וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה חושף: שחיתויות בעשרות מיליוני שקלים בקופת חולים מאוחדת

רוני לינדר-גנץ

15.11.2010 / 16:00

המבקר העביר ליועץ המשפטי 6 מקרים של חשד לפלילים ■ קרא להקמת ועדת חקירה ■ תגובת מאוחדת: "נפעל לתיקון הליקויים"



רעידת אדמה במערכת הבריאות: מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מפרסם היום דו"ח ביקורת מיוחד שבמרכזו קופת חולים מאוחדת, המוגדר על ידי בעז ענר, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה שעמד בראש צוות הביקורת כ"אחד הדו"חות החמורים של מבקר המדינה מאז ומעולם". הדו"ח, שמסכם חקירה חסרת תקדים באורכה ובהיקפה שנמשכה שנתיים וחצי, פורש שורה של שחיתויות ניהוליות ואישיות בקופה השלישית בגודלה בישראל, שתקציבה 4 מיליארד שקל בשנה ומבוטחים בה כמיליון איש.



באופן חסר תקדים, קורא המבקר להקמת ועדת חקירה לבדיקת תפקודם של הנהלת קופת חולים ומוסדותיה המינהליים. כמו כן, העביר המבקר 6 פרשיות שונות שעלו מהדו"ח ליועץ המשפטי לממשלה מחשש למעשים פליליים. הוא פונה לבכירי הקופה ובמילים שאינן משתמעות לשתי פנים קובע כי עליהם להתפטר: "מן הראוי כי הניצבים בראש הפירמידה יקבלו עליהם את האחריות למעשיהם ולתפקודה הניהולי הלקוי של הקופה, ומן הבחינה הציבורית - אל להם לאחוז בקרנות המזבח", קובע המבקר. משרד הבריאות הורה ליו"ר דירקטוריון מאוחדת, ירחמיאל בויאר, לכנס את הדירקטוריון תוך עשרה ימים לכל היותר, "לקיום דיון וקבלת החלטות".



טובות הנאה אישיות וימי חופשה בסך 900 אלף שקל



אחד הפרקים המקוממים והמדהימים ביותר בדו"ח, ממחיש כיצד שדרת הניהול של מאוחדת שלחה את ידיה לקופה הציבורית והשתמשה בכספיה לצורך קבלת טובות הנאה גרנדיוזיות. בין השאר, פדו בכירי הקופה ובהם המנכ"ל שמואל מועלם ימי חופשה בסך כולל של כ-900 אלף שקל, ומנגד - ימים אלה כלל לא נוכו ממכסת ימי החופש שלהם. במקרה אחר, קיבלו 17 בכירים בקופה "תוספת ייצוג" קבועה של כ- 1,800 שקל לשכרם עבור השתתפות באירועים ושמחות הקשורים לקופה. 27 עובדים נוספים קיבלו "דמי ייצוג" - מאות שקלים במזומן עבור השתתפות באירועים - אם רק דיווחו על כך. המנכ"ל מועלם ועוד 10 עובדים קיבלו את שתי ההטבות גם יחד.



בנוסף קיימה הקופה כנסים בארץ ובחו"ל לכאורה לרוקחים ולרופאים במימון עיקרי של חברות תרופות, כשבפועל רוב המשתתפים בכנסים היו בכירי הקופה וספקים - ובני זוגם. בכנסים נהנו הבכירים מסוויטות מפוארות, ספא, טיולים, בשמים ב-700 אלף שקל ועוד. הזמן שהוקדש להרצאות מקצועיות היה שעות ספורות בלבד. בכירי הקופה והדירקטוריון וספקים שלה נהנו גם הם מכרטיסים חינם למשחקים של בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב - שניתנו עבור חסות שנתנה הקופה לקבוצות.



מעלליו של הרוקח הראשי שריקי



ג'ורג' שריקי הוא לא רק הרוקח הראשי של הקופה שאחראי על רכש תרופות, על חוזי ההתקשרות ועל הפיקוח על בתי מרקחת פרטיים שפועלים עבור הקופה - אלא במקביל במשך שנים רבות היה גם בעליו של בית מרקחת פרטי ומשגשג בירושלים - בית המרקחת מוריה. על פי הדו"ח, ניצל שריקי עד תום לתועלתו האישית את כפל התפקידים שלו: הוא סידר לעצמו מעמד של בית מרקחת "עדיף" - מעמד שמבטיח הכנסות גבוהות יותר, דחה ללא הסבר בקשות של בתי מרקחת מתחרים בו לקבל מעמד דומה ובכך השיג יתרון תחרותי מובהק. בשנים 2008-2001 העסיקה הקופה על חשבונה רוקחים בבית המרקחת הפרטי שלו בסכום של כמיליון שקל - דבר שהביא לזינוק מחזור המכירות השנתי של בית המרקחת שלו. בנוסף, מימנה לו הקופה מאבטחים לבית המרקחת בעלות של 170 אלף שקל. אם לא די בכך, קיבל שריקי מהקופה מדי חודש 22 אלף שקל, שהם 2.5 מיליון שקל בשנים 2009-2001 עבור הצבת שלט פרסום לקופה בבית המרקחת. בסך הכל קיבל שריקי מהקופה בשנים 2009-2001 הטבות חריגות בהיקף של 3.7 מיליון שקל - לא כולל הגידול האדיר במחזור המכירות של בית המרקחת שלו ושכרו החודשי כרוקח ראשי - 144 אלף שקל בחודש.



משפחה מאוחדת



עוד עולה מדו"ח המבקר, כי קופת חולים מאוחדת לקחה אל הקצה את המושג נפוטיזם - נכון לשנת 2008 נמצא כי ללא פחות מ-279 עובדים בקופה היו קרובי משפחה שהועסקו בקופה, אך למרות זאת הקופה אינה מרכזת מידע על כך ולא חיברה נהלים לדיווח על קשרים אלה.



בחלק מהמקרים מצא המבקר ניצול לרעה של ניגודי העניינים: הדוגמא הבולטת ביותר הוא יהודה עליאש, כיום מנהל מחוז ירושלים בקופת חולים מאוחדת, ועד פברואר 2008 אחראי לתקציב, שיווק, פרסום וניהול קובץ החברים בקופה. עליאש, שנעצר בשבוע שעבר, דאג היטב, לפי המבקר, לקרובי המשפחה שלו, ובדרך גם לעצמו: שלושה קרובי משפחה שלו (גיסו, גיסתו ובת זוגו) הועסקו במשך מספר שנים אצל שניים מספקי השירותים לקופה. על פי החשד, העביר עליאש לחברה בה עבדו גיסיו עבודות בהיקפי ענק של עשרות מיליוני שקלים בלי מכרז, ולפי החשד תמורת שוחד. למרות שלא היה מורשה חתימה מטעם הקופה, הוא חתם בשמה, ללא בקרה של אנשי אגף הכספים של הקופה, ואף אישר את תשלום החשבונות שהגישו חלק מהם לקופה.



גם שלושת ילדיו של בכיר אחר בקופה, צביקה הרץ, הועסקו אצל ספק בולט של הקופה - חברת האחים עובדיה, בזמן שאביהם כיהן כמנהל אזור יהודה בקופה. באותה תקופה התקשרה מאוחדת עם החברה בהיקף כספי של 220 מיליון שקל עבור שירותי ניקיון ושמירה, כולל במחוז של הרץ.



בנוסף, מבין 65 חברי מועצת הקופה, לשמונה נציגי ציבור יש קרובי משפחה המועסקים בקופה בלי דיווח או הסדר ניגוד עניינים. לחבר מועצה אחר, רמי דרזיה, יש חברה פרטית בשם אביזר סנטר, שסיפקה לקופה בשנים 2006-2005 וילונות ופרגודים תמורת 392 אלף שקל - בניגוד לחוק ולתקנון הקופה.



עמותת "למען ירושלים"



במאוחדת זיהו כבר מזמן את התרנגולת המטילה ביצי זהב: המגזר החרדי. מדובר במגזר המשתלם ביותר עבור קופות החולים שתקציבן נקבע "פר גולגולת". בלב הביקורת - עמותה חרדית בשם למען ירושלים בניהולו של צבי למברגר, שהוא גם חבר מועצת הקופה ואחד העסקנים הבולטים בקהילה החרדית המחזיק קהילה של עשרות אלפי אנשים. שתיים מבנות משפחתו וכן רעייתו אף מועסקות בקופה ובעמותה.



העמותה חתמה ב-2004 על הסכם עם הקופה לפיו היא תנהל את סניף מלאכי של הקופה בשכונת גאולה בירושלים ובתמורה תקבל סכום קבוע שישמש לכל הוצאות ניהול הסניף. אלא שמדובר היה בהסכם שקרי: במהלך השנים 2009-2004 קיבלה העמותה מהקופה 12.7 מיליון שקל למטרה זו. אלא שבפועל, 70% מהסכום שעבר מהקופה לעמותה שימש לגיוס מבוטחים חדשים לקופה ולשימור הקיימים באמצעות שירותי דת וצדקה כמו סיוע למשפחות ברוכות ילדים ובני ישיבה, הלוואות להכנסת כלה, קמחא דפסחא, מלגות לתלמידים וכוללים ועוד מטרות שאין כל קשר בינן לבין ניהול הסניף - אך מבססות את הקשר בין מאוחדת לבין הציבור החרדי. במקביל, כיסתה הקופה את ההוצאות האמיתיות של הפעלת הסניף - בסכומים של מאות אלפי שקלים בשנה. בנוסף, הקופה איפשרה ללמברגר ולעמותה לפעול מתוך סניפה ולהשתמש במשאבי הסניף בלא תשלום.



במקרה אחר, התקשרה מאוחדת בשנים 2007-2003 עם ח"כ לשעבר עופר חוגי (שיושב כיום בכלא על קבלת דבר במרמה בפרשת "אור החיים" – ר.ל.ג) בהסכמים שבהם הוא התחייב לספק לה שירותי ניהול לשניים מסניפיה. ואולם הביקורת העלתה חשש כי חוגי, שאכן סייע בהקמת הסניפים, לא עסק בפועל בניהולם השוטף כפי שנקבע בהסכם שלו עם הקופה. בפועל, קובע המבקר, המסמכים היחידים המתעדים את פעילותו של חוגי קשרו אותו לפעולות גיוס ושימור של מבוטחים למאוחדת, ובין השאר גיוס מבוטחים חדשים תמורת תשלום - בניגוד לחוק. כך, למשל, בחשבונית שהוא הגיש לקופה עבור "שירותי ייעוץ" באפריל 2008 נדרשה הקופה לשלם לו כ-40 אלף שקל עבור גיוס 94 מבוטחים חדשים. בסך הכל שילמה הקופה לחוגי בשנים 2007-2003 כ-2.5 מיליון שקל.



חריגות בנושאי רכש



המבקר מצא כי במשך השנים ביצעו אגפי הקופה רכש של ציוד ושירותים בסכומי עתק בלי מכרזים, בלי פטור ממכרז ובלי לקבוע נהלים פנימיים נאותים.



כך למשל, בשנים 2007-2000 התקשרה הקופה עם שלושה משרדי פרסום תמורת כ-65 מיליון שקל ללא מכרז ובניגוד לחוק. בנוסף, גילו אנשי המבקר כי את השירות לקופה נתן רק פרסומאי אחד שעבד בכל שלושת המשרדים "ובכך הוחמרה הפגיעה בתחרותיות". מי שאישר לבדו את התשלום הוא מנכ"ל מאוחדת שמואל מועלם (כשהיה המשנה למנכ"ל).



חברת "האחים עובדיה" - בשנת 2001 זוכה החברה, בה עובדים שלושה מבניו של בכיר בקופה צבי הרץ במכרז לספק את שירותי הניקיון למאוחדת עד שנת 2006. ההתקשרות נמשכת בפועל עד שנת 2008, ומורחבת במהלך שנים אלה גם לתחומי שמירה וכוח אדם – ללא מכרז. בעקבות כך התשלומים לחברה גדלו בשנים הללו ל- 220 מיליון שקל - מ-8.2 מיליון ב-2002 ל-36.4 מיליון שקל ב- 2007. כל זאת, מבלי שאגף הכספים בקופה בודק ומאשר את החשבוניות שהחברה מגישה. בנוסף, חברה פרטית בשם "קרן אדם", בבעלות אשתו של אחד מבעלי "האחים עובדיה" - סיפקה גם היא שירותי כוח אדם ניקיון ותחזוקה – בהיקף של מיליוני שקלים (כ- 4 מיליון בשנה). "יוצא מכך, שמשפחה אחת סיפקה לקופה את כל שירותי השמירה והניקיון, והכול תוך פגמים חמורים בסדרי ההתקשרות והבידוק של הקופה. האמור מעלה חשש שרב הנסתר על הנגלה בנושא זה", נכתב בדו"ח המבקר.



והיכן היו חברי ועדת המכרזים? חלקם, ובהם מנכ"ל הקופה הנוכחי מועלם, היו לדברי המבקר מעורבים בהליכי התקשרות עם ספקים בלא מכרז, בניגוד לחוק חובת המכרזים ותקנותיו. זאת, בידיעת שאר חברי הוועדה והיועץ המשפטי של הקופה שלא פעלו להסדרת התחום.



מבקר הפנים השתתף בחגיגה



מבקר הפנים של מאוחדת, דוד סומך, הוא האיש שהיה אמור להיות עצמאי ובלתי תלוי ןלמנוע מכל הדברים הקשים שבדוח להתרחש, לדאוג לקיומם של מכרזים מסודרים, ולטוהר המידות של מנהלי הקופה ועובדיה. במקום זאת, הוא פשוט השתתף בחגיגה: כבר שנים רבות שסומך מככב ברשימת שיאני השכר הארצית עם משכורת שמנה של קרוב ל- 80 אלף שקל בחודש, שמו נזכר בדו"ח הזה כמי שהשתתף עם בת זוגו בכנסים על חשבון הקופה, קיבל כסף מזומן עבור השתתפות בשמחות של עובדי הקופה, ועוד. בנוסף, עולה מהדו"ח כי סומך עצמו, מלבד תפקידו כמבקר הפנים של מאוחדת, היה אחראי על התקשרויות עם יועצים חיצוניים בתחומי האבטחה והבטחת האיכות שהיקפן בשנים 2004-2007 היה יותר מ-7 מיליון שקל. מלבד העובדה שמבקר פנים אינו יכול לעסוק בפעילות שכזו, הביקורת העלתה כי סומך התקשר עם היועצים הללו ללא מכרז או הליך תחרותי אחר, ואפילו בלי הסכמי התקשרות.



בנוסף, מצא המבקר כי סומך לא ביצע את עבודתו ולא בדק נושאים חיוניים שהוטל עליו לבדוק כגון טיפולים רפואיים וניתוחים בחו"ל, מערך הרוקחות ורכש התרופות המגלגל כ- 500 מיליון שקל בשנה, ועוד. לטענת סומך, הוא הוגבל על ידי המנכ"ל הקודם סלנט אשר הורה לו להמנע מכך. ואולם, לדעת מבקר המדינה, היה עליו להתריע על הנחיות שכאלה מול המוסדות המנהלים של הקופה – ואילו סומך בחר לציית להוראותיו של שלנט, ולא לדווח על כך.



המבקר: מאוחדת הסתירה מאיתנו מידע, אין מנוס מוועדת חקירה



כחוט השני, פעמים רבות לאורך הדו"ח, מציין המבקר כי לא זכה לשיתוף פעולה מצד מאוחדת - במקרה הטוב. כך, למשל, כאשר התבקשה הקופה להעביר שמות של עובדים שנהנו מהטבות כמו השתתפות בכנסים ממומנים בחו"ל. במקרה הרע – הקופה הסתירה ממנו מידע שבדיעבד הסתבר כי היה ברשותה. "מאוחדת הערימה קשיים על משרד מבקר המדינה בעניין זה. עובדיה עיכבו פעמים רבות מסירת אסמכתאות, וכשמסרו אותן - התברר שלא תמיד נמסרו כל המסמכים הנוגעים לעניין ולא כל המסמכים והנתונים המבוקשים; תשובותיה של מאוחדת לשאלות שהציג לה משרד מבקר המדינה היו בחלקן לא מלאות ואף שגויות ומטעות". לדברי המבקר, " כל אלה לא רק הביאו להתמשכות הביקורת, אלא גם מעוררים חשש להסתרת מידע, וחשש כבד שבנושאים רבים הבדיקה לא מוצתה. המסקנה היא כי אין מנוס אלא להשלים את הבדיקה בדרך של מינוי ועדת חקירה לבדיקת פעילות מאוחדת בתחומים שונים, ובהם גיוס מבוטחים, שיווק שירותי הקופה, מכרזים והתקשרויות, ניגודי ענייניים".



תגובת מאוחדת: נפעל לתיקון הליקויים



תגובת קופ"ח מאוחדת לדו"ח המבקר: "במאוחדת רואים בביקורת - כל ביקורת, כלי ניהולי חיוני המחייב התייחסות רצינית. במאוחדת ילמדו את פרטי הדו"ח ויפעלו ככל הנדרש לתיקון הליקויים - ככל שעודם קיימים גם לאחר התקופה אותה סוקר דו"ח מבקר המדינה. הנהלת מאוחדת תדווח בשקיפות מלאה למנכ"ל משרד הבריאות, לגורמים המוסמכים ולציבור המבוטחים, על הצעדים האופרטיביים שיינקטו לאחר בחינת הממצאים. דווקא בעת הזאת, ראוי לציין, כי ממצאי המבקר - חמורים ככל שיהיו ויתוקנו, אינם סותרים שתי עובדות מרכזיות:



1. מאוחדת הינה הקופה היחידה במערכת הבריאות הציבורית בישראל, שהנהלתה מציגה במשך שנים רבות איתנות פיננסית ויציבות, לרווחת מבוטחיה.



2. מבוטחי מאוחדת זוכים לאורך שנים ובהתמדה בשירות מצוין. כל המחקרים הממלכתיים והסקרים הבלתי תלויים קובעים; שביעות הרצון של מבוטחי מאוחדת משירותי הקופה - ובכלל זה גם בתקופה אליה מתייחס הדוח, הינה בשיעור הגבוה ביותר - יותר שנים מכל קופה או גורם אחר כלשהו במערכת הבריאות הציבורית בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully