וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים הגדולים באירלנד סובלים מבריחת פקדונות שמגבילה את יכולתם לקבל הלוואות

סוכנויות הידיעות

15.11.2010 / 18:18

לפי הערכות, קשיי הנזילות של הבנקים עלולים לאלץ את ממשלת אירלנד לבקש סיוע



הבנקים הגדולים של אירלנד סובלים מבריחת פקדונות של הלקוחות העסקיים שלהם, דיווחה בלומברג. מגמה זו מערערת עוד יותר את יציבותם הפיננסית, התלויה בגודל נכסיהם. בנק אוף איירלנד איבד 10 מיליארד יורו בפקדונות לפי הערכות אנליסטים בספטמבר, ואלייד אייריש בנקס ספג בריחה דומה של פקדונות מאז אוגוסט. מד iseq פייננשל, הכולל 5 מוסדות פיננסיים באירלנד, צנח ב-98% מאז רשם שיא, בפברואר 2007, לפני תחילת מחנק האשראי העולמי. שני בנקים אלה מהווים כ-80% מהמדד.



אף שממשלת אירלנד טוענת כי לא תזדקק לגייס כספים בשוק האג"ח עד לאמצע 2011, הבנקים האיריים סובלים מחיסול של הערבויות להן הם זקוקים על מנת לקבל את מימון החירום מהבנק המרכזי של אירופה - מימון בו הם תלויים. אם הבנקים יגיעו למצב בו הם כבר אינם יכולים לגייס מימון, יתכן כי ממשלת אירלנד תיוותר ללא ברירה, ותיאלץ לבקש את הסיוע לו היא כה מתנגדת.




אירלנד שוקלת לבקש סיוע עבור הבנקים שלה מקרן החירום של האיחוד האירופי, ולא לבקש סיוע עבור המדינה, דיווח היום "אייריש אידיפנדנט, על פי מקור אנונימי. בכך מבקשת אירלנד להדוף את השמועות שהיא זקוקה לחילוץ בשל הגירעון העמוק בתקציב שלה. בנפרד, העריכו גורמים כי אירלנד תצטרך סיוע של 90 מיליארד יורו עבור צרכי התקציב שלה וחילוץ הבנקים.



"אנחנו חייבים לדעת - האם אפשר לבקש מהקרן כסף עבור הבנקים. ביקורו של שר האוצר, בריאן לניהן, באירופה מייצג הזדמנות לדון בכך. מי שיצטרך להחזיר את הכסף הם הבנקים, ולא המדינה", אמר המקור. הסכום הכולל של הלוואות שהבנק המרכזי של אירופה העניק לבנקים האיריים עלה ל-130 מיליארד יורו ב-29 באוקטובר, לעומת 119 מיליארד יורו ב-24 בספטמבר, לפי נתוני הבנק המרכזי של אירלנד.



מקורות באיחוד האירופי אמרו לרויטרס ביומיים האחרונים כי מתנהלות שיחות על חילוץ אפשרי, וכי אירלנד, שתשואות האג"ח שלה - ועימן עלויות המימון - הרקיעו שחקים, לא צפויה להתמודד עם הקשיים ללא סיוע. מחר ייפגשו שרי האוצר של גוש היורו לפגישה סדירה, ולפי הערכות, לניהן עשוי לבקש בה סיוע.



אירלנד לא פסלה ביום ראשון את האפשרות שתצטרך לפנות לאיחוד האירופי כדי לסייע לה להתמודד עם משבר החובות. פקידי ממשל שלה השתתפו בדיונים עם עמיתיהם באירופה. שרי האוצר האירופיים עמלו בסוף השבוע על חבילת חילוץ לאירלנד והמשיכו להפעיל עליה לחץ לקבל סיוע על מנת למנוע זעזוע בשוקי אירופה. בינתיים, על פי הערכות, צפויה חבילת הסיוע לאירלנד להסתכם ב-90-60 מיליארד יורו.



בתוך כך, אמר הכלכלן סיימון ג'ונסון ל"אייריש אינדיפנדנט" כי שר האוצר של אירלנד, בריאן לניהן, חייב לבקש באופן מיידי חילוץ מקרן המטבע הבינלאומית (imf), אחרת יסתכן בהבאתה של אירלנד לחדלות פירעון. ג'ונסון שימש בעבר ככלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית. "לטובת העם האירי, הגיע הזמן שתלכו ל-imf", אמר ג'ונסון, פרופסור ב-mit, ויועץ למשרד התקציב בקונגרס האמריקאי, במסר לממשלת אירלנד. "אם תפנו אליה עכשיו, תקבלו עסקה טובה, ויתכן שבשבוע הבא כבר לא תקבלו עסקה כזו טובה. ככל שתמתינו יותר זמן, כך המצב יהיה גרוע יותר עבור כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully