וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוגיית גיל הפרישה עלולה להביא לקריסת צה"ל"

צבי זרחיה

15.11.2010 / 15:46

ראש אכ"א, האלוף אבי זמיר, הזהיר במהלך דיון בכנסת כי "אם נקבל החלטה לא אחראית על גמלאות משרתי הקבע - הצבא עלול לקרוס"

ראש אכ"א, האלוף אבי זמיר, הזהיר היום כי "אם נקבל החלטה לא אחראית על גמלאות משרתי הקבע - הצבא עלול לקרוס". זמיר אמר את הדברים דיון שקיימה ועדת העבודה והרווחה בסעיף בחוק ההסדרים, לפיו יעלה גיל הפרישה מצה"ל בהדרגה עד ל-55 (תלוי באופי השירות ובשנת לידתו של משרת הקבע).

זמיר ציין כי "צה"ל כולו - הכולל 700 אלף חיילים - מנוהל על ידי 20 אלף משרתי קבע. אנחנו זקוקים למערך איכותי ומוטיבציה לשירות קבע ארוך. אני חתום על הצעת החוק, אבל צריך לתת את הדעת על השלכות שעלולות להיגרם. על משרתי הקבע יש כיום עומס עצום כי כבר צמצמנו משמעותית את כוח האדם בקבע והורדנו עלויות שכר".

זמיר הוסיף כי "צה"ל הוא הצבא היחיד בעולם המערבי שעבר לפנסיה צוברת. מה נציע לחיילים איכותיים כדי שיישארו בקבע? מה שאטרקטיבי כיום הוא בעיקר גיל הפרישה המוקדם. נכון, הוא צריך להשתנות, אבל בצורה חכמה. אחרת נגיע למצב שבו, לדוגמא, את תקציב הצבא - שעומד על 50 מיליארד בשנה - ינהל איש קבע שהוא כלכלן סוג ג'. זה מה שאנחנו רוצים? אנחנו צריכים להקפיד שלא לגרום לאנשי הקבע לפרוש בגיל שיהיה כבר מאוחר מדי לקריירה שנייה, מומחים אומרים שזה גיל 47".

ראש אגף תקציבים בצה"ל, תא"ל מהרן פרוזנפר, התריע כי "העלאת גיל הפרישה משירות קבע טומנת בחובה מספר סיכונים". לדבריו, "למעט העלות הכלכלית, מדובר גם על גילאים בהם יש ירידה באפקטיביות השירות וגם הגמישות הניהולית תיפגע. הצבא עשה ועושה מהלכים דרמטיים על מנת להתייעל, בפרט בענייני משרתי הקבע ופרישתם".

פרוזנפר אמר עוד כי "אנחנו מעודדים שירות קבע 'ראשוני' - כלומר, פרישה מקבע לאחר מספר שנות שירות, ופחות שירות קבע רציף עד פרישה לגמלאות. עד לפני עשר שנים שיעור המשרתים בשירות 'ראשוני' היה רק 40%, וכיום הוא עומד על 55%. בסופו של דבר, רק אחד מתוך 10 יגיע לגיל פרישה. כספים שנחסכו הופנו לצורכי התעצמות הצבא".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד), נזף בנציגי משרד האוצר שנכחו בדיון, ואמר כי "אתם לא מספקים פרטים ונתונים שעל פיהם יוכלו חברי הוועדה לגבש עמדה ולהצביע. אלה גורלות של אנשים. משרתי קבע שהתגייסו, חשבו שיפרשו בגיל מסוים, ופתאום רוצים לדחות להם את גיל הפרישה. כץ הודיע לנציגי הצבא כי "אנחנו נערוך דיונים מעמיקים בשיתוף גורמים מקצועיים, ונגיע להחלטה מושכלת ואחראית בנושא חשוב זה".

  • עוד באותו נושא:
  • אבי זמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully