עומד מנהל מינהל מקרקעי ישראל ירון ביבי, וחברים בו המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין; הממונה על התקציבים באוצר, ד"ר אודי ניסן; הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן; ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מרדכי מרדכי.

שיקולי רווח?

אחד החששות של גורמים במינהל ובמשרד הבינוי והשיכון הוא שחברות בנייה מעטות ירכשו מלאי קרקע ויווסתו את הבנייה לפי שיקולי רווח. במסגרת הבדיקה שנעשתה נמצא כי הגורמים לאי מימוש הקרקעות ואי שיווק הדירות הם: שינוי מדיניות ותוכניות בניין עיר שמובילים ראשי ערים; בעיות תשתית שדורשות הוצאות רבות ולכן יזמים מעדיפים להקפיא בנייה ושיווקים; קרקעות "מלוכלכות" תעשייתיות שגורמות לעיכובים; וחשיבה כלכלית של היזם המנסה לבצע עסקה סיבובית (פליפ) על הקרקע.

הנתונים המוצגים, כך מוסרים גורמים החברים בצוות, אינם מדעיים אך מלמדים על שיטות עבודה שמינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון עשויים לאמץ, ובהן שחרור קרקעות שעליהן יש חסמים, בדיקת קרקעות שבהן ההוצאה על התשתית גבוהה ובחינת האפשרות לשאת בחלק מהנטל, לטפל בנושא ראשי הרשויות ולהכתיב מודלי שיווק ליזמים.

בימים אלה מגבשים במשרד חבילת צעדים לפתרון בעיית הנדל"ן להגדלת היצע הדירות. במשרדי האוצר והשיכון מתכוונים להכניס לתוך המכרזים של משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל עדיפות לקבלנים שיבנו מהר. בין תנאי המכרז תיכלל גם הנחה מובטחת, בשיעור של 15% בצורה של החזר חלק מהתמורה שישלם הקבלן עבור רכישת הקרקע, למי שישלים את הבנייה בתוך פרק זמן קצוב.

לפי ההצעה תינתן הנחה בשיעור של 15% ליזמים שבונים תוך 30 חודשים ומסרו טופס 4.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully